Analysera höet? Men vänta lite.....

Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Vem säger att folk inte pillar och kollar ens egen mat ? Många vegetarianer är mycket mycket kostmedvetna och vet presis vad dom stoppar i sig. Det är ju en del av vegetarinismen att ha full koll.

Fast kanske är det inte riktigt sant, eftersom man vet att just vegetarianer oftare har brister pga felaktigt intag. Det är svårt att täcka behoven på en ensidig kost, det går men sätter individen på ordentliga prov. Det kan vi ju se när det blir dags för att räkna foderstater om inte annat, åtminstone vad gäller häst nu och inte människa.;)
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Första året när jag köpte min häst åt hon hösilage, detta fanns ingen analys på och jag tog ingen egen analys heller eftersom kvalitén kunde skifta ganska rejält på de olika balarna märkte jag.

I samband med stallbyte gick jag över till hö i stället, hö som vi alltid haft analys på. För mig är siffrorna som analysen visar en riktvisning om vilka fodersorter/tillskott som jag eventuellt behöver lägga till för en komplett foderstat. Detta tror jag att hästen mår bäst utav, som några redan varit inne på så äter hästen i princip samma foder varje dag och därför kan det uppkomma brist på något ämne. Vi människor har åtminstone en stor valfrihet att kunna välja vad vi vill lägga på tallriken och vi äter i regel inte precis samma kost varje dag och därmed syns det ju inte lika tydligt på oss.

Hästarna kan inte välja själva och jag tycker man har en viss skyldighet att se till att tillgodogöra hästarnas behov. Jag räknar inte minutiöst eller duttar och dittar med olika tillskott utan jag har ju ändå alltid koll på och "fodrar med ögat" så att hon ser lagom ut i kroppen, och anpassar givan utefter olika förhållanden, t.ex. hur mycket min häst rids och t.ex. så höjer jag grovfodergivan något om det är väldigt kallt ute och ser till så att hon har halm att pyssla med ute.

Tar man från början en analys på sitt grovfoder lindrar det även plånboken i längden. Man slipper oroa sig för att hästens behov inte blir tillfredsställda och man slipper köpa en massa dyra tillskott. Det kan ju trots allt vara en väldig skillnad på värdena i ett hö jämfört med ett annat och med en analys har man åtminstone Något att gå på när det gäller hästens utfodring och man vet hur man ska täcka upp behovet.

Jag förstår inte varför jag inte skulle vara lika noggrann med min häst som eliten är med sina hästar gällande foder, tillpassning av utrustning och träningstänkande. Okej jag kanske inte är Fullt så noga i mitt träningstänkande eftersom jag inte tävlar, men gällande foder och utrustning så tycker jag att det är en väldigt viktig grund om man vill ha en hållbar häst och sparar pengar på klinikbesök, utredningar osv.

Därför har min häst en bra sadel och träns, benskydd (för att hon behöver det), boots på vintern i hagen, täcken vid behov, en välavvägd foderstat som dock anpassas vid behov och inte räknas ut minutiöst, hon vaccineras, tändernas kollas regelbundet osv... för mig är allt det här självklarheter som hästägare. :)

:bow::bow::bow:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

TS: Jag förstår vad du menar;)!
Håller med till fullo. Tycker inte heller att det är fel att analysera, tvärtom finns det många fördelar med det. Men jag har aldrig gjort det och kommer förmodligen inte göra det om jag inte får problem med hästarnas hull, temperament etc. . Fast tanken har slagit mig...:angel:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Erfarna hästägare känner sina hästar & ser allmänskicket på hästarna.
Bygger de muskler?har den bra hull?osv.
Med normalt hö(man får ju oxå ett hum om det av lukt & färg) & ett fullfoder så får hästar inte underskott i första taget.
För att få nytta av analys måste man ändå känna sin häst, om den är lätt eller svårfödd osv & man måste ju ändå gå på känn då alla foderstatsberäkningar för vissa typer av hästar inte passar alla hästar.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Med normalt hö(man får ju oxå ett hum om det av lukt & färg) & ett fullfoder så får hästar inte underskott i första taget.
MEH!
Det GÅR INTE att se på höet vad det innehåller!
Ett grönt och fint, väldoftande hö kan i princip innehålla mellan 0 (NOLL) och 100 gram smältbart råprotein/kg foder!
Ger du 10 kg av det så kan det täcka hela hästens behov av proteiner med råge eller inte ge något tillskott alls! EN foderstat med ett hö på 10 g protein/kg och nåt kg kraftfoder ger ganska snabbt en häst med rejäl proteinbrist.
Och jag skulle vilja säja att de flesta SER INTE detta själva! Jag har sett alltför många hästar se ut som skit, rent ut sagt, för att deras ägare inte begriper att de får FEL mat. De ser en stor proteinbristbuk och försöker banta bort den genom att ge ännu mindre mat.
Aldrig sett det?

Och att kalla foderblandningar till häst för "fullfoder" anser jag är skitdumt, för det ÄR INTE fullfoder! Fullfoder är sånt man ger till katter och hundar, som inte äter något annat än detta för att fodret ifråga ger dem ALLT de behöver i näringsväg!
De foderblandningar vi ger till hästar är inget annat än foderblandningar som ges som komplement till en stor mängd hö! De är bara en mindre del av hästarnas näringstillskott!
Att kalla det för fullfoder ger okunniga hästägare en felaktig bild om vad det egentligen är!
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

För att få nytta av analys måste man ändå känna sin häst, om den är lätt eller svårfödd osv & man måste ju ändå gå på känn då alla foderstatsberäkningar för vissa typer av hästar inte passar alla hästar.

Det är ju just det som är vitsen med analysen. När du har en analys så gör du en foderstat och TITTAR på hur hästen utvecklar sig. Det fins ju några olika möjligheter, den blir tjock, den blir mager, den tappar muskler eller den ser jättefin ut. Fungerar inte foderstaten ändrar man på det som är fel. Man ökar/minskar proteinet eller ökar/minskar energin. Slutligen kommer man fram till en foderstat som fungerar på just den hästen det året. Nu kommer då det fiffiga med analysen in har man en analys så vet man att min häst behöver X MJ och Y g smrp. Tänk vad lätt det bli nästa år när man då bara läser sin analys och snabbt räknar ut sin foderstat eftersom man redan vet vad hästen behöver. Det räcker alltså med att chansa ett år istället för att utsätta hästen för detta expriment varje år :idea:.
Angående att se värdena på fodret så kan man gissa det på ett extremt övermoget hö inte för övrigt. Färgen på fodret beror på hur det torkats och lukten beror på innehåll och den hygieniska kvaliten.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Vegetarianer har SÄLLAN näringsbrist. Du blandar nog i hop med veganer, eller med okunniga vegetarianer som inte har någon direkt näringslära. Att vara vegan ställer stora krav på kunnande, villket sällan yngre personer har. En vegetarian får i sig det den ska ha med råge pga den blandade kosten den äter. Enda som kan kanske behöva tillföras är vitamin B12 som uteslutande finns i animalisk föda. Detta tillgodoses enklast med kosttillskott.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Vad är kosttilskottet gjort av då, om B12 bara finns i animalisk föda?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Om man nu ska återgå till det här med analys av grovfodret o räknar hit o dit o enligt tabeller o allt vad det är.
Hur många hästar är sk. tabellhästar egentligen? Viken sorts häst är en typisk tabellhäst? Jag har räknat foder enl. tabell åt alla mina (eller rättare sagt fått hjälp med att räkna:p) men ingen av mina hästar har varit fina om man ska fodra efter tabellerna, o jag har ändå 6 kusar o det innebär 6 olika individer med egna förutsättningar. Idag analyserar jag mitt grovfoder för o veta om det är nått bra eller bara skit, sen fodrar jag med ögat efter det, alla mina hästar är idag runda o fina, glansiga i pälsarna och glada framför allt.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men tabellerna är ju GENERELLA värden, i teorin. Sen står du där i praktiken; med individ och levnadsbetingelser som inte stämmer med teorin.

Den stora vinsten med analysen tycker jag är att man slipper obehagliga överraskningar i efterhand. Sen syns det ganska snabbt vad som passar individen. Vi har t ex två islandsvallacker som rids likvärdigt, har samma hage o grovfoder etc. Ändå skiljer det väl drygt 15 MJ just nu i givorna ... DET vill jag gärna ha koll för inför varje höst.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Bakterier. Apoteket har dessutom en multivitamin som inte har råvaror med animaliskt ursprung. HUR det i grund och botten tillverkas får du fråga tillverkarna. Men allt går ju att göra på kemisk väg...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Du kan inte ha läst alla inlägg, eller hur ? I såfall hade du läst flertalet gånger om ÖGAT och ANALYS går hand i hand.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Att man sen äter speciell kost pga av viktminskinig, åsikter eller allergier är en sak men jag tror ju inte t.ex att veganerna osv skickar sin sallad på annalys innan de äter den...

*hoppar in i diskussionen*

Men veganerna äter väl inte till 90% sallad? De äter väl en himlans massa annat också? OM de skulle äta enbart sallad så skulle jag nog rekommendera dom att analysera... :p ;)
Hästarna äter ju till väldigt stor del grovfoder (80-100% av totala foderstaten) och detta dagligen/året runt så det är ju viktigt vad det innehåller... för den allra största delen av deras näringsbehov ska ju täckas av det.

Dessutom tar vi människor själva ansvar för vad vi stoppar i oss (de vuxna tar ansvaret också för barnen) och kan välja att ändra på det om vi t ex känner att vi mår dåligt av det. Det kan ju inte våra husdjur göra... Blir inte riktigt samma sak där.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Nu har jag inte alls läst tråden förutom det förrsta inlägget... men hästarna har ju bara tillgång till det foder som vi ger dom. Vi människor kan ju äta det som vi känner att vår kropp behöver (även fast vi även har möjlighet att stoppa i oss mycket skit). Lyssnar vi verkligen till våra kroppar så kommer vi på det stora hela få i oss det som just vår kropp behöver... Den möjligheten har inte hästarna...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 648
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 052
Senast: sooetnos
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp