Andra tävlingar med islandshäst

J

Jisa

Är det någon här som tävlar något annat än gångartsridning?

Planerar för min bäbis framtid och han ska bli bäst på allt såklart hehe :D

Men om jag förstått det rätt så håller sig SIF utanför Svenska ridsportsförbundet. Är ni då medlem i en "vanlig" klubb också? Och har grönt kort och allt det där?

Sv: Andra tävlingar med islandshäst

Jisa skrev:
Är det någon här som tävlar något annat än gångartsridning?

Planerar för min bäbis framtid och han ska bli bäst på allt såklart hehe :D

Men om jag förstått det rätt så håller sig SIF utanför Svenska ridsportsförbundet. Är ni då medlem i en "vanlig" klubb också? Och har grönt kort och allt det där?
Nix. Jag har inget intresse för hoppning och dressyr kan man ju om man vill tävla i även på islandshästtävlingar.

För min del så är det gångarterna som i första hand gjorde att jag valde islansdshäst så det är det jag vill "hålla på med" och tävla i.

Jag har varit medlem i en vanlig klubb för att kunna låna ridhuset, men inte mer.

Vissa islandshästföreningar har TREC-tävlingar. En kul och lite annorlunda tävlingsform där samarbetet mellan häst och ryttare verkligen sätts på prov.

För att kunna tävla "på riktigt" i annat än islandshästtävlingar, måste man förstås vara med i en klubb som är ansluten till svenska ridsportförbundet, samt följa de regler som gäller där (grönt kort och "allt det där", ja....). Och du har helt rätt i att SIF ligger utanför ridsportförbundet.

Men vill man bara tävla litegrann i hopp och dressyr och inte satsa "på riktigt" (för om man vill det väljer man väl en annan ras?) så finns det många islandshästföreningar som ordnar även mindre hopptävlingar och annat skoj som inte är gångartstävlingar. Dressyr i form av FS1 finns ju på de vanliga islandshästtävlingarna.

Jisa skrev:
Men om jag förstått det rätt så håller sig SIF utanför Svenska ridsportsförbundet.
Jag skulle nog säga tvärtom, Ridsportförbundet släpper inte in SIF.
Läs t.ex. SIF:s ordförande Göran Montan när han skriver i tidningen Islandshästen för att få en mer insatt analys...

Håller med. Vi har länge velat varit med, men det finns en del detaljer - eller väsentligheter om man så vill - som gör att vi inte är med än. Och RF vill inte släppa in oss "utanför" SvRF, vilket jag personligen tycker är löjligt; de flesta bollsporter är ju med som egna förbund trots att det är just BOLLsporter ...

Är osäker på hur det funkar att tävla på en "vanlig" klubb, ska du ställa upp som ponny så kommer dock mätintyg att krävas osv. Är med i vår lokala ridklubb, dels för att jag tycker att ridsporten behöver synas och kanske främst för att få använda anläggningen och delta i aktiviteter som löshoppning etc.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar