Analyser 2015

Lånar tråden lite... Hur lång tid brukar det ta att få svar ifrån agrilab? Har skickat in och vill ha svar nuu:D
 
Typ 1-2 dagar om du vill ha svar på mail :P beror lite på posten! Kolla skräpposten också, har hamnat där för mig ibland :up:

Jaså så snabbt! Gud vad bra :up: Då borde jag ju få det denna veckan! Pratade med en kompis idag som skickat till ett annat lab och hon har väntat 1,5 vecka nu.
 
Får man fråga var du bor?

När jag hade hästen hos föräldrarna i Halland skötte mamma allt o hon ville ge hö. Man åkte o hämtade i hästsläpet ett lass i taget, hämtade halm o packa i det i o så köpte man i princip alltid utan analys av bonden som hade bäst kvalité. Det var liksom bara rekommendationer som gällde o vi hade ju bott där länge så man visste vilka som hade lika höga krav som en själv.

Sen flyttade jag själv till Skåne. Insåg direkt att hö var inte o tala om här nere o hästen stod sedan en tid tillbaka på torv pga hostan. Vi hade ingenstans o förvara hö/halm ens i lilla stallet. Alltså hösilage. Som jag kunde nada om. Läste på o kollade blocket. Hade tur första vintern o hittade superfint! Hostan puts väck. Insåg att det handlar ENBART om kvalitén på grovfodret. Fraktlösningen o avståndet gjorde dock att det inte var lösbart o fortsätta köpa därifrån. 2 vintrar till med 4 olika partier o hästen har reagerat på någon bal. Kände inget hästfolk o fortfarande känner jag ingen jag på rak arm vet fodrar med småbalssilage så svårt o fråga.

Alltså ändrade jag strategi o började kolla hos större producenter med mer specifik häst/hösilage/småbalsinriktning. Köpte provbalar av en stor, populär producent nära mig redan andra året men blev så himla missnöjd, därför jag inte tog tag i detta förrän i år igen utan köpte bara på analys 2 år av bönder nära.

Fick bla tips om Vetfoder som ju ligger väledigt mycket inte i skåne. De och många andra seriösa producenter har kunder över typ hela Sverige så det är verkligen inga problem o få tag i foder i en stor del av Sverige. Riktiga Norrland kan jag dock tänka mig är knepigt :o Finns ju många i Skåne tex som köper hö från Värmland, värmlandshö ska tydligen vara the shit :D
 
Åh nej :down: Vad tänker ni göra?
Med potatisprotein går det att få till en hyfsad foderstat, ev blir det lusern med. Tur att energin ligger på 6mj, så det går att ge ganska mycket.

Så tror min fjording får äta 8 eller 9 kilo hösilage 70%, 250g potatisprotein, 100g betfor, 0,5kg lusern plus 200g havre. Det enda jag är osäker på är mineralerna, skulle behöva ha lite mer fosfor. Betforn kommer hon få för att kunna blanda pp i något.
 
Fick min analys igår och har suttit och fixat lite med den. Dåligt protein så blir att tillsätta lite, troligtvis krafft muskel :) Förövrigt ganska bra. Behöver enligt programmet tillsätta lite kalcium och selen.
 
Hur ser era analyser ut i år runt om i landet?
Är ni nöjda?
Helt okej blev det för mig. Kvot på 5,4 (7,5 Mj och 41 srp) som passar den lite svårfödda bra. Den andra kommer få lite soja för att få upp proteinet lite. Som de flesta andra år med andra ord :) Mineralerna blev som väntat det också. ganska högt i Ca och lågt i P som alltid. Dock inte värre än att det gick att fixa till med Kraffts vita mineraler.
 
Såhär såg min analys ut, har inte hunnit kolla närmare på den än, vad tror ni?

image_zpsecqdyphv.jpg
 
Provet fanns kvar hos Eurofins så passade på att analysera mikromineralerna:

Koppar Cu 4.8 mg/kg Ts
Järn Fe 32 mg/kg Ts
Mangan Mn 63 mg/kg Ts
Zink Zn 23 mg/kg Ts

Känns som rätt lågt bäde Fe o Mn? Minns inte riktigt, vad säger ni mikronördar? :)
 
Vad ska jag välja? Har så många olika typer av hästar i stallet... Fbl, dräktiga ston (fbl och araber), nordsvensk, en tjock angloarab, en welsh mountain, en connemara och en lättfödd gammal ponny.

Jag har fått några alternativ hittills av "min" bonde, det kommer komma fler, men de somm finns nu är :
1) TS 63
smbrp 49/kg foder 77/kg ts
 
Vi har precis fått svar på vår analys. Jag tycker att det ser ut som om det är väldigt högt protein. Hur hade ni tänkt kring detta?

Torrsubstans (TS) % 73

Råprotein (RP) g 167

Smältbart Råprotein (Smb RP g 134

Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 7,9

Smb RP / OE - Häst g/MJ 16,9

Neutral Detergent Fiber (NDF) g 361

Fosfor (P) g 2,2

Kalcium (Ca) g 4,7

Kalium (K) g 18,8

Magnesium (Mg) g 1,7

Natrium (Na) g 1,1

Svavel (S) g 2,4

Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,2
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
687
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp