Analys frågor från total nybörjare

Q

qrumelur

Jag har aldrig analyserat hö någon gång i hela mitt liv. jag köper hö från en granne här i byn, och höet kommer från flera olika vallar, under olika tillfällen under sommaren.. Huller om buller på logen. Det finns inget intresse från bondens sida att analysera.

Hur gör man?

Kan man ta ett "stickprov"? gå runt och plocka lite här och där? Eller gör man flera olika analyser på olika delar?

Sv: Analys frågor från total nybörjare

Eftersom det i princip är helt olika foder som blandas så är det inte så stor ide att göra analys på det. Om du inte kan få bonden att i alla fall lagra det som kommer från samma vall och tillfälle på samma ställe. Det är bättre att komplettera med lusern, som man ju vet värdena på, så att man är säker på hästarna får det de behöver. Blir de för tjocka så minskar man på mängden lusern blir de tunna i överlinjen ökar man mängden.

Problemet är att också att bonden säljer till fler än mig, och det kan ta slut på det som kommer från vissa vallar = kan bli många analyser innan det är klart.

bra tips om lusern. Det har jag aldrig fodrat med men jag börjar få intrycket att det är melodin för att säkra proteintillförseln.

Det är ju ett grovfoder även om det finns som pellets också, så man skulle kunna ge bara det istället för hö. Det är därför som det blir ett bra komplement till ett grovfoder utan analys.

Kan man ta ett "stickprov"? gå runt och plocka lite här och där? Eller gör man flera olika analyser på olika delar?

Ja, du kan ta ut ett stickprov från flera balar. Ju fler balar desto mer representativt blir analysresultatet. Du bör dock använda höborr (finns kanske att låna) så att du får med alla delar av växten.

Detta är ingen exakt vetenskap eftersom felkällorna vid en analys är många. Kommer balarna från olika vallar och är tagna vid olika tidpunkter så ökar naturligtvis felkällorna. Det är dock bättre att ta ut ett stickprov och skicka för analys än att inte göra någon analys alls. Tar du hö från samma ställe varje år så kan du även i viss mån använda tidigare års analysresultat (mineralinnehållet varierar inte så mycket år från år).

Det bästa är naturligtvis om din granne kan skilja på höbalarna från olika vallar/tidpunkter. Tala med honom/henne. Köp i så fall hö från samma vall och analysera detta.

Det är absolut inte bättre att fodra med lusern istället för hö. Grunden i en foderstat är ett bra svenskt vallfoder. Det är endast om vallfodret innehåller näringsbrister som det är aktuellt att komplettera med annat foder. Lusern kan man eventuellt ge om man t.ex. vill tillföra lite extra protein till foderstaten.

Det är inte sant att man vet värdena på den lusern man köper. Näringsinnehållet i alla växter varierar med växbetingelserna. De näringsvärden som anges på lusernsäckarna är endast “riktvärden” eller “normalvärden” och kan vara mer felaktiga än den analys du gör av ditt hö. Normalt ger man dock bara små mängder lusern och då kan man använda dessa “normalvärden”. Ger man större mängder lusern bör man analysera fodret.

Tar du hö från samma ställe varje år så kan du även i viss mån använda tidigare års analysresultat (mineralinnehållet varierar inte så mycket år från år).
Glöm det att man gå på värden från andra år på samma vall. Visserligen kan mineralerna vara mindre varierade men inte värdena för protein och energi. De varierar ju till och med på samma fält från en dag till en annan.
Har man ingen analys så är lusern att bra alternativ tills att man ser att hästarna håller rätt hull. Grunden i en foderstat är ett bra grovfoder behöver inte vara svenskt vallfoder. Fast även lusern kan vara svenskt vallfoder beroende var och vem som odlat det.

Det normala är ju att man tar en första och en andra skörd. Om det är så kan du ju ta en analys när den första skörden kommer in och sedan en när den andra kommer in. Förvisso blir det från olika vallar, men du får i alla fall riktvärden.

Ett annat alternativ är att fråga bonden vilka vallar han kommer att slå och när och sedan gå ut på vallarna när de är slagna och ta prov på varje vall. Sedan blandar du ihop de olika proven och skickar in för analys. Se till att höet får torka lite först bara så att det inte blir dåligt när du skickar in det. Gör du så får du också en någorlunda överensstämmande analys.

Jag hade hoppat över att analysera, eftersom du inte vet vad du analyserar. Gör du det direkt på fältet (samlar materialet alltså) blir det ändå svårt att veta var det sedan hamnar, så du kan plocka rätt balar under vintern.

Hade säkerställt snällt protein genom lusern.

Jag hade bett bonden lägga undan hö från samma vall eller i alla fall liknande skörd. Går inte det skulle jag sikta på att köpa från någon annan. Det är väldigt mycket mer ekonomiskt att köpa analyserat hö av bra kvalité och enda sättet att få till en bra foderstat.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 015
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 326
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10