mian1

Trådstartare
En namntråd till...
Vad har era barn för andranamn och varför valde ni det/dem?

Min dotter heter Mala Linnéa i andranamn. Mala betyder Lillan och det valde vi för att hon var för tidigt född och liten. Linnéa heter jag, min syster och mamma i andranamn så det var väl för släkten.

Min som heter (håll i er) Gianluca :eek::eek::eek: Han är född i somras, mitt i fotbollsEM och min man är fotbollsgalning. Jag hade bestämt tilltalsnamnet och hade själv inga vettiga andranamn på lager. Makens kompis fick en son samtidigt som oss och de ville båda att deras söner skulle få ett andranamn efter en fotbollspelare. Kompisens fru skrev helt enkelt in de namn hon ville att barnet skulle ha och lämnade över pappret för underskrift. Blev lite bestört över att mamman skulle ha företräde på namnfronten, man är ju trots allt två om barnet. Så jag lät min man få sin vilja igenom och ge vår son namn efter Gianluca Zambrotta. Fast jag var emot det - bara så att ni vet! :grin:
 
Sv: Andranamn

Nu hör jag inte hemma bland föräldrar, men mina föräldrar gav mig andranamnen Mairon ( vaaaarför?!:grin:) och Almida.

Mairon kommer från mormor och Almida tror jag kommer någonstans från pappas sida.
 
Sv: Andranamn

Izzy efter Guns and roses fd gitarrist. Sambon är gitarrist och han fick bestämma andranamnet, jag bestämde tilltalsnamnet.
 
Sv: Andranamn

Min äldsta son heter Stig Edvin i andra namn. Stig efter sin bonusfarfar och Edvin efter min farfar.

Mellangrabben heter Hans Peter efter sina farbröder. Min sambo som bestämde eftersom jag bestämde att hans tilltalsnamn skulle vara samma som morfar hans.

Yngsta grabben heter Nils Anders. Nils efter min morfar och Anders efter barnens biologiska farfar.

Vi har försökt att fatta gemensamma beslut men ibland har vi inte varit helt överrens så minsting valde vi ett varsina mellannamn för där var vi inte överrens.
 
Sv: Andranamn

Jag tycker det kan vara ett fint sätt att påminna om sitt ursprung :)

Min dotter heter Elisabeth Minette, Elisabeth är ett släktnamn och Minette för att hennes farfarsfar är fransman och kom hit som flykting (flydde från nazisternas arbetsläger i Polen där han satt fången) under kriget, och det är en fantastisk historia och jag vill att hon skall påminnas om det.
 
Sv: Andranamn

Elsy Emelia
efter min farmor (hennes förnamn) och efter min mormor (hennes mellannamn). Sambon hade inga önskemål, han valde förnamnet :) Min farmor och mormor finns ej kvar i livet, det gör däremot sambons mormor och farmor, kanske därför det var speciellt för mig att namnge efter dom?
 
Sv: Andranamn

Jag ville bara säga varför vi har andranamn. Annars kan jag hålla med om att det är lite 'onödigt'. Men kul, på något sätt.
 
Sv: Andranamn

Sonen heter Dan Marino i andranamn.
Dan är efter hans pappa
Marino är efter min morfar.

Jag tycker andranamn är fint, och som i sonens fall där namnen betyder något för oss.
 
Sv: Andranamn

Dottern heter Kaya i andranamn. Det är efter min pappa som hette Kaj (Men alltid kallades och skrev sitt namn Kaya).
 
Sv: Andranamn

knapp

Min dotter Nova fick heta Kelly i andranamn.
Vi valde Kelly för att vi ville ha ett fint andranamn som betydde nått. släktnamnen är gräsliga och tråkiga. Så hon fick namnet efter våran förra hund som bara blev 6 månader gammal pga hjärtfel
Hundens kennelnamn va Oktavia, inte så snyggt. Hennes pappa hette Ozzy så då tyckte vi att Kelly va perfekt till dottern (efter familjen osbourne)

Hade vi fått en son hade han nog fått heta Timm, Timmy, Timoty eller Alex i andranamn. Min första egna häst hette Big Timm så de blev lite varianter av det. Maken heter Alexander, därav Alex.

Nästa unge kommer få heta Athena om de blir en flicka, efter våran hund vi tog bort förra sommaren. Blir de en grabb finns förslagen från ovan fortfarande kvar.
 
Sv: Andranamn

Vi har tagit ett släkt namn från min sida och ett från min sambons.

Barnen heter i andra namn:

Carl, Tomas
Carolina, Viktoria
Hilda, Kerstin

:banana:
 
Sv: Andranamn

Får vi en dotter kommer hon troligtvis att få heta Elisabeth i andra namn, det heter blivande farmor som tilltalsnamn och blivande mormor och moster i andra namn. Eventuellt annars eller också Maria som är ett släktnamn på både min och blivande pappas sida.
För en son blir det svårare, på min sida heter alla killar Wilhelm som andra namn så ev. blir det det.

I blivande pappans hemland får man annars som tradition sitt andra namn efter sin gudförälder. Men vårt barn kommer inte ha någon gudförälder så vi frångår den traditionen, jag tycker också att det är finare att använda ett släcktnamn.
 
Sv: Andranamn

Min ena dotter heter Frida i andranamn. Frida är ett släktnamn på min mammas sida.
Andra dottern har Linnea som andranamn, det namnet bara poppade upp när vi pratade namn och då tyckte vi att det gick så bra ihop med hennes förstanamn. Tanken var egentligen att hon skulle få Olivia som andranamn, men då hade hon haft exakt samma namn som min morfarsmor och det gillade inte min man. Mitt andra förslag på andranamn ratades också av honom, eftersom det är för ovanligt (Björnicia)
 
Sv: Andranamn

Min sambos och min son har fått namnen Anders Göran (tilltalsnamn Melvin).Anders efter min sambo och Göran efter min pappa(hans morfar) som tyvärr avled i en trafikolycka för 4 år sedan, vill hedra och minnas min underbara pappa på det viset.
 
Sv: Andranamn

Vi har valt att bara ha ett namn på vår dotter; Maja.
Därför att vi tycker det är onödigt att ha fler namn som inte används utan bara står på papper etc.
 
Sv: Andranamn

Våran lilla Groda ska heta i andranamn ( beroende på vad för kön ):

Wilhelm ( efter pappa,farfar,farfars far osv... )


Emilia ( efter min farmor och farmors mor )
 
Sv: Andranamn

*knapplån*

Sonen heter Kevin Isak i andra namn. Finns ingen särskild anledning, flöt fint med förnamnet.

Dottern heter Justina Linnéa. Justina efter min farmors mor och Linnéa efter sin pappas mormor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp