Analysera höet? Men vänta lite.....

Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

haha jag är veggie och äter bara det jag känner för.
mitt ex är glutenallergiker och han äter bara glutenfri spagetti och korv i princip.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

haha jag är veggie och äter bara det jag känner för.
mitt ex är glutenallergiker och han äter bara glutenfri spagetti och korv i princip.

Och med det inlägget ville du säga mig vadå ? Att ni har dålig näringslära eller vad ?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Det är nog mer människor än vad vi tror som gör det. Jag tycker inte mans ka dissa folk bara för dom inte följer ett förlegat mönster, utan hellre uppmuntra till att en del faktiskt vill lära sig.

Vem är det som dissar någon??? Och varför är du i försvarsinställning i allt du skriver?

Jisses, ibland ångrar man här på Buke att man brydde sig om att försöka diskutera överhuvudtaget.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men gisses, lärde du dig inget i skolans hemkunskap om kött och grönt ? Det trodde jag man gjorde i mellanstadiet.

Det finns tabeller även för människor i olika åldrar/vikt osv vad den enskilde ska ha i sig i de olika näringsämnena. Så det är absolut inget nytt.

Men gisses...Har du vaknat på fel sida eller e du alltid så otrevlig??
I högstadiet har du hemkunskap men där får du inte vete hur näringsinnehållet på ett salladshuvud eller 500gr blandfärs...Jo jag vet att det finns tabeller men tror själv inte att det är många % av sveriges befolkning som använder sig av dessa...Tror det är vanligare med tallriksmodellen i sånna fall och där får du banne mig inte reda på det exakta näringsinnehållet...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Och med det inlägget ville du säga mig vadå ? Att ni har dålig näringslära eller vad ?

Det lät på dig i ett tidigare inlägg att alla veganer osv var noga med att kolla näringsvärden så jag tror hon bara ville berätta att verken hon eller sitt ex var jätte noga med det och det är väl deras val och ger dig ingen rätt att vara så otrevlig...
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men stor jävla suck vad less jag blir. VART har jag varit otrevlig ? Sluta anklaga mig..Har INTE vart det, men känner starkt för det nu när du ska skriva sånt som ej stämmer.

Hemkunskap vet jag INTE vart du lärde dig..men jag lärde mig då näringslära. Sluta läsa mellan raderna tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Dissa är ett uttryck som tydligen betyder olika beroende på vart man bor. Hos mig betyder det att man ifrågasätter sådant man anser annorlunda, trots att det är helt normalt hos andra.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men ursäkta då att jag svarar rakt och ärligt utan massa omsvep. Måste man ALLTID svara med tusen meningar då man kan säga det i en ?
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Fast jag reagerar ju också på hur otrevlig du låter.. med tanke på hur lätt det är att bli missförstådd över internet kanske du borde tänka lite på hur du skriver. Speciellt om så många reagerar.

KL

Har inget analyserat hö.. våra hästar får efter ögonmått. (som om vi kunde analysera allt de åt i de stora kuperade hagarna och ha koll på allt ändå).
Men när jag har jobb och den ekonomiska biten med hästarna kan läggas lite mer på mig är det inte omöjligt att jag analyserar höt för att ha ett hum om vad det innehåller. Kommer nog aldrig räkna ut en exakt foderstat (om jag inte skulle råka få en häst med speciella foderbehov) men lite mer koll på just höets medelvärde vill jag nog ha.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Men stor jävla suck vad less jag blir. VART har jag varit otrevlig ? Sluta anklaga mig..Har INTE vart det, men känner starkt för det nu när du ska skriva sånt som ej stämmer.

Hemkunskap vet jag INTE vart du lärde dig..men jag lärde mig då näringslära. Sluta läsa mellan raderna tack.

Jag lägger ner detta med dig nu...Du verkar ju inte kunna föra dig på ett trevligt sätt ändå!
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Kan hålla med dig till viss del, om man vet vad höt kommer ifrån (eget) och känner sina hästar och hållt på länge, länge:smirk: då få man både ett bra ögonmått och känsla/erfarenhet av detta;)

Jag tittade in i en box i ett stall förra veckan. Jag höll på att trilla baklänges vad burkar och pytsar där var med olika slags vitaminer, mineraler, olika sorters foder ialla dess former. Kan inte vara nyttigt:crazy: I stallet stod 1 fet shettis och 2 gamla överviktiga fjordingar:crazy: men men det kunde ju varit värre, som jag bruka säga:D
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Skulle det inte kunna vara som så att vi människor borde ta hand om oss själva lika bra som vi tar hand om våra djur? Alltså räkna våran egen mats näringsinnehåll lika pedantiskt aom hästarnas?

Det är väl ändå inte fel att vara noggrann och minutiös med hästarnas foder och skötsel? Jag ser ingen direkt anledning till varför man vill skapa en debatt om det, det är ju som att säga att man vill skapa en debatt om varför vi egentligen kör på höger sida. Man kan ju köra på vänster sida också, men är det lika bra? Ska vi diskutera?

Jag menar inte att vara provokativ eller nedlåtande för att vissa inte analyserar sitt grovfoder, det jag menar är bara att om vi analyserade våran mat lika noga så skulle nog fler må bättre och vara piggare. En överviktig person kan mycket väl vara undernärd och en underviktig person kan mycket väl ha för högt kolesterolvärde. Men om dessa personer åt en mer balanserad kost baserad på vad maten faktiskt innehåller och baserat på deras egna behov så skulle nog båda må bättre.

Absolut!
Vi människor (en del mer än andra) borde överlag bli mycket duktigare på att ta hand om oss. Med risk för att låta mammig - hur många är det ens som är "ordentligt klädd" på vintern, hösten och våren? Hur mycket tid lägger man i snitt ner på sig själv per dag, bortsett från "måste"-saker (tvätta, städa t ex)? Hur mycket energi lägger man ner på sig själv? Det känns så typiskt nuförtiden att man glömmer bort sig själv för att man prioriterar så mycket annat. Hur man ser ut t ex! ;)
Om vi tog igenom förslaget om 6 timmars arbetsdagar (eller allra helst 4! ;) ) med bibehållen lön, då tror jag rent allmänt att folk åtminstone skulle ha TID till att ta hand om sig själva. Sen kommer givetvis inte alla göra det, men som det är nu så är det inte många som har tid och ork att både sköta vardagen, jobbet OCH ha intressen och tid/ork över för sig själv. Jag är grymt imponerad av folk som verkar lyckas! :p

Om man bortser från sovtid, restid, stalltid (ganska lågt räknat), jobbtid och tid att klä på sig/byta om så har jag ca 2 timmar över per dag. Det går åt till att äta och varva ner så man kan sova. Och då har jag "bara" heltidsjobb och två hästar, tänk om man hade ungar också! :eek:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Ja men hur många läser det och sen tar fram datorn och räknar ut att 2 weetabix ger det och det, och en ostmacka ger det och det, och ett äpple ger det och det....

*Vinkar*
Periodvis, när jag känner att jag vill ha full kontroll så gör jag det, ja! Hälsovakten är ganska roligt att påta i när man är lite fodernörd...:angel:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

KL
För att återgå till att analysera.
Det stallet jag har mina hästar i bryr sig inte om mina analyser.
De har avelsston, föl, unghästar, tävlingshästar och promenadhästar. Hade de tittat på värdena på de 3 skördar de har så kunde de gett rätt hösilage till rätt hästar och sparat in en hel del på kraftfodret. Nu har de sin kraftfoderstat och använder skördarna i turording. Ett hösilage med kvot (prot/MJ) på 11 är ganska onödigt att slösa på promenadhästar. Likaså är det dumt att ge digivande ston samt föl ett med sämre kvot.
Så en anledning att analysera är att ge rätt skörd till hästarnas behov.
// Linda
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Jag förstår vad du menar och håller delvis med.

Frågan är bara om vi vill att våra hästar skall lida av övervikt och bristsjukdomar i samma utsträckning som vi människor? :devil:
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Det finns tabeller även för människor i olika åldrar/vikt osv vad den enskilde ska ha i sig i de olika näringsämnena. Så det är absolut inget nytt.

Även fast jag och någon annan människa, som väger lika mycket, är lika långa och sportar/tränar/etc lika mycket kan vi endå ha helt olika näringsbehov. Det mesta beror på förutsättningar, och endel även på gener, det bör vara likadant med hästar..

För att återgå till ämnet: Jag har ingen analys på mitt hö, har aldrig haft något sådant, av olika anledningar. Mitt sto har alltid hållt sig bra i hullet, förutom under en period när hon var skadad. Då var hon så deppig och nere att hon inte knappt åt något alls, och det lilla hon åt tillgodosåg sig tog hennes kropp inte åt sig..
I år är hon dräktig och jag har fortfarande ingen analys på mitt hö. Ingen i vårar stall analyserar sitt hö (vi tar från olika gärden) så jag har aldrig knappt tänkt tanken :( Har dock absolut inget emot analyser, hade det funnits en sådan hade det vart jättebra, men själv har det aldrig bekommit mig riktigt.. Tilläggas bör att mitt sto är i mkt bra hull, dom flesta tror jag fodrar "med ögat" och även det gör jag :D
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Även fast jag och någon annan människa, som väger lika mycket, är lika långa och sportar/tränar/etc lika mycket kan vi endå ha helt olika näringsbehov. Det mesta beror på förutsättningar, och endel även på gener, det bör vara likadant med hästar..

Ja, och det är ju det som många som analyserar försöker poängtera hela tiden. Man har en grund att utgå från MEN alla hästar är inga tabellhästar, därför måste man använda sina ÖGON i hop med analysreslutatet. Jag förstår inte varför man hela tiden måste tala om detta. Analys + ögon...dom 2 kombinationerna hör ju i hop.


extra viktigt är det ju att veta vad som är vad i och med man har en dräktig häst, och ännu mer viktigare vid digivningen då man alltförofta ser rena rama benranglerna pga (inte alltid, men ganska ofta) ägarens okunskap om VAD stoet egentligen ska äta.

Jag har stått i många stall där folk inte analyserar, men det hindrar väl inte mig från att själv ta itu med saken och framförallt LÄRA mig. Jag vägrar sitta fast i gamla rutiner som inte leder nånstans.
 
Sv: Analysera höet? Men vänta lite.....

Mmm... (svarar alla nu)

Ett problem nämndes av maken till våran stallvärdinna. Han är "bondson" själv och jag pratade med honom om analyser. Han menade att det var i stort sett meningslöst om man köpte hö (som dom gör) ifrån en stor gård, för att jord, ljus och andra förutsättningar är så olika mellan och inom fält att man kan få helt olika resultat på hö ifrån olika platser. Visst säger höanalysfolket att man ska ta tussar ifrån olika balar men han menar att det blir ändå ett slumpmässigt resultat.

Någon som har någon kommentar till detta?

När man köper grovfoder så försöker man naturligtvis se till så att allt foder kommer från samma lott, det är det som är vitsen när vi bokar vårat foder för kommande säsong. Då får vi allt från samma åker och en analys blir därmed ganska rättvis.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 648
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 052
Senast: sooetnos
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp