Andras hundar som hoppar

alazzi

Trådstartare
upp och smutsar ner dina kläder...hur ska man hantera det? Det är en speciell hund som jag ofta möter på mina hundrundor och den hoppar alltid upp och smutsar ner mina kläder. Inte alls trevligt. Ägaren säjer "oj, jag kan inget göra, oj" ungefär. Tur att jag inte är hundrädd, men för en hundrädd person måste det vara ren terror? Hunden är en beagle så den är ju inte jättestor men likförbaskat så når den ju ganska högt upp. Jag har som princip att jag alltid kopplar min hund (en Boston Terrier) vid möten. Alltid. Cyklister eller joggare/promenerare ska inte behöva vara oroliga. Många tackar för att jag kopplar honom. De kan ju omöjlig veta att det egentligen inte behövs, han jagar inte.

Sv: Andras hundar som hoppar

Vet inte riktigt hur man ska hantera det, jag hade dock blivit tokig på ägaren!

Går det kanske att överrumpla hunden, tex att du tjoar, skuttar ett snabbt steg eller något. Så den avbryter och kommer på andra tankar?

Eller så får du låna någons hoppglada hund och låta den hoppa på ägaren, så den får se hur det känns :angel:

Du kan inte vara snabb och stöta till den i bröstet och ryta "NEJ! Du får inte hoppa!" när den kommer farande? Den kanske bli så chockad att den låter bli dig sedan? Och så kanske ägaren fattar att det inte uppskattas...

Du kan inte vara snabb och stöta till den i bröstet och ryta "NEJ! Du får inte hoppa!" när den kommer farande? Den kanske bli så chockad att den låter bli dig sedan? Och så kanske ägaren fattar att det inte uppskattas...

Jag tycker inte hunden ska straffas för att ägaren "inte kan göra nåt". Betydligt sjystare för alla parter om TS berättar för ägaren att hon inte gillar att den hoppar (fattar inte när man slutade prata med sina medmänniskor...). Det är ju faktiskt ägarens fel, hunden är bara en hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 978
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka