Analysera höet? Men vänta lite.....

Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Första året när jag köpte min häst åt hon hösilage, detta fanns ingen analys på och jag tog ingen egen analys heller eftersom kvalitén kunde skifta ganska rejält på de olika balarna märkte jag.

I samband med stallbyte gick jag över till hö i stället, hö som vi alltid haft analys på. För mig är siffrorna som analysen visar en riktvisning om vilka fodersorter/tillskott som jag eventuellt behöver lägga till för en komplett foderstat. Detta tror jag att hästen mår bäst utav, som några redan varit inne på så äter hästen i princip samma foder varje dag och därför kan det uppkomma brist på något ämne. Vi människor har åtminstone en stor valfrihet att kunna välja vad vi vill lägga på tallriken och vi äter i regel inte precis samma kost varje dag och därmed syns det ju inte lika tydligt på oss.

Hästarna kan inte välja själva och jag tycker man har en viss skyldighet att se till att tillgodogöra hästarnas behov. Jag räknar inte minutiöst eller duttar och dittar med olika tillskott utan jag har ju ändå alltid koll på och "fodrar med ögat" så att hon ser lagom ut i kroppen, och anpassar givan utefter olika förhållanden, t.ex. hur mycket min häst rids och t.ex. så höjer jag grovfodergivan något om det är väldigt kallt ute och ser till så att hon har halm att pyssla med ute.

Tar man från början en analys på sitt grovfoder lindrar det även plånboken i längden. Man slipper oroa sig för att hästens behov inte blir tillfredsställda och man slipper köpa en massa dyra tillskott. Det kan ju trots allt vara en väldig skillnad på värdena i ett hö jämfört med ett annat och med en analys har man åtminstone Något att gå på när det gäller hästens utfodring och man vet hur man ska täcka upp behovet.

Jag förstår inte varför jag inte skulle vara lika noggrann med min häst som eliten är med sina hästar gällande foder, tillpassning av utrustning och träningstänkande. Okej jag kanske inte är Fullt så noga i mitt träningstänkande eftersom jag inte tävlar, men gällande foder och utrustning så tycker jag att det är en väldigt viktig grund om man vill ha en hållbar häst och sparar pengar på klinikbesök, utredningar osv.

Därför har min häst en bra sadel och träns, benskydd (för att hon behöver det), boots på vintern i hagen, täcken vid behov, en välavvägd foderstat som dock anpassas vid behov och inte räknas ut minutiöst, hon vaccineras, tändernas kollas regelbundet osv... för mig är allt det här självklarheter som hästägare. :)
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag har också tänkt på det, hur mycket vi pillar och kontrollerar våra hästars mat men inte vår eller familjens egna mat....haha...
MEn pållan får analyserat ändå...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Vem säger att folk inte pillar och kollar ens egen mat ? Många vegetarianer är mycket mycket kostmedvetna och vet presis vad dom stoppar i sig. Det är ju en del av vegetarinismen att ha full koll. Andra som kanske går hos viktväktarna har också stenkoll på vad dom äter. Glutenallergiker är verkligen en medveten grupp osv osv...Så inte kan man väl dra alla över en kam heller. Det finns hästfolk som analyserar och verkligen går in för det, likaså människor med sin egen kost.

Varför är det så fel att folk är medvetna ?? Fattar inte denna debatt alls att folk ska tryckas ned lite, kanske hånas för dom är medvetna ?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag har också tänkt på det, hur mycket vi pillar och kontrollerar våra hästars mat men inte vår eller familjens egna mat....haha...
MEn pållan får analyserat ändå...

Fast det här kan vara typiskt för lite allt möjligt när det gäller hästarna vs. oss själva.
Jag har t ex aldrig själv varit hos Osteopat/Naprapat/Kiropraktor eller dylikt, massage endast för att det är i princip gratis via jobbet, lägger inga större pengar på kläder utan bara när det VERKLIGEN behövs (det mesta läggs då på varma kläder att ha i stallet för att inte frysa sönder :p ) oftast äter man utefter tid/ork/hur mycket pengar man är villig att lägga ner, eller vad som känns gott för tillfället snarare än vad som är BRA, möjligen med undantag för när man tränar regelbundet, försöker att inte få brister då. Bryr mig inte nämnvärt om att ha anatomisk säng/kudde, men sadel till hästen är noga! ;) Liksom det mesta för hästarnas del.

Men som sagt, tycker det är lite annorlunda i det här fallet eftersom hästarna inte kan säga till vad de vill/behöver äta.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Nja, är väl nästan så att man är värsta hästplågaren om man inte analyserar sitt hö...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Mmm... (svarar alla nu)

Ett problem nämndes av maken till våran stallvärdinna. Han är "bondson" själv och jag pratade med honom om analyser. Han menade att det var i stort sett meningslöst om man köpte hö (som dom gör) ifrån en stor gård, för att jord, ljus och andra förutsättningar är så olika mellan och inom fält att man kan få helt olika resultat på hö ifrån olika platser. Visst säger höanalysfolket att man ska ta tussar ifrån olika balar men han menar att det blir ändå ett slumpmässigt resultat.

Någon som har någon kommentar till detta?

Inga kommentare mer än att jag också har tänkt i de banorna. Många bönder tar ju hö från flera jordplättar. Tar man ett medelvärde och det är OK kan det ju ändå bli så att du ibland ger kraftigt hö och ibland mindre kraftigt...Skillnad om man hade en liten manick som tjoff! tog värdet på just den givan jag är på väg ge min häst. Fast nån sån manick finns väl inte ens till människor än...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men har man i alla fall ett någorlunda rätt medelvärde så BLIR det ju precis osm för oss människor, att det jämnar ut sig. Lite för mycket ena dagen och lite för lite andra dagen...
Och har man ett framanalyserat medelvärde så VET man ju i alla fall på ett ungefär vad hästen får i sig. Har man ingen analys alls så har man ju ingen som helst aning...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Mmm... (svarar alla nu)

Ett problem nämndes av maken till våran stallvärdinna. Han är "bondson" själv och jag pratade med honom om analyser. Han menade att det var i stort sett meningslöst om man köpte hö (som dom gör) ifrån en stor gård, för att jord, ljus och andra förutsättningar är så olika mellan och inom fält att man kan få helt olika resultat på hö ifrån olika platser. Visst säger höanalysfolket att man ska ta tussar ifrån olika balar men han menar att det blir ändå ett slumpmässigt resultat.

Någon som har någon kommentar till detta?

Klart man får olika resultat beroende på vilket fält det är odlat på. Därför köper man hö av en bonde som ger en samma sort o har koll på sina skördar. Våran reserverar olika partier till de olika köparna o han kan säga nästan exakt hur mycket man kommer få köpa under hela vinterhalvåret o varnar i förväg om det verkar tryta/om vi behöver byta framöver. En stor :bow: till honom :love: "Konstigt" nog håller hans hö oxå alltid en väääldigt hög hygieniska kvalite, dock var det lite höga värden iår så vi fick gå tillbaka till den förra (som oxå var bra, förutom att han kunde sälja ut sitt hö när han ville bli av med det utan att förvarna...).
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag är vegetarian och jag är inte så himla noga med mig själv. :rofl: Blir jag för fet försöker jag skärpa till mig, blir jag trött äter jag järn o vitaminer ett tag och sover lite mer. Och så vidare.

Meningen är inte alls att trycka ner någon för att dom vill vara medveten, meningen är att skapa debatt om varför vi gör det vi gör. Jag tycker själv att det har kommit en del väldigt vettiga motiveringar till varför man ska analysera höet.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Fast det här kan vara typiskt för lite allt möjligt när det gäller hästarna vs. oss själva.
Jag har t ex aldrig själv varit hos Osteopat/Naprapat/Kiropraktor eller dylikt, massage endast för att det är i princip gratis via jobbet, lägger inga större pengar på kläder utan bara när det VERKLIGEN behövs (det mesta läggs då på varma kläder att ha i stallet för att inte frysa sönder :p ) oftast äter man utefter tid/ork/hur mycket pengar man är villig att lägga ner, eller vad som känns gott för tillfället snarare än vad som är BRA, möjligen med undantag för när man tränar regelbundet, försöker att inte få brister då. Bryr mig inte nämnvärt om att ha anatomisk säng/kudde, men sadel till hästen är noga! ;) Liksom det mesta för hästarnas del.

:rofl: Precis så resonerar jag också...hästens regntäcke är dyrare, snyggare och bättre i funktionen än min jacka tycker jag :rofl:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Nu anser jag inte att jag drog alla hästfolk över en kam....Det jag menade är att vi skickar ju inte precis in analyser på typ potatisen vi stoppar i oss...Att man sen äter speciell kost pga av viktminskinig, åsikter eller allergier är en sak men jag tror ju inte t.ex att veganerna osv skickar sin sallad på annalys innan de äter den...
Eller att de som inte tål gluten skickar ju inte sitt mjöl på analys för att kolla näringsvärdena utan de köper glutenfria produkter...
Viktväktare köper viktväktarnas mat eller så räknar de på näringsvärdena som finns på produkten men jag har svårt att tro att de skickar på analys...

Missförstå mig nu på rätt sätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men det du räknar upp STÅR ju på produkten du köper. Alltså, analysvärdet. Det gör det ju inte när du köper grovfoder. Alltså måste du ju få ett analysvärde av denna produkt.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Nej det finns ju de vegetarianer som kanske missuppfattat detta med vegetarinism. Men du har ju ett val, det har ju inte våra husdjur direkt.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Nja, de som kallar sig hästplågare är vad jag läst alla ni som inte analyserar ;). Hur många gånger läser man inte detta:

* Ja, kalla mig hästplågare då för jag inte analyserar

* Jag är nog en hästplågare eftersom jag inte analyserar

* Man uppfattas ju som hästplågare för man inte analyserar

Jag har nästan aldrig läst att den som analyserat kallt er som inte gör det för något dylikt. Det är faktiskt ni själva som kallar er för detta.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

jo på produkter som har info om näringsvärde men vad jag har sett så står det inget näringsvärden på grönsaker och kött...
Men i vilket fall skriver jag så här: Jag tycker det kan vara lite skrattretande när jag tänker på hur jag pysslar med pållans mat men att jag inte är lika petig med familjens mat här hemma...Menas då att jag räknar inte ut direkta näringsvärden till varje familjemedlem...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Skulle det inte kunna vara som så att vi människor borde ta hand om oss själva lika bra som vi tar hand om våra djur? Alltså räkna våran egen mats näringsinnehåll lika pedantiskt aom hästarnas?

Det är väl ändå inte fel att vara noggrann och minutiös med hästarnas foder och skötsel? Jag ser ingen direkt anledning till varför man vill skapa en debatt om det, det är ju som att säga att man vill skapa en debatt om varför vi egentligen kör på höger sida. Man kan ju köra på vänster sida också, men är det lika bra? Ska vi diskutera?

Jag menar inte att vara provokativ eller nedlåtande för att vissa inte analyserar sitt grovfoder, det jag menar är bara att om vi analyserade våran mat lika noga så skulle nog fler må bättre och vara piggare. En överviktig person kan mycket väl vara undernärd och en underviktig person kan mycket väl ha för högt kolesterolvärde. Men om dessa personer åt en mer balanserad kost baserad på vad maten faktiskt innehåller och baserat på deras egna behov så skulle nog båda må bättre.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men det du räknar upp STÅR ju på produkten du köper. Alltså, analysvärdet. Det gör det ju inte när du köper grovfoder. Alltså måste du ju få ett analysvärde av denna produkt.

Ja men hur många läser det och sen tar fram datorn och räknar ut att 2 weetabix ger det och det, och en ostmacka ger det och det, och ett äpple ger det och det....
Men det är det vi gör med hästarna.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

jag menar är bara att om vi analyserade våran mat lika noga så skulle nog fler må bättre och vara piggare. En överviktig person kan mycket väl vara undernärd och en underviktig person kan mycket väl ha för högt kolesterolvärde. Men om dessa personer åt en mer balanserad kost baserad på vad maten faktiskt innehåller och baserat på deras egna behov så skulle nog båda må bättre.

Absolut....frågan är bara hur mkt man orkar med i vardagen....;)
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men gisses, lärde du dig inget i skolans hemkunskap om kött och grönt ? Det trodde jag man gjorde i mellanstadiet.

Det finns tabeller även för människor i olika åldrar/vikt osv vad den enskilde ska ha i sig i de olika näringsämnena. Så det är absolut inget nytt.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Det är nog mer människor än vad vi tror som gör det. Jag tycker inte mans ka dissa folk bara för dom inte följer ett förlegat mönster, utan hellre uppmuntra till att en del faktiskt vill lära sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 648
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 052
Senast: sooetnos
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp