Andra töltare

Boerperd

Trådstartare
Tänkte bara höra om det är någon annan som har ridit en annan töltande ras än isisar??
Och vilken uppfattnig ni har?
Jag har ridit på en 'boerperd' här i SA och han tötade. Men han hade aldrig fått göra det tidigare och det tog tid att få honom att förstå att han gjorde rätt. Han spännde sig och började vixla efter bara några steg. Men nu (efter 4 mån) töltar han tills krafterna tryter, ca 500m. :love: Men iallafall. Det var super kul att rida på en annan ras som töltar!!!
Skulle vara kul att höra vad ni andra tycker!! :rofl:

Sv: Andra töltare

American curly å vbl travare, räknas dom?
Sedan hade min kompis ett gotlandsruss som kunde tölta oxå :D.Jag är ju sån som anser att vissa hästar kan lära sig tölta fast de inte är 4 eller 5 gångare, alla islandshästar är ju inte heller naturtöltare.
Min kompis nordsvensk töltar oxå å snyggt är det!

Senast ändrad av en moderator:

jag har ridit flera American Saddlebred och gillar dom störtmycket!!! :love:
Även där är det ju varierande med tölt-förmågan och träningen, men de jag råkat på har varit alldeles underbara!

Så hade min kompis en varmblodig travare som var ren femgångare och väldigt häftig att rida.

/Malin

Senast ändrad:

Allt räknas!
Jag blev lite sugen på att prova fler töltare nu när man har provat. Innan trodde jag att det skulle vara lite som att rida en dålig kopia, men magin fanns där!!
Någon som har tips var man kan prova på??? :banana:

Tölt är tölt och det beror på individen. Det känns stor skillnad att sitta på en välrest smidig islandshäst med höga lyft jämfört med en mer markbunden töltare.

Samma sak gäller för andra töltande raser. Känslan är olika från individ till individ. Nu har jag inte töltat så många andra raser utan endast American Saddlebreds och Varmblodstravare men det är vad jag kommit fram till.

Vart i sydafrika bor du?

två av mina ridtravare töltar....just nu bättre än min isis :rofl:

Inte töltat men paso puertat på en paso fino hingst.. :D
Sen kan min nordsvensk nåt mysko också.. Det är iaf väldans bekvämt.. :bump:

Varmblodstravare! Jättekul! :banana: Han var 4-gångare! :)

Är i Portugal ganska ofta och där har jag ridit några gånger på en Peruvian Paso, den gick i något de kallade broken pace (Paso Llano) men det var alltså klockren tölt.

I Norge har jag töltat lite på en Nordlandshäst och en kompis till mig hade en amerikansk travare som töltade rätt bra.

Hej

Har provat på Peruvian Paso, Paso Fino och Tenneese Walker, alla hade okei tölt, lite olika var dom, det ena lite passaktigt och det andra lite travaktigt.

Skulle vilja testa saddelbreede och travare.

MVH Iris

har en nordsvensk travare, eller kallblodstravare, som har en stark pass och kan gå i mycket fin tölt... Hon har ganska svårt för att trava och vi har därför verkligen motarbetat tölten för att få henne att trava...

Jag bor inte i Syd afrika, utan är bara här ett tag, jag kommer hem i maj. Lagom till sommaren, ska bli kul att sätta igång pållen efter hans lååånga vinter vila!!
Jag tror att jag kommer bo i sthlm trakten i sommar och vinter, men man vet aldrig... :bump:

Jag har ridit en pasofino när jag var i karibien, Fulminante som han hette var en riktig liten het och rödfärgad töltmaskin! Dottern till anläggningens ägares egen tävlingshäst var det så det var en helt annan häst än de mer timida turridningshästarna dom hade till turisterna.

/KT

Ok, men om du vill se Saddlebreds och bor i kapstaden så tänkte jag isfall tipsa om Tears and roses.

Jag har inte besökt stallet själv men det ligger inte så jättelångt från kapstaden, om du åker N1 mot paarl så ligger det strax innan paarl.

Boerperd skrev:
Tänkte bara höra om det är någon annan som har ridit en annan töltande ras än isisar??
Och vilken uppfattnig ni har?
Jag har ridit på en 'boerperd' här i SA och han tötade. Men han hade aldrig fått göra det tidigare och det tog tid att få honom att förstå att han gjorde rätt. Han spännde sig och började vixla efter bara några steg. Men nu (efter 4 mån) töltar han tills krafterna tryter, ca 500m. :love: Men iallafall. Det var super kul att rida på en annan ras som töltar!!!
Skulle vara kul att höra vad ni andra tycker!! :rofl:

Heter det boerperd och inte boerpferd efter tyskans Pferd = häst? Obs, Det är ren reflektion för jag har själv ingen aning. Har aldrig hört om hästrasen men antar den härstammar från boernas hästar. Fast jag är kanske helt fel ute? Vet du något mer om den som du kan berätta? Historia, rasbeskrivning etc.

Senast ändrad av en moderator:

Nog heter det Boerperd, eller egentligen South African Boerperd. Har själv ridit dem, dock ingen som kunde tölta. Har inte sett någon bild på det heller men det sägs ju att de är 3- eller 5-gångare. 4-gång har jag inte sett nämnas.

Här finns en kort historik och foton, det är en brokig samling hästraser som ligger bakom.

Jag har ridit tre töltande varmblodstravare.
Häst 1 töltade vid travigångsättningarna första gångerna jag red henne (hon var inte inriden) men jag valde att inte träna tölten hos henne.
Häst 2 töltade när hon blev spänd, när man råkade driva för mycket med sitsen, särskilt när man red på volt. Hade hon börjat tölta var det omöjligt att få tillbaks henne i arbetstrav igen, antingen fick man låta henne trava iväg rakt fram i tävlingsstil eller sakta av och vara passagerare en stund.
Häst 3 gick på ridskola och rörde sig mest i foxtrot när han skulle trava, galoppen var också mycket fyrtaktig. Han skulle säkert kunnat bli en bra tölthäst men tölten var inget man uppmuntrade.

känner bland annat en varmblod som kan tölt! :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka