Analysera hö

Sv: Analysera hö

Jag har analyserat men räknar inte ändå. Så mkt lättare att se hur hon ser ut i hull och temperament. Sen kan jag ju erkänna att jag kontroll äknar lite för att se om alla mineraler etc syämmer :-)

Jag har analyserat men räknar inte ändå. Så mkt lättare att se hur hon ser ut i hull och temperament. Sen kan jag ju erkänna att jag kontroll äknar lite för att se om alla mineraler etc syämmer :-)
då räknar du ju.. du gör exakt så som man ska räkna, kontrollerar med siffrorona OCH tittar på hästens hull och energi..

Ni som inte analyserar erat hö, hur räknar ni foderstater?
med oanalyserat hö så ger man normal högiva och ser hur hästen blir i hull och hunör.. och så justerar men genom att lägga till energi eller proteiner i den mängd det behövs.. men det kan ta upp till 3 månader att inse att hästen har fått en allvarlig proteinbrist så jag ser ingen anledning till att inte analysera höet och se att allt står någorlunda rätt till iallafall..

Fodrar just nu med analyserat men har fodrat utan analys. Då får man ge en lagom giva hö, tex 2 kg ts per 100 kg. Och jag kommer inte våga ge enbart oanalyserat hö till en häst igen. :crazy: Utan jag skulle komplettera med lusern eller nåt ordinärt kraftfoder, ev mineraler, iaf selen.

Och så som alltid: kontrollera hull och hur hästen mår och reglera efter det. Hellre att hästen blir lite tjock än tvärtom.

Jag ger ett mineralfoder och hoppas på att behovet täcks.
Folk har klarat sig utan uträknade foderstater i många hundra år. :) Visst saker och tingförbättras.
Om jag hade haft analys så är det självklart att jag hade beräknat foderstaten.

Hur gör du på sommaren? Analyserar du betet också? ;)

Jag ger ett mineralfoder och hoppas på att behovet täcks.
Folk har klarat sig utan uträknade foderstater i många hundra år. :) Visst saker och tingförbättras.
Om jag hade haft analys så är det självklart att jag hade beräknat foderstaten.

Hur gör du på sommaren? Analyserar du betet också? ;)
:eek:????

Fast jag tänker så här; om man har en analyserad och väl avvägd foderstat under vinterhalvåret så gör det ingen större skada när hästen går på bete.
Jag använder analysen främst till att se över mineraler och spara pengar. Mineraler är ju inget som syns men väldigt viktigt.

Sen vet jag att vi har kalciumfattiga marken här omkring (syns på det analyserade grovfodret) så hästen får samma mineraler på sommaren.

Sålänge mina hästar ser ut att må väl och är pigga och glada tänker jag inte göra något åt det.

Får väl vara en hemsk djurplågare då. Jag vet flertalet hästar med analyserade foderstater som ändå har flertalet brister.

Hur går man tillväga då man ska analysera höet? Vart skickar man det och hur mycket brukar det kosta?

Sålänge mina hästar ser ut att må väl och är pigga och glada tänker jag inte göra något åt det.

Får väl vara en hemsk djurplågare då. Jag vet flertalet hästar med analyserade foderstater som ändå har flertalet brister.

Djurlpågare tror jag rakt inte att du är!

Skillnaden är ju att om foderstater uträknade på analyserat grovfoder har brister beror ju det på okunskap i hästens utfodring. Det är ju en annan sak att helt enkelt bara skita i vilket och gissa sig fram (fast det är nog okunskap det också...).

Ni som inte analyserar erat hö, hur räknar ni foderstater?

Har man inga siffror på höet kan man inte RÄKNA fram en foderstat.
Jag tror att man då ger vad man brukar ge alla andra år eller ger vad de flesta andra i stallet ger. Tradition o grupptryck.

Jag menar inget illa utan tror att det samma gäller för de som har analys på höet. Tradition o grupptryck där också. Fast med skillnaden att man kan korrigera en brist tidigare.
// Linda

Räkna går inte utan siffror, det är omöjligt.

Det är bara att höfta och hoppas att grovfodret är någorlunda balanserat. Är det INTE det brukar det märkas framåt vårkanten (liten obalans), eller innan jul (större brister).

Titta på hästen och se om något uppenbart saknas, komplettera med detta. Rejäl giva hö/silage som grund och sedan gå från det. Personligen tycker jag om lusern, som är snällt mot magen och ger bra protein. Blir hästen fet är det bara att börja minska på lusernen.

Är betet bra, inte förvuxet och att det finns tillräcklig mängd gräs i den tillräckligt stora hagen, innehåller det så gott som alltid tillräckligt av allt vad fritidshästen mfl. behöver.
Gräset växer ju under hela säsongen och det korta växande gräset är det näringsrikaste.
Proteinet i ett bra bete är alltid så hög att den täcker hästens behov med råge tex, det man kanske behöver tillsätta är selen och salt.

Enl. Christina Plancks bok: Tidigt försommarbete 11,5 MJ och 160 g smrp per kg TS.
Förvuxet bete 9,5 MJ och 75 g ts (så även där täcks de flesta behov).

Visst kan man analysera bete också men tror inte det är så många hobbyryttare som gör det.

Nej men eftersom att jag har så bra koll under de månader som det inte är bete så vet jag ju ungefär vilket mineralfoder hon behöver under sommaren :) Och skulle hon börja falla ut på betet så har jag ju analycerat hö att kompletera med :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar