Ändrat beteende efter flytt

mian

Trådstartare
Min hund har ändrat sitt beteende sen vi flyttade ihop med min kille och hans hund.:(
Min har alltid varit väldigt mammig, han är väl det fortfarande men jag upplever honom som mer ofokuserad på just mig. Som ex när vi är ute och går tillsammans så har han börjat sticka iväg och spåra lite på egen hand, innan om han hittat något intressant så har jag bara behövt säga nej och bett honom följa med. Men nu är han helt döv!:mad: Han kommer efter en liten stund när han märker att jag fortsatt min promenad och inte väntar på honom. Han har säkert lärt sig detta av min killes hund då denna kan dra iväg i tid och otid i skogen för att spåra.

Känns som min lydiga goa lilla hund har blivit mer självständig och slynglig!

Hur ska jag få honom att fokusera och lyssna på mig igen?! Fungerar hyfsat när vi är helt själva än så länge. Vill ju ej att han ska lära sig en massa ofog som ej går att få bort.

Sv: Ändrat beteende efter flytt

Om han sticker iväg och spårar själv finns det bara en sak som gäller.. koppla honom! det finns en lag som säger(ungefär) att hundar inte får störa vilt under annat än jakt (endast på höst/vinter.)

Jag har lite samma problem som du, det jag gjorde va att helt enkelt köra ett lydnadspass med hunden när sambo+hund är med, det behövdes bara några gånger så fattade hon att det inte är okej att flamsa runt bara för att matte pratar med sambon. En liten påminnelse om att "jag ser dig så hål dig i skinnet" :D

En annan sak som hjälp i iaf min situation är att inte alltid göra nått superkul när sambon o hans hund är med utan kanske bara gå en kort koppelpromenad så det inte blir en så stark koppling mellan sambo+hund=lös/spåra, busa. utan mer när dom är med tar vi det lite lugnare.
Lycka till!

Så har min hund varit varje gång vi har flyttat (pga olika anledningar har det varit många det senaste året). Det e bara att påminna om vad det e för regler som gäller. Bara för att ni har flytta och bor tillsammans med andra betyder inte att dom reglerna har ändrats. Se det som en till period trotsålder;)

Sticker hunden och inte kommer på inkallning e det bara koppel som gäller. Hård fakta, dom hundar som inte kommer på inkallning har inget att göra som lösa.

Svarar båda:
Självklart tycker jag inte det är ok att han spårar iväg på egenhand.
Har blivit kopple på sedan han började med dessa dumheter.

Men hur ska jag kunna träna bort detta dumme beteende?
När vi är ute själva så håller han sig inom en radie på ca 10 m från mig. Ser han något intressant som han inte får springa till eller dylikt är det bara att säga nej och hitta på något annat skoj en stund.

Men när sambon med hund är med så är han som sagt helt döv och jag upplever det som att han blir stressad.

Kan man träna på att ha honom i långlina eller är det sonik så illa att bara kunna ha honom koppel resten av livet när vi är ute tillsammans. :confused:
Vill ju att hundarna ska kunna få springa lite, leka och ha kul!
INTE jaga tillsammans eller spåra, (jäkla jakt instink!:mad:)

Har du någon stor inhängnad du och sambon kan gå i. I sånna fall får du träna honom där inne.

Eller så kan det vara så att han behöver vara kopplad ett tag. Och sen när han har lugnat ner sig kan du kanske släppa honom igen.

Vet inte annars hur du ska träna bort det då jag inte har haft det bekymret med min hund. Och där av inte haft behovet att komma på en lösning för att komma bukt med problemet.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
328
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat