Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snacka om lyxproblem, att vara orolig för att hästen är utan mat 6-9 timmar per dygn, jag har lättfödda hästar och skulle gärna byta med dig om det var möjligt1 timme före och 1 timme efter utan mat sa de på apoteket nu när jag hämtade ut.
Om medicinen ska ges 2-3 gånger per dag innebär ju första alternativet 6-9 timmar per dygn utan hö. Det tycker jag är mycket för en häst som är åt det tunnare hållet och normalt har fri tillgång på hö.
Jag har ett par tjockisar oxå där problemet är det omvända... ;-)Snacka om lyxproblem, att vara orolig för att hästen är utan mat 6-9 timmar per dygn, jag har lättfödda hästar och skulle gärna byta med dig om det var möjligt
Jag antar att du inte kan kompensera med ett hö som är bättre anpassat för just din häst, eller? Du kan ju ge lite lucern hackat strå med olja på natten för att kompensera det hästen missar att få i sig. Om det är besvär med magen hästen har kan det vara bättre att ta in den före dom andra så hon inte behöver bli stressad för att ni "glömmer" att ge henne mat.
Munkorg är för vissa hästar alltid ett stressmoment och för alla hästar ett stressmoment innan dom vänjer sig vid den. Är din häst van vid den, annars är det svårt att vänja sig med den på bara en timme om dagen.
Stress främjar magsår och är i vissa fall orsaken till det så det kan vara bra att tänka på i det här fallet.
Vad skönt att höra att du också har din beskärda del av tjockisarJag har ett par tjockisar oxå där problemet är det omvända... ;-)
Jag har ett bra hö, men hon äter inte så fort. Lucernhack var ett bra tips som jag inte hade tänkt på!
Det här är inte på något sett en stressad häst, snarare något av det minst stressade jag har träffat på.
Vi vet inte om hon har magsår men veterinären tyckte att vi skulle prova Andapsin. I helgen slutade hon att äta och dricka och blev uttorkad och förstoppad så jag tog ut veterinär. Hon hade ont, men betedde sig inte som en kolikhäst - inget rullande, tittande mot magen, låg inte, sparkade inte mot magen. Enda tecknen förutom att hon inte åt och drack var att hon flemade några gånger och var lite loj.
Sandkolik, tveksamt... Hon har fri tillgång på hö och är inte en sådan som sätter i sig vad som helst.Kan det vara sandkolik? Det låter i alla fall som någon form av kolik. Att misstänka magsår och ge adapsin tycker jag låter lite långsökt. Om man misstänker magsår är det ju enklare att ge en saltsyrahämmare, i alla fall till en häst på lösdrift. Kanske psyllium vore värt att testa?
Jag vet angånde lucernet, men jag köpte melassvarianten ändå eftersom hin inte gillar den andra något vidare. :-)Vad skönt att höra att du också har din beskärda del av tjockisar
Min ena häst har haft liknande symptom flera gånger, slutat äta, slutat dricka haft ont. Veterinären tipsade om loppfrön (som akleja också tipsat om) som förebyggande och det har fungerat förra vintern. Förra ägaren trodde det var för att han inte tyckte om kallt vatten han fick kolik, men här är det uppvärmt...
Det finns lucern hack utan melass med tillsatt olja istället. Equsana har ett sånt märke som ger energi.
Ingen häst är väl immun mot magsår men med fri tillgång på hö och utan stress låter det inte som att din häst är direkt i farozonen, men man vet aldrig...
Vi vattnar alltid i hink & hon har haft "vattenbuffé". :-) Betforvatten, äppeljuicevatten & naturellt vatten och även olika temperaturer på vattnet. Betforvatten har vi skippat för det gillade hon inte.Prova vattna med hink om hon har vattenkopp. Vissa dricker bättre då enligt undersökningar.
Nä det är inte lika gott med olja som melass, min tjockis han tyckte inte heller om det. Men är man tjock, har matte ingen medkänsla vid fodring så han äter det. Jag har en tunnis och en 2 åring som gärna äter den dock.
Min vet rekommenderade en dl/dag loppfrön till en stor islänning.
Vad bra att hon mår bra nu i alla fall.