Andra möjligheter än hovböld?

M

md5krist

Ena hästen blev jättehalt för kanske en vecka sedan. En kompis var med och skulle rida och vi skrittade iväg. Hästen trampade till på en sten (tror jag) och linkade till rejält, vilket hon normalt sett aldrig gör oavsett vad jag rider på för underlag. Men hon hämtade sig och vi skrittade vidare. Jag tyckte att det såg lite tveksamt ut, men trodde att jag inbillade mig. När vi började trava såg jag att hon markerade lite svagt.

Så vi gick hem, den halta hästen fick står i paddocken och vänta en stund medan min kompis red den andra pållen. Sedan gick vi in och fodrade. När vi tog ut dem så var hästen rejält halt, tydlig hälta i skritt och väldigt halt i trav. Kände inget på benen.

Senare på kvällen var hon ännu sämre och avlastade tydligt benet när hon gick och betade. En aning puls och lite värme vid inre (högra) ballen. Hon reagerade även lite på visitertång vid inre hörnstödet. Kanske en aning svälld vid kotan, fast det var nog mest för att hon inte satte ned benet ordentligt. När man lyfte det andra benet kändes det absolut inget som man reagerat över "en vanlig dag".

Nästa morgon markerade hon lite och nästa eftermiddag var hon helt ok på både rakt och böjt spår.

Efter några dagar började jag rida igen, ganska normal ridning. Efter ytterligare några dagar red jag i paddocken och upptäckte då att hon markerade en liten aning på väldigt liten volt i höger varv. Så små volter har jag inte kollat på tidigare, så där vet jag ju inte om hon har reagerat ända sedan första hältan. Ingen puls, men lite värme över höger ball.

Funderar nu över om vad det skulle kunna vara. Jag tycker själv att det låter som hovböld, det påminner om en tidigare "hovböldshäst" vi hade. Men, finns det något annat som ger liknande symptom? Med utgångspunkt i hovböldsteorin så börjar jag snart rida igen och rider då ganska normalt. Är det något annat behöver hon ju förmodligen en lugn igångsättning.

Men jag kan inte komma på något annat som kommer och går på det sättet. En lindrig vrickning/sträckning/smäll kanske, men vore det så rejält så att hon blir jättehalt borde det ju inte försvinna efter ett dygn tycker jag...

Någon som sett något liknande som inte varit hovböld? Tips för att få rätt på en ev. hovböld? Jodopaxbandage? Har inte försökt skära ut bölden eftersom det är svårt att lokalisera den. Hon reagerar ju inte speciellt mycket på visitertång (vilket ju möjligen talar mot hovböld då, likaså att hon inte har någon direkt puls).

Sv: Andra möjligheter än hovböld?

Kan ju vara så att hon fått en blodutgjutning i sulan, efter att ha trampat på den stenen, du skrev om..

Spricka i hovbenet är ju ett alternativ. Det brukar kunna vara så lurigt.

Tack för era svar båda två.

Jo, jag funderade på det då när hon var så jättehalt. Men kan det verkligen försvinna så snabbt då? Och komma "långsamt"? Jag har ju ridit henne normalhårda turer med trav och galopp utan någon hälta efter första dagens hälta. Hon har även sprungit ordentligt i hagen har jag sett. Men i så fall bör jag väl röntga då kanske.

Jag har bara sett en häst med spricka i hovbenet och hon blev tvärhalt direkt när det hände och var sedan halt.

Kan ju tillägga att jag efter den minimala markeringen på liten volt böjde ihop benet lite försiktigt på henne (30 sekunder med "halvmesigt" tryck) utan reaktion, men det säger väl inget om förekomsten av ev spricka i hovbenet.

Brukar de reagera på visitertång någonstans om de har spricka i hovbenet? Värme?

Jag hade en häst med hovbensfraktur som reagerade så :eek:

Halt vilade henne 1 vecka och satte igång lite lätt, hon gick helt rent på slätt underlag, reagerade i enstaka steg nedför backe som om hon hade fått en sten inkilad.

På kliniken undersökte de henne i flera timmar innan de slutligen hittade frakturen på röntgen...

Kan upplysa om att jag nuförtiden alltid får ångest när en hovböld är på G (nuvarande häst har haft 4 i sommar och rids nu bara ut i easy boots)!

:eek: Usch då, det låter ju inte bra :crazy:

Kände du någon värme, puls, eller reaktion för visitertång?

*puttar o uppdaterar*

Hästen har stått under helgen då jag ändå var bortrest, men har tydligen sprungit en del i hagen och varit stor och fin i gången. Red en ganska lugn tur igår. Fanns ingen hälta, varken på små volter eller när jag travade på asfalt för att testa. Dock var hon varmare om den aktuella ballen än vad hon var på den andra hoven.

Har beslutat att saken får bero om hon inte visar hälta något mer, ser jag någon markering så åker jag in och röntgar henne.

Ingen som helst reaktion på visitertång, ingen direkt värmeökning i förhållande till övriga hovar och bara lite ökad puls...

Vid röntgen framkom att hon hade nästan extremt tjock sula (2 cm) vilket kanske kan förklara varför hon inte hade mer ont, den dämpade och tog upp rörelser så att skelettet inte påverkades mer än i vissa lägen.

Hovbölderna på min andra har samtliga varit i princip omöjliga att spåra med visitertång, ingen värme men puls i alla fall. De har gått ut i kronranden och dagen efter har hon varit som vanligt, det enda som synts är en liten ficka och att det har funnits lite illaluktande vätska kvar.

Den här hästen kanske också har tjocka sulor, hon kan gå på vilket underlag som helst i vanliga fall utan att ömma, så det skulle ju kunna vara så.

Idag markerade hon igen, både på rakt spår och volt, så nu ska jag ringa till Skara och beställa tid så snart som möjligt.

Tänkte tala om hur det blev till slut, ifall någon annan med liknande problem läser tråden.

Hästen blev halt ytterligare en gång, en markering i trav, som dock bara varade en dag. Hur som helst så beställde jag tid på klinik för att få det kollat. Så fort veterinären läst pappret med sjukdomshistorian sa han att det var en stengalla. När han dessutom gjort böjprov u.a. och sett hästen på lina, när hon tog fram sitt allra luftigaste steg, sa han att hovbensspricka var uteslutet och att det var typiskt stengalla.

Så Gnist, du hade helt rätt. Jag var själv inne på endera det eller hovböld, men det var skönt att få det kollat i alla fall. Och att hon inte reagerade alls på böjprovet kändes ju också bra. :bow:

Skönt för dig, och för hästen också! Tur att det inte var nåt allvarligare.

Ja, det känns jättebra att ha det kollat, så behöver jag inte fundera på det längre, utan kan sätta igång henne ganska normalt igen.

Ett bra sätt att kolla om man misstänker en hovbensfraktur är att trycka ihop inåt mot mitten av hoven när du lyft den och sätt fingrarna på ballarna. Hästen reagerar då. Då skulle jag åka och röntga

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama