Analysen från h-vete.....

Sv: Analysen från h-vete.....

Intressant, hur ser axen ut på ditt hö? Har det fröat eller finns det kvar några frön?

vad jag erfarit så tyvärr kan inte ögat bedöma vad ett grovfoder innehålller , inkl blad och färg osv i sig. så enkelt är det tyvärr inte. men enkelt i sammanhnaget är att ta en analys.... som utgång i sammanhanget.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Nej så enkelt är det inte, mitt hö har kvot på över 8 och relativt lågt energiinnehåll (tror det var ca 6.5), det är långa fina strån med massa frö.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

+ Mackan

Nej, tyvärr är det inte så enkelt..

Jag har synat och jämfört med mitt andra hö som har 64 i smbrp och för ögat syns ingen skillnad vare sig på ax/frö eller något annat. Den enda skillnaden för ögat är att det proteinfattiga höet är något lite grövre. Båda är timotejhö, gödslat och skördat vid samma tidpunkt (de första dagarna i juli). Som sagt: analys är det som gäller..
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Okej. Nu har jag hittat EN enda bonde som har liiiite hösilage att sälja till mig. Inte producerat för hästar dock, utan för kor, men det spelar väl ingen roll (eller?) Jag kommer inte att klara mig hela vintern på det, men tänkte att om jag blandar det med det här höet jag har nu så räcker det lite längre i alla fall. Jag köpte två balar av honom bara för att få se hur det ser ut och kolla så att mina hästar äter av det. Joo, det ser bra ut, luktar otroligt fräscht och hästarna äter det med god aptit. Nu då till min fråga. Han har tagit allt hösilage från samma åker, och jag har nu två balar av det här hemma. Jag vet att detta inte är optimalt, men jag har ingen som helst lust att köpa på mig mer hö, skicka in analys och sen få en käftsmäll till och konstatera att det är värdelöst som häst mat. Kan jag nu ta prover av dessa två balar och skicka in så att jag får lite riktmärke i alla fall var hösilaget befinner sig på skalan bra/dåligt? Det är inte optimalt som sagt, men jag kan ju inte direkt börja åka dit och ta prover av hans balar då jag ännu inte köpt dem. Blir det en analys som går att lita på alls, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Analysen från h-vete.....

Var bor du? Den här sommaren kan det ju knappast gå att skylla på vädret om bonden inte fått in hö, har ju varit en kanonsommar..
Här finns det hur mycket som helst (Örebro) och vår bonde fick i år kanonvärden för oss, behöver egentligen knappt ge något mer.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Fast jo, på vissa håll i landet har det varit ännu ett dåligt hö-år i år. Jag behövde köpa hö i somras, och började då med att leta via kontaktnätet i Stockholmstrakten (där min mor bor). Många bönder däromkring hade bara fått ungefär hälften av vad de räknat med, så det var inte lätt att få tag i något som inte redan var bokat. Särskilt för mig som behövde hö, inte hösilage, eftersom det var varmt och bara en häst som skulle äta av det. (Jag behövde "bara" runt 600-700kg, så min mor lyckades till slut hitta en bonde som hade lite att sälja. Men det blev en rätt bra bit att köra för att hämta det.)
Men det verkar vara väldigt ojämnt det där, i år. Har spenderat hösten uppe i Hälsingland, och här tycks de flesta ha fått väl tilltagna höskördar.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Det stämmer. Min bonde, som tar torrhö, säger att det hö som han fick blev kanon (värdena är på topp) men att det inte blev särskilt mycket. Det ringer folk varenda dag som vill köpa och som han måste säga "nej, tyvärr" till.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Kl
Jag upplever inte att denna sommar varit ngt kanonår i fråga om skördar snarare tvärtom pga torkan som gjorde skördarna i största delen av landet mindre ?

Däremot så om jag ska vara lite krass så verkar många planera sina grovfoderinköp på tok för sent ? Klart det blir svårt om
Man står där i okt/nov och inte redan bokat ngt ???

Köper grovfoder från leverantör sen flera år och det funkar klockrent . Man hör av sig till dessa i typ juni/juli redan och säger att man vill vara kund även detta år . De har då givetvis inget foder klart i sig men bokar in att man bokat att vilja köpa .
Sen får vi analyser att välja bland i augusti/september och sen köper man det man valt . Otroligt smidigt och okomplicerat .
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Har köpt från samma ställe i snart 5 år. Ja, det är jättesmidigt att alltid ha det fixat och slippa jaga!
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Drömmen ju :bow: Jag har inte hittat någon nära och bra ännu, kanske efter årets utvärdering.

Men på blocket (där jag letar, känner bara folk med större stall = större balar eller hö vilket jag inte vill ge) är det skitlätt att lägga upp en sökning så man för mail om nya annonser. Den kan man ju lägga upp tidigt och slippa missa bra annonser åtm även om massor säkert säljs genom kontakter.

I mitt fall vill jag bara köpa analyserat och hösilage. Ev felstavningar får man ju såklart inte med men i hela Skåne län med sökorden "hösilage analys*" får man några nya annonser i veckan typ. Skitsmidigt.

Då och då klickar jag upp hela kategorin på datorn och kollar om någon annons missat pga felstavning eller liknande.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Varken jag , mitrolle eller Betty har stora stall ? Jag har väl isf det största , 8 hästar ? Det är ju inte det i sammanhanget utan som sagt att ha en årsplanering och hitta en leverantör man bokar med i tid ?

Blocket hittar man ju bara säljare som säger allmänt och ofta sista minuten ? Leta upp stadiga leverantörer på Google i jmf ?
 
Senast ändrad:
Sv: Analysen från h-vete.....

Två hästar man vill ge hösilage så lång tid som möjligt (min pga hosta) ger ju att man vill ha så små balar som möjligt. Ingeni min bekantskapskrets vad jag vet har lust att köpa 30-35 kgs balar :-P

De tre vi handlat av hittills på blocket skulle lätt leverera vad vi vill ha varje år i mängd. Men visst, de har inte mer än ett par analyser/skörd att välja på i bästa fall. Sista minuten vet jag inte, de har lagt ut annons i samband med skörd eller ett litet tag efter (kanske efter att ha levererat till fasta kunder? Vet inte) men det spelar ju mig mindre roll sålänge vi testar oss fram bla med vilken typ av balar som passar bäst och vilka storlekar vi vill ha.

Har er leverantör alltid bra analyser varje år eller hur gör ni annars?

Testade en stor leverantör oxå i år bla (min tanke var att köpa både små höst o vårbalar samt större vinterbalar av denne, har som er lite fler att välja på oftast) men blev inte nöjd då och sen fanns inte några aktuella analyser just då heller.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Har er leverantör alltid bra analyser varje år eller hur gör ni annars?

Ja. Hygieniskt sett är höet (torrhö som balas i småbal vid beställning) alltid på topp. Värdena varierar lite från år till år, men de är aldrig kassa. Något år har jag fått ge lite lucern, men i år är höet nästan FÖR bra så absolut inga tillskott alls i år.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

kl ...gör som mackan mfl.....köpt av samma bonde i 12 år , värdena varierar rätt lite. Stående beställning samma varje år.

Betalar hela rasket på en gång när skörden är inne.:D

Fördelen med det är att jag är garanterad leverans. Ifjol blev de bara halva skörden här på grund av torka....men son bonden sa ..du står först på listan..:)

Värt någon krona de med att inte behöva bekymra sig....analyserat då förstås..
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Hittar man en som allt lyckas leverera är det ju guld! Med hö hade jag nog varit tåligare med sämre analyser om bonden alltid har hög hygienisk kvalité, det är ju grunden. Med hösilage har jag den korta tiden vi gett det bara haft någon dålig bal annars verkar det vara bra kvalité hos de vi hämtat. Eftersom min är ganska lättfödd o jag vill ge mycke är jag dock lite för feg för att helt boka i förhand hosen person än så länge, låg kvot o högt i energi gör det ju så krångligt. Men när man hittat en som har alla kriterier så är det ju bara att fråga om man kan få se analyser längre tillbaka isf :-)
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Exakt .
Vi handlar dessutom av en större leverantör så det finns alltid flertalet analyser att välja mellan . Har aldrig blivit besviken alltid hittat vettig .
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Kan jag nu ta prover av dessa två balar och skicka in så att jag får lite riktmärke i alla fall var hösilaget befinner sig på skalan bra/dåligt? Det är inte optimalt som sagt, men jag kan ju inte direkt börja åka dit och ta prover av hans balar då jag ännu inte köpt dem. Blir det en analys som går att lita på alls, eller?

Ja det kan du! Det ger dig absolut en riktlinje att gå efter.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Fast vad är "nära"? Jag köper mitt ca 4,5 mil hemifrån och hämtar en fullastad hästtransport i taget, vilket brukar bli ca var åttonde vecka. Skönt när man har byggt upp ett ömsesidigt förtroende med någon. Jag betalar när jag hämtar varje gång, inget i förskott. Jag vet att bonden sparar hö till mig (och självklart andra trogna, återkommande kunder), och han vet i sin tur att jag fortsätter att hämta hö som jag brukar göra och inte bara slutar helt plötsligt.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Var bor du? Den här sommaren kan det ju knappast gå att skylla på vädret om bonden inte fått in hö, har ju varit en kanonsommar..
Här finns det hur mycket som helst (Örebro) och vår bonde fick i år kanonvärden för oss, behöver egentligen knappt ge något mer.

Här nere i Skåne har det varit en skitsommar för hö. Alla eller de jag känner har alla fått in hälften så mycket som förra året. Det var alldeles för varmt och torrt i år här nere i vart fall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: tara
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 495
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp