Analys på hösilage....Hjälp..

majapia

Trådstartare
Har fått våran hösilage analys idag..Skickade in då en av våra hästar har åkt på fång...:cry:

Men jag har aldrig gjort en analys förut och skulle vilja få lite tips hur man ska läsa av den för att få en bra foderstat, var ut på nätet och försökte göra en foderstat men det sprack när jag kom till fosfor, calcium och magnesium...Fattar inte men detta stod i rapporten:

Torrsubstans 78 %
Smältbart råprotein 60 g/kg foder
Energi, foder 7.4 MJ/kg foder

-----------------------------------------

Råprotein 115 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 77 g/kg Torrsubstans
Energi 9.5 MJ/kg Torrsubstans

Vad säger egentligen denna analys?

Sv: Analys på hösilage....Hjälp..

Kan man räkna ut foderstaten utan att man har värdena på calsium, magnesium och fosfor..?

Mina hästar verkar ha mineralbrist, red igenom våran sommarhage häromdagen och där hade jag glömt mineralbaljan som mina hästar dök på och tokslickade på den...:grin:
Ska jag köpa extra mineraler och fodra med i kraften? Vad för slags mineraler är bäst?

Du kan räkna ut protein och Mj behovet utan mineralanalys.
Om dina hästar har behov av extra mineraler beror ju på vad ditt kraftfoder innehåller.
Jag ger hellre ett mineralfoder som täcker behovet om jag inte vet vad grovfodret innehåller och kraftfodret inte täcker.
Vilket mineralfoder du ska välja beror just nu alltså på värdena i ditt kraftfoder eftersom du inte vet värdena på grovfodret.
Tänk på att täcka selen behovet, antingen genom att ge ett mineralfoder som innehåller lagom mängd selen eller genom att ge tokosel som finns på apoteket.

Har de fri tillgång på saltsten? Annars kan det bero på att de behöver salt som de dök på mineralbaljan.

Naturliga mineraler är alltid lättare för hästen att ta upp än syntetiskt framstälda.

Du ska kolla på det som är per kg foder. Att ts är 78 % betyder att 22% är vatten i ditt hösilage.
Du får en kvot på 8.1 kvoten får du genom att dela proteinvärdet med Mj värdet
dvs: 60/7,4.
Du har bra värden på hösilaget :)

Får de annat kraftfoder som innehåller mineraler? Annars skulle jag nog ge lite mineraler för att vara på säkra sidan, om du inte har värdena på mineralerna i ditt hösilage...

Jo det skulle jag kunna göra, har som sagt aldrig gjort detta förut och "trodde" att alla värden skulle stå med....Alltså magnesium mm...:grin:

Ja ja...

Det var en som sa att värdena var alldeles på tok för högt...:confused:
Att smältbart råproteinet 77 g/kg Torrsubstans var aldeles för tok för mycket....Men är det inte det översta som räknas? eller...?

Sen står det i en inramad ruta:

Stuteri-och unghästar

Smältbart råprotein
idealvärde: ca 60 gram/kg foder
Användbart värde: 40-65 gram/kg foder

Fritidshästar och tävlinghästar

Smältbart råprotein
idealvärde: ca 40 gram/kg foder
Användbart värde: ca 25-50 gram/kg foder

Är det då på tok för höga värden jämfört med stuteri och unghästar...?

Blir galen, känns som om jag är såååå IQ befriad...:angel:

Det gör inget att proteininnehållet ligger över idealet, proteinöverskott från grovfoder är ofarligt - även för fånghästar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar