Analysen- någon som vill hjälpa mig?

sassiball

Trådstartare
Jag har möjlighet att köpa ett ensilage med följande värden 61 % ts.

Per kg TS

råprot 99 g
sm prot. 62 g
energi 9.5 g
Ca 3.2 g
P 2.3 g

magnesium 1.5 g
kalium 19.3

Det var ett tag sedan jag satt o tittade på analyser så jag tar gärna emot lite råd.

Jag har värdena per kg också men det är väl per kg ts man brukar räkna?

Sv: Analysen- någon som vill hjälpa mig?

Du räknar per kilo foder.

Du har ett Mj på 5,8. Lågt om man har en högpresterande travhäst/dräktiga ston eller unghästar men bra i mina ögon om man har en normalpresterande häst då du kan ge mycket grovfoder.
Kvoten ligger på 6,5 vilket är bra! Även fri tillgång här kan du ge.
mineralerna ligger på ganska så normala värden där du behöver ge tillskott.

Ett hösilage jag skulle vilja ha till mina tävlande ridhästar!

Sv: Analysen- någon som vill hjälpa mig?

Tack för svaret. Ja det var väl så jag resonerade också, lite lågt mj kanske men å andra sidan kan man ju ge större mängd. Jag har både tävlingshäst och unghäst så det kanske passar då om de får fri tillgång?

Tar gärna emot lite mer råd innan jag bestämmer mig. I dagsläget får mina hästar ett hö som är jättefint, knallgrönt och späda strån men jag har ingen analys på det så jag vet inte så mycket om det egentligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?