Ändra ägarbevis?

L

L80

Hur bär man sig åt om man vill ändra ägarbeviset ?:confused:
Köpte nämligen häst i oktober & vi har totalt missat att skicka in det.
Kostar det nånting & vart ska ska man skicka det ? Till rasföreningen ?

Sv: Ändra ägarbevis?

Rasföreningarna har sina egna ägarbytes blanketter, dessa skall skrivas på av både köpare o säljare, i visa fall skickar man med hästens pass ihop med ägarbytespappret o får då ägarbytet instämplat där, i andra fall skickas bara pappret in o man får ett typ klistermärke att sätta fast i passet, på varmblodstravare får man ett A4 papper där det står vem som är ägare o detta papper skall medfölja passet, det är lite olika vad ägarbytet kostar

Rasföreningarna har sina egna ägarbytes blanketter, dessa skall skrivas på av både köpare o säljare, i visa fall skickar man med hästens pass ihop med ägarbytespappret o får då ägarbytet instämplat där, i andra fall skickas bara pappret in o man får ett typ klistermärke att sätta fast i passet, på varmblodstravare får man ett A4 papper där det står vem som är ägare o detta papper skall medfölja passet, det är lite olika vad ägarbytet kostar

puuuuuuuutar upp tråden

men i fall nu inget av det ovannämda är gjort vem äger hästen vid eventuellt tvist eller i fall kronofogden gör en utmätning på egendommen :confused:

Vid eventuell tvist så äger den hästen som, om det finns ett köpeavtal står som köpare (om nu allt är betalat m m). Eller om man har någon annan köpehandling typ kvitto där det fram går att man gjort en affär med hästen.
När det gäller Kf så är det mer invecklat. Det är upp till den som blir "utmätt" att visa vem som är ägare till hästen. Under vissa förutsättningar så går inte heller hästen att mäta ut även om det är ägaren är åtgärden gäller. Detta gäller t ex om hästen är ute på foder och någon annan har nyttjaderätten på den. Då är den inte utmätningsbar. Så det får avgöras från fall till fall.

Vid eventuell tvist så äger den hästen som, om det finns ett köpeavtal står som köpare (om nu allt är betalat m m). Eller om man har någon annan köpehandling typ kvitto där det fram går att man gjort en affär med hästen.
När det gäller Kf så är det mer invecklat. Det är upp till den som blir "utmätt" att visa vem som är ägare till hästen. Under vissa förutsättningar så går inte heller hästen att mäta ut även om det är ägaren är åtgärden gäller. Detta gäller t ex om hästen är ute på foder och någon annan har nyttjaderätten på den. Då är den inte utmätningsbar. Så det får avgöras från fall till fall.

det sistnämda fattde inte jag :crazy:

alltså om jag nu är ägare till tre hästar och har en skuld till KFM och kan inte via löneutmätning (som jag förstår är den vanligaste formen av utmätning) betala igen den skuld jag har och det företaget jag har skulden till bestämmer att dom gör utmätning på annat vis tillexempel då säljer mina tre hästar ( egendom)
MEN viss klausul säger att det inte går om hästen finns på foder eller annat ?

har jag fattat rätt:confused:

Har du hästen ute på foder och bevisligen inte är hastigt påkommet för att de inte ska kunna mätas ut. Så är de inte utmätningsbara så länge det fodervärdasavtalet gäller. För då är det fodervärden som har nyttjanderätten till hästen. Den kaa mötas ut först när avtalet går ut.

Har du hästen ute på foder och bevisligen inte är hastigt påkommet för att de inte ska kunna mätas ut. Så är de inte utmätningsbara så länge det fodervärdasavtalet gäller. För då är det fodervärden som har nyttjanderätten till hästen. Den kaa mötas ut först när avtalet går ut.

aha nu hänger jag med

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25