Andra tycker min valp är galen..

Taxilock

Trådstartare
Precis som rubriken lyder så är det några kompisar och bekanta till mig som tycker att min hundvalp är fullkomligt galen :crazy: Hon har fått dom att inte vilja skaffa en till valp för dom skulle aldrig orka med en sån galen valp.

Själv ser jag henne som en nyfiken, orädd & framåt individ med väldigt mycket energi. Men de här egenskaperna ser jag inte som något negativt och har aldrig tänkt på hennes energi som ett problem. Men andra kan få det att låta som ett jätteproblem och dom undrar hur det ska gå när hon blir vuxen. Jag är dock medveten om att hon kanske inte är världens lättaste valp heller pga hon är så orädd.

Till saken hör den att hon är ganska lätt "trissad" och kan bli ganska till sig när det kommer andra folk och hälsar på eller om vi åker och hälsar på någon, framförallt om det finns andra hundar där. Men hon har samtidigt inga problem med att koppla av och somna när hon blir trött borta som hemma.

Hon kan vara lite mer "speedad" än vanligt när det händer något speciellt så det är ju mest den synen folk får av henne. Men när vi är hemma i vardagen har hon inga problem med att ligga lugnt i sin korg medans jag pluggar, vissa dagar pluggar jag så intensivt så det bara blir ut och kissa och springa av sig lite men inte så mycket aktivitet. Hon är lugn ändå.

Jag har aldrig sett det som något problem med folk får det att låta som ett jätteproblem :confused: Jag känner att vi har kontroll över situationen och vi är självklart medvetna om att hon har ganska mycket energi men vi ser det som sagt inte som ett problem. Vet inte vart jag vill komma med tråden men jag undrar om jag är "hemmablind" och kanske sitter där med en helt galen valp eller om det är mina kompisar som är van med mindre aktiva raser?

Sv: Andra tycker min valp är galen..

Alla tycker olika. Så länge hunden kan koppla av och du inte tycker hon är jobbig, så vad spelar det för roll vad andra tycker?

Sedan om det kommer andra och hälsar på som tycker att hon är jobbig, kanske du kan spärra av ett rum med kompostgaller så att hon kan vara där tills hon varvat ner lite? Eller hitta en annan lösning? För tyvärr är det nog så att om för många tycker att hunden är för jobbig och man alltid har den med och den alltid är "på" när någon kommer hem och hälsar på, ja då står man till sist där utan människor att umgås med.

Kan förövrigt säga att folk får båda mina hundar att låta som världens problemhundar då och då ;) Den ena fungerar inte ihop med andra hundar hur som helst, den andra kan inte vara ensam jättelånga stunder och är även hon en väldigt aktiv och nyfiken hund. Den som inte fungerar med andra hundar, hon lämnas hemma om vi ska någonstans där hon skulle vara tvungen att vara med andra. Den unga fixar jag hundvakt åt om jag behöver vara borta längre än 2 timmar (vilket är vad hon klarar av att vara själv i nuläget). Inga problem för mig nu m.a.o. men framförallt mina föräldrar har faktiskt sagt att man borde avliva(!) hundarna för sådana saker.

Givetvis undrar jag då vad det är för ras? :D
Av din beskrivning tycker i alla fall jag att det låter som att du har en trevlig valp med stor livsglädje och arbetslust.
Så länge den har förmågan att koppla av när den ska ser jag inga problem med att den är aktiv och framåt, snarare tvärtom!
Så länge DU inte har några problem med din hund så spelar det väl egentligen mindre roll vad dina vänner tycker?
Däremot kanske det inte är en ras som passar dina vänner:)

Red_Chili: Som du säger egentligen spelar det väl ingen roll vad andra tycker men jag blev bara så förvånad när en bekant fick henne att låta som värsta problem valpen och att hon var helt onormal. Men av att döma av det du skriver om dina egna hundar så uppfattar väl folk olika egenskaper och egenheter hos hundar olika. Det som en person ser som ett jätteproblem kanske inte är ett problem för en annan person.

Vi brukar stänga in henne i en "hage" gjord av kompostgaller när hon är för på, då brukar hon rätt snart lägga sig ned och slappna av. Alternativt så tar jag och håller henne i famnen tills hon slappnat av, jag låter henne aldrig terrorisera våra gäster. Målet är ju att hon så småning om ska kunna ligga lugnt på sin plats (utan att vi behöver stänga för med galler) även när vi har besök men just nu är hon bara 15 veckor så jag tänker att det borde komma med tiden om man tränar på det?
Jag förväntar mig absolut inte att jag ska få ta med mig min valp överallt heller, passar det inte att hon följer med så hittar jag hundvakt.

simba_112: Hon är en dansk/svensks gårdshund och det är ju en ganska aktiv ras. Och jag valde rasen för jag tyckte att dens egenskaper verkar lämpa sig bra för det jag vill med min hund dvs träna :)
Jag ser henne som en valp med stor livsglädje och arbetslust hon är alltid villig att lära sig :)
Men det är väl så att det inte är en ras för mina vänner som tycker hon är galen, alla letar väl efter olika saker i sina hundar. Blev bara så konfundersam och funderade på ifall jag helt och hållet missat att min hund var helt galen :eek:

Jag tror inte du behöver oroa dig då ;)

Och tänk på en sak - det finns ungefär 400 hundraser (om jag inte minns fel?), alla med olika mentalitet, utseenden osv. Varför? Jo, för att människor av någon anledning tyckt att det behövs. Alla letar ju efter olika saker och det som någon ser som perfekt ser någon annan som skitjobbigt.

Som exempel:
Jag skulle tycka det var apjobbigt med en extrem vallhund (tex BC), men någon som har får och vill ha en hund som vallar dem tycker säkert att BC är toppenbra och har ingen som helst användning för saluki - som är en kanonbra ras för mig.

Jag tycker att det låter som om du har fått en aktiv trevlig valp som du kommer att trivas utmärkt med. :)

Folk tycker olika helt enkelt. Min sambo hade t.ex. gärna velat ha en lugnare hund än den vi har nu (7 månader). Han hade aldrig klarat av henne själv! Personligen tycker jag att hon är perfekt, även om det är klart att hon ibland ger mig gråa hår. Jag känner mig hyfsat säker på att hon som vuxen kommer att ha kvar energin, samtidigt som de värsta huliganfasonerna kommer att lägga sig. :)

Äsch, de finns de som tycker att min hund verkar asjobbig också men det skiter jag i. Jag tycker hon är helt normal och precis som jag vill ha henne - det är det viktigaste.

Om folk tycker att en liten energisk valp är så himla jobbigt så är det nog bra att de blir avskräckta..

När jag skaffade min Russell så hade alla mina vänner så mycke "goda" råd att komma med. Och dom flesta var nog överens om att hon inte skulle bli en normal hund när hon blir stor. Jag har aldrig lyssnat på råd som jag inte tycker passar mig utan gått min egen väg. Jag har idag en väldigt stabil och lugn hund och vännerna blir fortfarande lika förvånade varje gång vi ses :P Så lyssna inte så mycke på vad andra tycker, vi har alla olika mål och syn på vårt hundägarskap!

Jag har två dvärgpinschrar, en minst sagt aktiv ras. ;)
Billy, den äldsta, var en himla harmonisk och självständig valp. Givetvis bus och upptåg, men inte på någon hysterisk nivå. Han var skeptisk till nytt folk (ganska naturligt med tanke på rasen) men annars var han inte värre än andra valpar.

Ivan däremot. Han är 16 veckor nu och har hittills varit något av ett monster. :eek: Han skäller och fintar och snor saker och är snabb som en vessla när det gäller att komma undan. Han klättrar och strimlar och skäller ut folk till höger och vänster.
Å andra sidan är en supergoding när han inte terroriserar, så det antingen 100% hyss eller 100% mys.

Jag kan ärligt säga att om vår första hund hade varit som Ivan, så hade vi antagligen inte skaffat en till. Men allt är relativt, hur "jobbig" en valp uppfattas vara beror nog till stor på erfarenhet och förväntningar.

Senast ändrad:

kl.
Skönt att höra att min valp ändå verkar normal :D Blev så ställd när det var flera stycken som höll med om att dom aldrig tidigare träffat en valp med så mycket energi som min :eek:
Klart även jag kan bli lite trött ibland och slita mitt hår över hur hon gör, särskilt dom dagar då jag själv är lite trött men för det mesta så tycker jag inte att det är något problem med henne.

Donnorna: Precis så är det för mig, jag får många "goda" tips och råd men jag lägger inte heller för stor vikt vid dom som jag inte tycker låter bra. Vänder mig istället till min uppfödare eller någon annan hundkunnig som jag litar på när/om vi stöter på problem. Det är också många som ifrågasatt om min valp är normal och inte trott att hon kommer bli riktigt riktig som vuxen hund... Men det finns hopp alltså :idea: ;)

Blueberry: Din Ivan låter lite som min valp minus skällbiten, hon skäller bara på mamma och pappas ena dvärgschnauzer när hon försöker leka med den annars är hon relativt tyst (än så länge). Men hon snor allt hon kommer åt, smiter iväg, kör tokrace i lägenheten, biter på soffan, sängen och massa annat.

..
Om folk tycker att en liten energisk valp är så himla jobbigt så är det nog bra att de blir avskräckta..

Ja men eller hur? Så har jag också tänkt när dem sagt så, att man kanske inte ska skaffa hund då...

Blueberry: Din Ivan låter lite som min valp minus skällbiten, hon skäller bara på mamma och pappas ena dvärgschnauzer när hon försöker leka med den annars är hon relativt tyst (än så länge). Men hon snor allt hon kommer åt, smiter iväg, kör tokrace i lägenheten, biter på soffan, sängen och massa annat.

Det låter som att de är gjorda för varanda..!

De kanske borde träffas? ;)

Det låter som så, a perfect match! Dom skulle nog onekligen ha kul ihop!

Tyvärr har inte Aska allt för många lekkompisar i lämplig storlek och ålder, så vi kanske får åka på road trip så hon kan få en playdate med Ivan haha ;)

Hon fick träffa mammas kompis ettåriga pudel när hon var cirka 12 veckor. Vi hade hoppats att dom skulle ha jätteroligt ihop men istället blev pudeln rädd för Aska :(

Äsch. Jag är en sån där oansvarig småhundsägare som låter mina hundar leka med större hundar. Billys bästisar är en stor jaktgolden och en pitbull och de har han känt sedan har var en liten plutt ;)
Så länge valpen har blivit såpass gammal att den har blivit kvick i stället för klumpig och hunden den hälsar på är äldre (gärna över 2 år) och av det lite lugnare slaget går det fint om man har dem under uppsikt, enligt min erfarenhet.

Men om ni har vägarna förbi Värmland är ni välkomna ;)

Tyvärr har inte Aska allt för många lekkompisar i lämplig storlek och ålder, så vi kanske får åka på road trip så hon kan få en playdate med Ivan haha ;)

Vart i Sthlm bor du? Mina damer är visserligen både rätt stora och vuxna, men min unga dåre (3åring) leker jättefint (och jättegärna) med allt, även småhundar, valpar osv.

Tycker din valp låter som en typisk gårdshudsbebis! Låter som du beskriver min dåre då han var liten. Han bet sönder ALLT, väggar, tapeter, mobiltelefoner, glasögon m.m. så fort man vända ryggen till. De första han gjorde när han kom hem till någon var att hoppa upp på bordet för att se om det fanns något ätbart :o Trodde faktiskt inte att valpar kunde vara så jobbig som min, alla verkade ju ha så lugna och försynta valpar medans min slängde sig över allt han såg. :crazy:

Idag är han 4år och en väluppfostrad vuxen hund som nästan alltid sköter sig exemplariskt. När jag berättar för folk vilket monster han var som valp är det aldrig riktigt nån som tror på mig. Och all den där energin som fanns som valp har jag stor nytta av i träning och inlärning.

Välkommen som gårdshunds ägare, det är fantastiska små roliga hundar. Du kommer få många roliga år framför dig. :laugh:

Du behöver nog inte oroa dig att din valp är galen:D
Om du anade hur många ggr jag fått den kommentaren om min yngsta vita, hon går fortfarande under benämningen piraya men adhd ;) hon blir tre i sommar...
Men hon blir också jämförd med min andra äldre av samma ras som alltid varit ovanligt lugn.
Den yngre valde jag just pga att hon hade mer motor och passade mig bättre! Sen om det inte passar mina vänner struntar jag blankt i:angel:

Du och din valp är helt normala så bry dig inte om vad andra säger. När du skriver att hon inte har några problem med slappardagar och att koppla av i vardagen så har du inga som helst problem och det kommer inte bli några problem när den blir vuxen heller. Jag känner igen det du skriver hos min kh-collie, han var mycket intensiv som valp men är nu en duktig unghund som ständigt får kommentaren "oj vag lugn han e" när man är bortbjuden. Samtidigt så är han jätterolig att träna med och har bra ork med långa dagar i stallet och blir det lugna dagar så går det oxå bra!:)
Låter som att du har något sådant på g med din, av o på knapp som man säger!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 375
Senast: Acto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 318
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna