Andra förlossningen

Cambrie

Trådstartare
Ni som gick över med första, gick ni över med andra också? Och ni överhuvudtaget som har fler än ett barn, hur var andra förlossningen om man jämför med den första? Mig skulle de snitta på grund av föreliggande moderkaka men idag såg det bättre ut vid kontrollen och de vill då kolla en gång till om två veckor innan de bestämmer sig helt men det är väl inte helt omöjligt att det blir en vaginal förlossning. Jag hade ju ställt in mig på ett snitt hela tiden (hade tyckt att det varit ganska skönt också att slippa gå de sista jobbiga veckorna av graviditeten :p) men får nu börja att mentalt ställa in mig på att det kan bli hur som helst... Så hur var er andra förlossning jämfört med den första?

Sv: Andra förlossningen

67 visningar och ingen som har mer än ett barn:eek:??

Jag har inte svarat eftersom jag inte gick över med första heller ;)
Ops läste lite till nu, andra förlossningen gick tok snabbt och denna gången fick jag även krystvärkar,
så allt skötte sig själv.

Så egentligen jag har haft två lätta snabba förlossningar.

Senast ändrad:

Sprack du något andra förlossningen?

kl, är skitskraj för att spricka, sprack tack och lov inget första, hur vanligt är det då tror ni att man spricker andra?

Jag har ju inte gått över, men Alde föddes en vecka före BF, Idun tre veckor före BF.
Båda förlossningarna var lätta, den andra lättast.
Jag sprack lite vid första förlossningen, inget vid andra.
Men att spricka kändes inte, så det behöver du nog inte oroa dig för ur den aspekten. Däremot kliade det något alldeles förbannat när det läkte.
Kram på dig!

Jag hoppas att du får en lättare förlossning denna gången, för då finns det hopp för mig med gång nummer 2:D

Hann inte svara förut för ja skulle ut och tolka med mina stora barn :)

Första graviditeten gick jag bara 39+1 enligt UL men misstänker att det kanske var fel datum och att jag egentligen gick över, får inte ihop det med sista mens annars, andra graviditeten gick jag över, 42+0 och tredje gick jag 39+0 fast då var det tvillingar så enligt läkarna var det över tiden.

Första förlossningen var ganska långdragen i öppningsfasen, 20 timmar från första värk tills dottern föddes varav 45 minuter med krystvärkar. Klarade mig med lustgas och akupunktur. Använde mig av dyktekniken utan att veta att det, gjorde bara vad som kändes naturligt om jag ska försöka jämföra så kanske en sexa i smärta på en skala 1-10, där tio är när jag hade bältros i hela ansiktet typ. Fick sy tre stygn.

Andra förlossningen var mycket snabbare, 8 timmar från första värk tills sonen föddes, även den här gången 45 minuter med krystvärkar. Lustgas och akupunktur igen men använde mig av yoga-andning istället. En åtta på smärtskalan. Fick en liten reva på sidan och fick sy ett stygn men det var med estetiskt.

Tredje förlossningen tog tolv timmar från det att vattnet hade gått tills att båda tjejerna var ute, och ungefär tre och en halv timme från det att jag hade regelbundna värkar. Använde mig bara av dyktekniken, hade läst på en del och det fungerade väldigt bra. Skulle säga en fyra på skalan även fast tvåan kom i säte. Helt hel efteråt :)

Slutsats, tror absolut att det är andningen som gjorde den första och sista förlossningen lättare. Dock var sonen större än de andra så det spelar kanske också in.

Lycka till :)

Senast ändrad:

Sprack du något andra förlossningen?

kl, är skitskraj för att spricka, sprack tack och lov inget första, hur vanligt är det då tror ni att man spricker andra?

Jo lite sprack jag väl men inte så värst, inte vad jag minns.
Som sagt det gick rätt snabbt så lite var det nog men, tja, jag somnade av så fort hon var ute. Jag minns inget från när dom gick iväg med henne från ambulansen tills dom skakde liv i mig och tvingade mig att klämma ut moderkakan. Sen gick jag nog in i dvala igen. Så det dom sydde har jag inte koll på :o

Mina förlossningar var helt olika, gar inte ens att jämföra.

1:an, hade regelbundna värkar nästan direkt, det satte igang tidigt lördagmorgon och hon är född vid lunch pa söndagen. Alla värkar satt i ryggen och det hjälpte mkt att vara uppe och ga. Fick sy tre mindre bristningar med ett stygn var. i v. 39+1

2:an, kom igang lite mer smygande. Men när dom var regelbundna gjorde dom fruktansvärt ont. Allt satt i magen och inget hjälpte för att lindra. När vi kom in till sjukhuset vid 23.30 var jag öppen 5 cm och sen gick det fort. Sista kollen var jag 8 cm öppen och 5-10 min senare var hon ute. Sprack ingenting. 2,5 h över BF kom hon (alltsa 40+1).

Ettan; föddes på bf+4. Kraftiga värkar startade kl 7. Inskrivna 10:15 och dottern föddes 15:15. 2 st "skönhetsstygn" var det enda som bm så vackert kallade det. Förlorade 2 l blod vilket gjorde mig slö under 3 veckor.

Tvåan; föddes på bf-1. Vattnet gick på natten 01:15, blev hemskickade efter kontroll eftersom inga värkar fanns. Vaknade 10 dagen efter av lätta värkar. Inskrivna 12:05 och sonen föddes 12:50. Inte sydd alls och kände mig pigg direkt efter. 1,5 timme efter duschade jag och därefter ville jag åka hem. Så detta var en drömförlossning för mig :D

Jag har ju fött för tidigt båda gångerna (6 v tidigt med tjejerna, 3 v tidigt med gossen). Andra förlossningen tog längre tid än den första.
Blev akutsnitt efter att ha legat 10 cm öppen för lång tid utan krystvärkar (ena tjejan låg i säte), sprack inget med sonen som föddes vaginalt (hade dessutom en fantastisk barnmorska som coachade mig perfekt).
Det brukar ju sägas att det ska gå snabbare och lättare för varje barn så förhoppningsvis går förlossningen finfint med tvåan. Lycka till!:love:

Min första är född BF+12 och det andra BF+9.

Andra förlossningen var snabbare och enklare än den första (t.ex så krystade jag i ca 45 minuter med första och fick tillslut hjälp med yttre press då de blev rädda för barnets välmående, den andra kom ut på tre krystvärkar).

Första gången blev jag rejält söndertrasad (blev ihoplappad på operation) pga yttre pressen, andra gången fick jag någon liten blessyr bara (några stygn).

Kliade inget i stygnen någon av gångerna, men var extremt svullen första gången lång tid, andra gången kände jag mig återställd på tre dagar!

Detta med att spricka tycker jag är en överdriven rädsla, det har inte känts det minsta någon av gångerna och trots jag blev så söndertrasad första gången så har jag inte minsta men av det idag.

Förlossning 1.
V.39+1
Började med att vattnet gick kl. 5 och en timme senare började värkarna.
Kl 7:30 var jag öppen 8 cm och började med lustgas 7:35.
7:40 började jag krysta och 8:04 föddes en pojke. 48 cm lång och 3320 gram.
Blödde 200ml och fick ett skrapsår på ena blygläppen. Låg på sida hela förlossningen.

Förlossning 2.
V.38+4
Började med att vattnet gick kl.2 ca 40 min senare började värkarna.
Ca kl. 3.30 började värkarna göra lite ont.
Ca kl. 4.00 hade jag ont och lustgasen tog inte. öppen 4 cm. Ställde mig på knä och fick dottern att flytta sig från blygdbenet så smärtan avtog.
Kl. 4.40 är hon född, jag fick en krystvärk när jag stod på knä och la mig då på sida och så krystade jag 2 ggr och tog emot henne själv :love:
Blev en dotter som var 48 cm lång och vägde 3220 gram.
Blödde 200ml och inga bristningar.

Mina förlossningar var otroligt lika varandra, de som skiljde var att 2a ggr var jag mkt lugnare och hängde med mera. Moderkakan har fastnat båda gångerna men 2a ggr så "skakade" BM loss den medans jag drog lustgas mot första när BM bara hängde sig med knytnävarna i magen :eek:

Amningen funkade från dag 1 med första barnet men tog nog 10 dagar med 2a barnet och jag fick pumpa för jag hade så mkt sår.

Första barnet kom i vecka 35+6, vattnet gick och på bb såg de att hon låg med rumpan ner, så det blev akutsnitt ett par timmar senare. Förutom chocken att bli mamma en månad tidigare än jag var inställd på, så gick det hela väldigt bra och när jag så blev gravid igen ville jag helst ha ett snitt till.

Men tji fick jag.
Lika som med första barnet var denna liten till storleken och kom lite för tidigt (v 36+5), men låg iaf rättvänd så det blev en vanlig förlossning. Ingen trevlig upplevelse, tur nog gick allt ganska snabbt iaf. Bm fick lov att klippa för att huvudet skulle komma ut, plus att jag enligt journalen sprack inuti och fick en partiell sfinkter ruptur. Skit(haha...)kul :-( Fick åka till op och blev sövd medan de sydde ihop och plockade ut resten av moderkakan som såklart kom ut i två delar.

Hua, så vill jag inte spricka..

Kl
Svarar alla, jag hade ju en oerhört långdragen förlossning med min första (värkar i fyra dygn och sedan fick de ta hål på hinnorna och då tog det väl ungefär 16 timmar) men jag sprack som sagt ingenting, och när jag blev gravid igen nu var jag egentligen inte rädd för att föda normalt, hade fortfarande positiva känslor från den första förlossningen då det var den häftigaste grej jag varit med om även om min moderkaka inte kom ut så jag höll på att stryka med.

Men nu har det ju varit så solklart med snitt - då moderkakan har varit totalt föreliggande med blödningar och sammandragningar och sånt - att jag mentalt gått in på att det blir snitt och accepterat det och faktiskt även tycker att det ska bli skönt att få ut barnet efter en lång sjukhusvistelse. Men nu, några veckor innan bf, ser det så pass bra ut att jag troligen kommer att få föda vanligt fast jag nu rent psykiskt har så att säga räknat med att jag kommer att få snitt om två veckor..

Så nu är jag mest bara orolig. Vi bor långt från sjukhuset, har ingen bil igång för tillfället, så jag vet inte ens hur jag ska ta mig in till förlossningen om det går fort (bor fem mil från ungefär). Jag är orolig över smärtan, trots att jag kommer ihåg sist att epiduralen inte fungerade, och smärtan kom man ju inte ihåg i samma veva som bebisen kom ut. Jag är helt enkelt skitskraj, den här gången också, trots att jag varit med om det en gång förut... Tror det mest är det mentala som gör det, att jag var så inställd på snitt nu (och det roliga var att när jag hamnade på sjukhuset i vecka 25 var jag inte alls bekväm med att behöva genomgå ett snitt).... Bläää. Ut måste den och inget känns bra:p

förlossning 1:
dotter föddes 10 dagar innan BF, 49 cm, 2910 gr.
slemproppen gick 2 dagar innan på en tisdag, sov dåligt mellan tisdag/onsdag, hade lite småvärkar onsdag kväll. Åkte in till förlossningen vid 00.30, var öppen 4 cm, krystvärkarna startade vid 06.30 ungefär och dottern är född 07.07. Sprack lite, fick sy 2-3 stygn har jag för mig. Stannade på BB i två dagar, sen åkte vi hem. Amningen funkade direkt.

förlossning 2:
son föddes på BF, 48 cm, 3200 gr.
hade inga känningar dagen innan, vaknade kl 04.00 på morgonen och hade lite sammandragningar. Somnade om, gick upp vid 08.00 och fixade i stallet. Mockade ett par boxar, tog en dusch vid 12.00, åt lite och sen åkte vi in. Parkerade utanför sjukhuset 13.55, blev inskriven 14.01 på förlossningen och 2 krystvärkar senare kl 14.07 föddes sonen. Sprack lite, 2-3 stygn. Kände mig kanonpigg, åkte hem så fort jag fick. Amningen funkade direkt. Var borta hemifrån sammanlagt 8 timmar. (ja jag är dum i huvudet på riktigt :angel:)

Och hur kände du då att det var dags att åka in? Du måste ju typ haft krystvärkar när du kom till sjukhuset? Så skulle jag också vilja ha, åka hem direkt liksom...:idea:

Första förlossningen var en igångsättning i v.40+0, pga havandeskapsförgiftning.
Fick en tablett instoppad vid livmodertappen ca 9 på morgonen.
Hade lite lätta sammandragningar under dagen.
Kl 20 började de bli regelbundna, med 5 min emellan..
Kl 23 började de göra lite ont, så jag tog en dusch.
Vid 00 gjorde de jävligt ont och jag testade lustgas, men tyckte inte alls om det.
Bad om eda, som jag fick vid 00.30.
Kunde somna till när jag fått det. Vaknade 03 och kände att jag var tvungen att krysta. Undersöktes och var visst fullt öppen.
Sonen föddes 04.00.
Sprack pyttelite och syddes med ett stygn.

Andra förlossningen startade i v.40+1.
Vaknade vid 03.10 och gick på toa som vanligt. Fick en värk när jag var på väg mot sängen igen. Trodde det var magknip och la mig ner.
5 minuter senare gjorde det ont igen. Låg kvar en stund och funderade om det kanske var värkar. När det kom en till 5 minuter senare gick jag upp.
03.45 ringde jag förlossningen och sa att vi kommer in när jag inte orkar vara hemma längre.
Pappan insisterade på att vi skulle åka på en gång. Så vid 04.00 åkte vi.
Tyckte att värkarna var helt hanterbara och trodde att vi skulle bli hemskickade.
Blev inskriven 04.55. Bm undersökte mig och sa åt mig att krysta.
2 krystningar senare, kl 05.02 hade jag sonen på magen istället för i.
Sprack ingenting. Åkte hem vid 13 samma dag.

Är nu i v.35 och börjar oroa mig lite för hur vi ska hinna in. Har två barn och hund som behöver tillsyn med väldigt kort varsel och en man som har ca 2 timmars resväg från jobbet.

Jag gick över 8 dagar med nr 1 och förlossningen tog knappt 4 timmar.

Gick över 10 dagar med nr 2 och blev igångsatt med hinnsprängning. Då hade jag gått öppen 3-4 cm "hur länge som helst" och hinnorna var så sega att det tog en förvånad BM tre försök innan hon lyckades. :D Förlossning nr 2 tog precis lite drygt 2,5 timme.

Så nu är jag mest bara orolig. Vi bor långt från sjukhuset, har ingen bil igång för tillfället, så jag vet inte ens hur jag ska ta mig in till förlossningen om det går fort (bor fem mil från ungefär).

Prata med din BM, vi trodde 2a barnet skulle komma i bilen eftersom jag var öppen 8cm med storebror när vi kom in. Det kändes tryggt och hon berättade vad vi skulle göra, ha med oss och vem vi skulle ringa.

Kan väl säga att tack och lov har ju mina förlossningar börjat med vattenavgång, skulle jag åkt in när det börjat göra ont skulle de kommit på hallgolvet!

Vi har 7-8 mil till förlossningen, men tack och lov en bil. Kände att hellre åka dit en gång för mkt och få åka hem än att föda i bilen.
Har ni ingen vän/bekant/arbetskompis som kan låna ut en bil när det börjar dra ihop sig?

Barnvakten till nr.1, åker den bil till er så kan ni ta barnvaktens bil till förlossningen?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar