Andrahandsvärde på w-sadlar

Sv: Andrahandsvärde på w-sadlar

Problemet är ju hur man avgör vem som är seriös när man inte känner personen i fråga...

Tja, westernsverige är inte så stort, och personligen skulle jag aldrig "skita ner" mitt rykte genom att inte lämna tillbaka något jag provat i samma skick. Varför skaffa sig dåligt ett rykte?

De butiker jag tidigare köpt sadlar från, både hoppsadlar och western, har alla lämnat öppet köp och tillåtit provridning både av begagnade och nya sadlar om man lindar stigbyglarna och är rädd om sadeln. Ex. Hööks, Börjes, Eriks Hästshop, Horsefarm, Tre Hästar m.fl.

Har själv alltid lämnat öppet köp då jag sålt sadlar, köparen har fått betala hela summan och fått kvitto, jag har fotat sadeln innan överlämnande, och avtalat att sadeln ska lämnas tillbaka i samma skick om de inte vill behålla den. Har sålt alla sadlar till det pris jag begärt, folk är inte lika benägna att lägga skambud då de vet att sadeln verkligen passar hästen och att de inte tar någon risk att stå där med en sadel som inte passar.

Det är svårt med öppet köp tycker jag när det gäller helt nya sadlar då det alltid blir något märke även efter provridning, och då är de heller inte helt nya längre.

Det bästa är att ta med sig hästen dit, till butiken, och prova ut där. Hittar man något som ligger bra så måste man få sitta upp och även arbeta hästen, men där ska det avgöras om sadeln ska köpas eller inte. Då har man full koll =) Om jag hade sålt en ny sadel som butik och den hade kommit tillbaka efter en vecka med ridmärken så hade det varit prisavdrag för det.:o

Såhär skriver Tumbleweed om sadelköp (hemsidan):

När det gäller sadelköp så gäller det att du får ha sadeln till påseende och även rida i den. Du måste dock vara rädd om varan och vi måste ha tillbaka den i nyskick.

Vi erbjuder alla våra kunder sadelutprovning om ni kan komma till vår gård och butik. Alla sadlar säljs på 7 dagars öppet köp. Vi kan även erbjuda räntefri avbetalning på alla våra sadlar.

Jag tolkar det som att om sadeln har märken, blir det antingen prisavdrag eller så nekas returen. Jag blev dock lite nyfiken på hur de hanterar sådant, så mailade och frågade :angel:

Öppen fundering å knapplån: Svårt med öppet köp alltså, å svårt att få en begagnad sadel såld eller köpt utan öppet köp. Det borde ju vara en enorm marknad för sadelprovare som kan åka ut och prova fram rätt sadel. Eftersom det verkar som väldigt många ändå köper sadel utan att ha provat, eller skickar efter på öppet köp i de fall detta godkänns, så måste man dra slutsatsen att de väljer detta framför att åka till sadelprovare. Och det kan finnas en mängd skäl till det...Jag skulle gladeligen betala för att sadelutprovaren kom ut i stället för att ta med sig hästen å åka långväga. Man kan ju ta bilder och mått innan besöket så att sadelutprovaren kan göra sig en ungefärlig bild för vilka sadlar hen ska ta med. Fler resande duktiga och seriösa sadelutprovare alltså! ;-)

När det gäller nya sadlar som är provade så får man köpa att det är märken på tex tiestrapen. Det blir det ju även om man provar sadeln på plats i butik. En bra sadel sjunker inte i värde för att någon ridit i den någon gång. Det är som att säga att cykeln är begagnad om någon cyklat på den i affären. Åverkan på sadeln är däremot annonrlunda, detta har dock aldrig hänt hos oss. En kvalitetssadel håller för att provas utan att för den sakens skull sjunka i värde.

När det gäller nya sadlar som är provade så får man köpa att det är märken på tex tiestrapen. Det blir det ju även om man provar sadeln på plats i butik. En bra sadel sjunker inte i värde för att någon ridit i den någon gång. Det är som att säga att cykeln är begagnad om någon cyklat på den i affären. Åverkan på sadeln är däremot annonrlunda, detta har dock aldrig hänt hos oss. En kvalitetssadel håller för att provas utan att för den sakens skull sjunka i värde.

Gillas :)

Svar från Tumbleweed ang skador/öppet köp:

När det gäller provning av sadlar så gäller nyskicksprincipen. Visst
kommer det att lämna en del märken på tiestrapen och off billeten men
det är brukligt. Vi har nog inte haft något fall där det kommer hem en
sadel i dåligt skick. Däremot så har det hänt att vi fått sadlarna
levererade från USA med en del fraktskador och då har vi varit tvugna
att sänka priset på dessa.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 168
Senast: Squie
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 632
Senast: Capybara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar