Dalatjej

Trådstartare
Hej!
Ni som gett era hästar andapsin, hur har ni gjort?
Enligt vet ska de inte äta 2 timmar före och 1 timme efter. Hur tusan ska man få till det med en häst som normalt har fri tillgång till hö? Hur har ni lagt upp det?

Tacksam för svar. :-)

Om hästen har fri tillgång i hagen så ge honom medicinen i boxen. Om hela boxen är full i mat så städa bort den.
Eller är du orolig att hästen inte klarar sig utan mat 3 timmar?

1 timme före och 1 timme efter utan mat sa de på apoteket nu när jag hämtade ut.

Om medicinen ska ges 2-3 gånger per dag innebär ju första alternativet 6-9 timmar per dygn utan hö. Det tycker jag är mycket för en häst som är åt det tunnare hållet och normalt har fri tillgång på hö.

Klart det inte är någon fara att hästen inte får hö precis hela tiden. Det är ju långt ifrån alla hästar som står på fri tillgång och de klarar sig utmärkt ändå. Sedan måste du ju även väga det mot att du vill att hästen ska bli frisk och att medicinen fyller en funktion. :)

Problemet med magsårsmedicin till hästar är ju just att hästar normalt äter hela tiden och att medicinen har bäst effekt på fastande mage... Det är svårt att få ihop den ekvationen.

Jag har gett Andapsin till en ponny för några år sedan och jag resonerade som så att det var bättre att hon fick det alls, även om det fanns mat i magen. Effekten blev lite sämre, men det fick vara så.

Tack för svar!

Nu har vi gjort så att hon får medicinen på morgonen, förhoppningsvis har hon inte ätit på en timme då. Sedan får hon gå ut i hagen med munkorg som vi tar av efter en timme.

På eftermiddagen får hon stå i boxen en timme efter insläpp innan hon får medicin därefter kvällsmat en timme senare. Hon var inte glad igår då vi hade "glömt" att ge henne middag. :-)

1 timme före och 1 timme efter utan mat sa de på apoteket nu när jag hämtade ut.

Om medicinen ska ges 2-3 gånger per dag innebär ju första alternativet 6-9 timmar per dygn utan hö. Det tycker jag är mycket för en häst som är åt det tunnare hållet och normalt har fri tillgång på hö.
Snacka om lyxproblem, att vara orolig för att hästen är utan mat 6-9 timmar per dygn, jag har lättfödda hästar och skulle gärna byta med dig om det var möjligt ;)

Jag antar att du inte kan kompensera med ett hö som är bättre anpassat för just din häst, eller? Du kan ju ge lite lucern hackat strå med olja på natten för att kompensera det hästen missar att få i sig. Om det är besvär med magen hästen har kan det vara bättre att ta in den före dom andra så hon inte behöver bli stressad för att ni "glömmer" att ge henne mat.

Munkorg är för vissa hästar alltid ett stressmoment och för alla hästar ett stressmoment innan dom vänjer sig vid den. Är din häst van vid den, annars är det svårt att vänja sig med den på bara en timme om dagen.
Stress främjar magsår och är i vissa fall orsaken till det så det kan vara bra att tänka på i det här fallet.

Senast ändrad:
Snacka om lyxproblem, att vara orolig för att hästen är utan mat 6-9 timmar per dygn, jag har lättfödda hästar och skulle gärna byta med dig om det var möjligt ;)

Jag antar att du inte kan kompensera med ett hö som är bättre anpassat för just din häst, eller? Du kan ju ge lite lucern hackat strå med olja på natten för att kompensera det hästen missar att få i sig. Om det är besvär med magen hästen har kan det vara bättre att ta in den före dom andra så hon inte behöver bli stressad för att ni "glömmer" att ge henne mat.

Munkorg är för vissa hästar alltid ett stressmoment och för alla hästar ett stressmoment innan dom vänjer sig vid den. Är din häst van vid den, annars är det svårt att vänja sig med den på bara en timme om dagen.
Stress främjar magsår och är i vissa fall orsaken till det så det kan vara bra att tänka på i det här fallet.
Jag har ett par tjockisar oxå där problemet är det omvända... ;-)

Jag har ett bra hö, men hon äter inte så fort. Lucernhack var ett bra tips som jag inte hade tänkt på!

Det här är inte på något sett en stressad häst, snarare något av det minst stressade jag har träffat på.

Vi vet inte om hon har magsår men veterinären tyckte att vi skulle prova Andapsin. I helgen slutade hon att äta och dricka och blev uttorkad och förstoppad så jag tog ut veterinär. Hon hade ont, men betedde sig inte som en kolikhäst - inget rullande, tittande mot magen, låg inte, sparkade inte mot magen. Enda tecknen förutom att hon inte åt och drack var att hon flemade några gånger och var lite loj.

Kan det vara sandkolik? Det låter i alla fall som någon form av kolik. Att misstänka magsår och ge adapsin tycker jag låter lite långsökt. Om man misstänker magsår är det ju enklare att ge en saltsyrahämmare, i alla fall till en häst på lösdrift. Kanske psyllium vore värt att testa?

Jag har ett par tjockisar oxå där problemet är det omvända... ;-)

Jag har ett bra hö, men hon äter inte så fort. Lucernhack var ett bra tips som jag inte hade tänkt på!

Det här är inte på något sett en stressad häst, snarare något av det minst stressade jag har träffat på.

Vi vet inte om hon har magsår men veterinären tyckte att vi skulle prova Andapsin. I helgen slutade hon att äta och dricka och blev uttorkad och förstoppad så jag tog ut veterinär. Hon hade ont, men betedde sig inte som en kolikhäst - inget rullande, tittande mot magen, låg inte, sparkade inte mot magen. Enda tecknen förutom att hon inte åt och drack var att hon flemade några gånger och var lite loj.
Vad skönt att höra att du också har din beskärda del av tjockisar :devil:
Min ena häst har haft liknande symptom flera gånger, slutat äta, slutat dricka haft ont. Veterinären tipsade om loppfrön (som akleja också tipsat om) som förebyggande och det har fungerat förra vintern. Förra ägaren trodde det var för att han inte tyckte om kallt vatten han fick kolik, men här är det uppvärmt...

Det finns lucern hack utan melass med tillsatt olja istället. Equsana har ett sånt märke som ger energi.
Ingen häst är väl immun mot magsår men med fri tillgång på hö och utan stress låter det inte som att din häst är direkt i farozonen, men man vet aldrig...

Kan det vara sandkolik? Det låter i alla fall som någon form av kolik. Att misstänka magsår och ge adapsin tycker jag låter lite långsökt. Om man misstänker magsår är det ju enklare att ge en saltsyrahämmare, i alla fall till en häst på lösdrift. Kanske psyllium vore värt att testa?
Sandkolik, tveksamt... Hon har fri tillgång på hö och är inte en sådan som sätter i sig vad som helst.

Det är ju en varmblodig travare i träning och där är det ju väldigt vanligt med magsår och jag tror att det är därför veterinärerna går på den linjen. Hon går inte på lösdrift.

Vad skönt att höra att du också har din beskärda del av tjockisar :devil:
Min ena häst har haft liknande symptom flera gånger, slutat äta, slutat dricka haft ont. Veterinären tipsade om loppfrön (som akleja också tipsat om) som förebyggande och det har fungerat förra vintern. Förra ägaren trodde det var för att han inte tyckte om kallt vatten han fick kolik, men här är det uppvärmt...

Det finns lucern hack utan melass med tillsatt olja istället. Equsana har ett sånt märke som ger energi.
Ingen häst är väl immun mot magsår men med fri tillgång på hö och utan stress låter det inte som att din häst är direkt i farozonen, men man vet aldrig...
Jag vet angånde lucernet, men jag köpte melassvarianten ändå eftersom hin inte gillar den andra något vidare. :-)

Loppfrö kan ju vara idé att testa, men ger det inte med sig nu får vi helt enkelt gastroskopera och se om vi hittar något.

I vilket fall så mår hon bra just nu! Hon äter med god aptit, kissar, bajsar & dricker även om jag gärna sett att hon drack mer.

Prova vattna med hink om hon har vattenkopp. Vissa dricker bättre då enligt undersökningar.
Nä det är inte lika gott med olja som melass, min tjockis han tyckte inte heller om det. Men är man tjock, har matte ingen medkänsla vid fodring så han äter det. Jag har en tunnis och en 2 åring som gärna äter den dock.
Min vet rekommenderade en dl/dag loppfrön till en stor islänning.
Vad bra att hon mår bra nu i alla fall.

Prova vattna med hink om hon har vattenkopp. Vissa dricker bättre då enligt undersökningar.
Nä det är inte lika gott med olja som melass, min tjockis han tyckte inte heller om det. Men är man tjock, har matte ingen medkänsla vid fodring så han äter det. Jag har en tunnis och en 2 åring som gärna äter den dock.
Min vet rekommenderade en dl/dag loppfrön till en stor islänning.
Vad bra att hon mår bra nu i alla fall.
Vi vattnar alltid i hink & hon har haft "vattenbuffé". :-) Betforvatten, äppeljuicevatten & naturellt vatten och även olika temperaturer på vattnet. Betforvatten har vi skippat för det gillade hon inte.

Jag brukar också fodra oljevarianten, men gjorde ett undantag den här gången. ;-)

Den jag hade som hade magsår och var rek av veterinären att ha fri tillgång, den fick sitt andapsin utan "matpaus". Verkade ge effekt ändå. Vet de gav andapsinet på icke-fastande mage på djursjukhuset med.

Den andra var en lättfödd en som absolut inte kunde ha fritt, så där var det bara att ge innan något mål. Min skulle ha flera gånger per dag, så himla bökigt om man skulle sno bort maten tre gånger per dygn - och troligen inte så bra för magsårsläkning heller.

Så jag skulle ge den när det passar och inte ta bort maten. Sen skulle jag på misstänkt magsår hellre ge omeprazol, men det finns kanske en anledning till att man valt andapsin som inte framgår i tråden.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv