Analysera enstaka bal

Tussemaja

Trådstartare
Min höbonde tog ina prover i år så det får jag alltså göra själv. Men är det egentligen nån mening om jag bara kan ta analys från en bal? Jag kan ju omöjligt öppna flera för att ta ut en näve hösilage...Hur stor sannolikhet är det att ca 20 balar har ungefär samma värden om de kommer från samma vall?

Sv: Analysera enstaka bal

Ja förutsatt att alla balar är från samma gärde så är det absolut mening att göra det! Du får ju ändå en riktvisning om hur det ser ut, högt/lågt i protein resp MJ och hur mineralhalterna ser ut. Visst skiljer det från bal till bal men det är ändå en bra fingervisning och något att utgå ifrån vilket är bra mycket bättre än inget och att famla helt i mörkret!

Jag har tagit analys många gånger på hösilage i storbal. Men jag brukar samla på mig prover från flera balar -dvs efterhand jag öppnar dom tar jag ett prov och lägger i frysen och när jag har tillräckligt så skickar jag in det. Det funkar alldeles utmärkt eftersom jag nästan alltid börjar fodra med det medans det fortfarande finns gräs kvar och jag har analysen i hand innan det har gått långt in på säsongen.

Jag skulle aldrig strunta i det. Jag vill ha koll på hur det ser ut framför allt inför senvintern så jag vet hur jag ska fodra mina dräktiga ston.

KL

Hur är det då om man som på mitt stall, tar in från flera olika ställen, av olika bönder? Balarna hämtas in och ställs på hög, men man vet ju inte vilken bal som kommer varifrån. Är det då nån idee med analyserat hö?

Om man tar från flera olika ställen ur balen (utifrån och in ) så har ju faktiskt balpressen åkt 100-200 meter på gärdet och tagit ensilage på olika ställen innan balen pluppar ut så visst måste det räcka att ta ur en bal .

Med tanke på det stora avståndet så borde man få ett någotsånär riktigt resultat och det borde inte bli skillnad på om man tar från fler balar eller bal .

Mia

KL

Hur är det då om man som på mitt stall, tar in från flera olika ställen, av olika bönder? Balarna hämtas in och ställs på hög, men man vet ju inte vilken bal som kommer varifrån. Är det då nån idee med analyserat hö?

Nej det är det väl inte men varför skulle man göra så???

Be att få varje parti avskiljt eller märkt med en färgfläck eller liknande så ni kan skilja dom åt och analysera iaf en bal från varje vall. Borde inte vara så svårt att göra.

Mitt hösilage är nästan torrt. Jag har bara två hästar, så det dröjer för länge innan jag får flera att prova ur. Men det är klart att jag skickar in på första balen. Som du säger, det är ändå en fingervisning. Å jag måste öppna den i veckan, för jag har bara lite kvar från i fjol så jag måste börja vänja in.

kapar min egen tråd och undrar om det ligger nåt i att man inte ska börja använda årets hö/hösilage för tidigt? När är i så fall för tidigt och varför ska man i inte använda det direkt? Det måste ju vara flera med mig som har så gott som tomt på fjolårets, och måste börja använda det nu....

Om vi nu pratar om det som brukar kallas hösilage, dvs där det inte tillsatts ensileringsmedel etc, utan konserveringen blir av syrefriheten. Så nyinplastat är i princip 'plastat gräs'. Det är inte farligt att ge av det MEN det blir väldigt lätt varmgång i en sådan bal efter öppning. På samma vis som det blir varmt i en hög gräsklipp.

Öppnar man en nyplastad bal luktar det gräsklipp, det ser ut som gräsklipp (och smakar mest troligt som gräsklipp ;)).

Om man väntar 3 veckor (ibland mer) så när man öppnar ser det då ut som hösilage (dvs mer brunt än gräsgrönt, luktar silage osv).

Så om du har stora balar och få hästar, så att öppna en nyplastad bal gör nog att du får kasta mycket pga varmgång. Sen ska ju oavsett hur gammal den är en stor bal inte stå öppnad speciellt många dagar övht? Då ska det vara hötorrt om det ska funka, annars får man lätt dålig hygienisk kvalitet. Ev (jag har försökt förr flera år men aldrig fått acceptabel hygienisk kvalitet på det) att sprida ut det och torka, tänk hässjning. Farligt för hästarna är det dock inte att ge sålänge det inte gått varmt. Känn 'mitt inne' i balen/högen dock, int utanpå!

Förra året fick jag öppna ganska omgående, jag har dock blött silage. Hästarna älskade mig den perioden, för som sagt det var som gräs det som serverades =)

Jag har öppnat provbalen å den var mycket fin, endast lite fuktig,ser ut som å luktar hö helt enkelt. Fast den har legat i drygt en månad. Ska bli spännande att få analysen. Fick förståss ta isär hela balen och sprida ut i tre stora högar. Och högrarna lär jag få röra i så att det torkar å inte går värme i som du säger. Ta isär och sprida ut måste jag göra under hela hösten, tills det blir riktigt kallt, för då brukar det gå bra att ha balen som den är, även med ett fåtal hästar, å då äter dom ju mera hö åxå.
Dom fick varsin tuss som provsmak, å det var till belåtenhet... ;-)
Tack för ditt svar.

*kl*
En fråga,
När kan man börja använda "årets" skörd av hösilage? Hur längen ska de plastade balarna ligga till sig innan det är okej att öppna upp dem?

*kl*
En fråga,
När kan man börja använda "årets" skörd av hösilage? Hur längen ska de plastade balarna ligga till sig innan det är okej att öppna upp dem?

ok att öppna dem är det när som helst alltså direkt dock håller de inte om processen inte först fått avstanna vid blött hösilage har du ofta varmgång redan efter en dag eller tom mindre om du öppnar innan processen avstannat.
Hur lång tid ensileringsprocessen tar beror helt på hur blött hösilaget är därför finns ingen specifik tid innan den är färdig. Ju torrare det är ju fortare går det är enda riktlinjen man kan ha. Fyrkantsbalar är lite enklare att sia om då dessa oftast ser uppblåsta ut under processen när processen är färdig är plasten fast och helt slimmad runt balarna. Dock är rundbalar svårare syns inte lika tydligt på dem.

När vårt legat runt 70% i ts så har det tagit ungefär en månad innan de varit färdiga. Men som sagt det går att fodra med innan dock får man då vara beredd på stort svinn om man inte kan göra av med hela balen på en gång för går det värme i den så skall resten slängas direkt.

Ja, gud va svårt det är detta med hösilage... Jag minns när det fortfarande fanns hö... ;-) Är det vid 84% man räknar det som hö, och är det flytande gräns, dvs är det 82 så är det fortfarande hö, eller...?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar