Analysen från h-vete.....

nyaste

Trådstartare
Jaha.... höanalysen kom igår, och nu vet jag inte vad jag ska göra

per kg foder
Energi 7.74
Smrpr 9.46
Socker 199.52 (!!!!!!)

Hur f**n ska jag kunna ge detta till hästarna nu, då jag vet vad det innehåller och inte???!! Att få tag på nytt hö här hos mig... jaaa, det är lättare att hitta en nål i en höstack kan jag säga. Det finns allt för lite bönder och allt för mycket hästar, kor, grisar, får, getter m.m. Det är stooor brist på hö/hösilage/ensilage varje år! Och i år fick jag veta att det är ännu värre. Många som inte har tagit något alls, och många som har fått slänga allt på grund av regn m.m.
Jag har hela vinterns hö av detta hö, hade "tur" som fick tag i något överhuvudtaget i år. Vet många som inte har hittat något ännu, och bara får någon bal här och där ännu....
Vad skulle ni göra, använda eller bara kassera allt? GÅR det att ge till hästarna, eller är det stor risk för (kanske) sjukdomar och liknande? Går det att överhuvudtaget få ihop en foderstat på det här, eller är det totalt lönlöst att ens försöka?
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Men det kan väl ändå inte stämma? En kvot på 1,2 :crazy:? Hur ser detta hö ut, och vad innehåller det???
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Är du säker på att smrp är angivet i gram och inte i procent? Har aldrig sett det angivet med 2 decimalers noggrannhet i gram nämligen.
Jag hade ju analysen från h-vetet förra året med 0 gram smältbart råprotein. Nu fick vi som tur var tag på annat hö men plan B om vi inte hittat annat hö var att byta ut mer än hälften av högivan mot Kvarnbyfoders lucernpellets. Då hade vi fått ihop en hyfsad foderstat men det hade blivit svindyrt samt att hästarna inte fått speciellt mycket tuggtid.
Det var ju väldigt mycket socker i höet också, har du känsliga hästar kanske du måste blötlägga det innan fodring.
Krångligt och dyrt kommer det att bli.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Är angivet i gram.

per g/kg ts så är det enligt följande

Energi 9
Smrp 11
Socker 232
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Du skulle inte kunna en fixa en bild på hur det ser ut, bladinnehåll osv! Skulle vara intressant att få se! Proteinvärdet är sämre än på fröhalmen jag tog analys på ett år!
 
Sv: Analysen från h-vete.....

per g/kg ts så är det enligt följande

Energi 9
Smrp 11
Socker 232

Åh, jisses :( Med så mycket socker hade jag inte kunnat/våga ge det till min (lättfödd som tenderar att lägga fettet på halsen snarare än buken numera). Stackare.

//Liten, som nu allvarligt överväger att kräva analys innan köp vid nästa inköp av grovfoder..
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Kan du inte blöta höet i ett kar så iaf en del av sockret försvinner innan fodring?
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Det där höet är ju sämre än halm, så jag hade bytt till halm istället om hö var HELT omöjligt. Och sedan fodrat upp med lusern för proteinet.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Om jag satt med den analysen och dom problemen med att hitta ett nytt foder, så hade jag börjat med att göra en till analys. För det låter väldigt underligt om höet ser ut som hö och inte är gul och övermoget att verkligen kan så låga värden.
Ett par hundra för en ny analys kan vara väl värda pengar att lägga ut.

Ser den nya likadan ut så blir det till att t ex köpa lusern eller gräspellets, men om den första analysen är fel så får man ju utgå mer från vad nummer två säger.
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Mitt hö har nästan precis samma värden.. Å det ser grönt och fint ut och har bra hygienisk kvalitet. Ngt grova strån kanske, men ser ut som vilket "normalt" hö som helst. Trodde inte heller på analysen så jag skickade in en till, men den visade samma värden. Om inte annat har man ju verkligen lärt sig hur viktigt det är med analys då det är omöjligt att se med blotta ögat hur "bra" ett hö är..
 
Sv: Analysen från h-vete.....

Intressant, hur ser axen ut på ditt hö? Har det fröat eller finns det kvar några frön?
 
Sv: Analysen från h-vete.....

OT fråga på det

Jag ser bara mjuka blad i vårt hösilage (skitkass på sådant där dock). Två analyser har gett kvot på 8 och över 70 i TS, andra skörd. Vad säger det om frö o sådant? Har det inte blivit några ännu eller? För när fröna trillat (haha, du ser vad jag kan uttrycka mig :o) så är det väl grovare strån o mindre protein?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: tara
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 495
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp