Analys eller inte anonym omröstning

Analys eller inte anonymt

  • Absolut analys är livsviktigt

    Röster: 56 57,7%
  • Gärna analys men inte livsviktig

    Röster: 29 29,9%
  • Är inte i behov av analys men är bra i specifika fall

    Röster: 7 7,2%
  • Analys är i många fall överskattat

    Röster: 2 2,1%
  • Aldrig analys

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Status
Stängd för vidare inlägg.

Authorsandraselling

Trådstartare
Om du inte tycker analys är viktig väcker det starka känslor hos vissa
Som tycker det är livsviktigt

En anonym omröstning.

Jag ser en övertro till analyser och också att det blivit en trend.
Också ett svart och vitt tänkande utan nyanser

Också skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro
 
Om du inte tycker analys är viktig väcker det starka känslor hos vissa
Som tycker det är livsviktigt

En anonym omröstning.

Jag ser en övertro till analyser och också att det blivit en trend.
Också ett svart och vitt tänkande utan nyanser

Också skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro

Det är väl ett jättebra sätt att se vad hästen får i sig? Så en kan tillgodose hästens behov innan den får olika symptom på brist?
 
Alltså jag är autistisk så det är väl en del av diagnoskriterierna, svart/vitt tänkande 😂.

Men det känns som att du slåss mot väderkvarnar här, nån sorts "anti-vaxxx"-kampanj mot foderstater? Det är nog inte rätt arena för det...

Vi har ju liksom agronomer och djurvårdare och uppfödare och stora tränare på det här forumet, och såna där jobbiga nördar som jag som har mer högskolepoäng än "hyfs"...
 
Jag har så himla svårt att förstå vad problemet med analys är. På vilket sätt är det bättre att veta mindre om fodret man ger än att veta mer om det? Och på vilket sätt är det "känsligt"?
Inget problem alls med det

Gör research och Buke var exakt rätt plats och svar reaktioner ungefär som förväntat.

Det är så intressant att se ”flockmentaliteten”

Om en verkligen ville nå fram med sitt budskap
I detta fall att analys är bra

Vilket är det smartaste sättet
Ödmjukt trevligt förklara fördelar med det, vara öppen för den andras svar

Eller

Påstridig, ha rätt mentalitet och en air av dryghet

Det handlar ju inte om analysen
Det handlar om att få rätt

🥹💫❤️
 
Inget problem alls med det

Gör research och Buke var exakt rätt plats och svar reaktioner ungefär som förväntat.

Det är så intressant att se ”flockmentaliteten”

Om en verkligen ville nå fram med sitt budskap
I detta fall att analys är bra

Vilket är det smartaste sättet
Ödmjukt trevligt förklara fördelar med det, vara öppen för den andras svar

Eller

Påstridig, ha rätt mentalitet och en air av dryghet

Det handlar ju inte om analysen
Det handlar om att få rätt

🥹💫❤️
Mja. Jag hade gärna haft fel, hade du kunnat visa forskning som sa att analys inte spelar någon som helst roll så hade det varit superintressant, och jag hade lusläst den. Men verkligheten ser inte ut så. Det är inte bara till hästar som man har analys. De görs till kor, getter, får, hundar och katter också. Det är en grundläggande del när man gör en foderstat. Det går inte att komma ifrån.

Sen kan man ha tur att det fungerar ändå. Att man råkar få ett foder som passar ens häst, och man kanske också har en häst som inte är så känslig. För så är det verkligen, en del är väldigt kvotkänsliga, medans andra klarar en kvot på 4 så länge behovet är uppfyllt. Andra vill ha en kvot på 7 som minst. Och vissa kanske klarar sig bra på 4-8 utan att det direkt syns på dem. Sånt spelar också in, givetvis. Ju okänsligare hästen är desto mindre risk att det gör så mycket om det blir fel. En häst som går i en riktigt stor vinterhage kan kanske styra intaget lite själv också, genom att äta torkat gräs och sly för att väga upp. Men de flesta hästar går inte i så stora hagar på vintern.

Tränar man hästen så blir det ytterligare en faktor, eller om den är ung, dräktig osv osv. Har man en hagtomte så är det klart att den blir mindre känslig för om foderstaten inte är optimal.
 
Om du inte tycker analys är viktig väcker det starka känslor hos vissa
Som tycker det är livsviktigt

En anonym omröstning.

Jag ser en övertro till analyser och också att det blivit en trend.
Också ett svart och vitt tänkande utan nyanser

Också skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro
Då kan vi väl skippa analys och innehållsförteckning på matvaror till människor också. Vi känner ju om vi mår dåligt av att äta maten och maten blir billigare… 🤷🏻‍♀️🙄
 
Då kan vi väl skippa analys och innehållsförteckning på matvaror till människor också. Vi känner ju om vi mår dåligt av att äta maten och maten blir billigare… 🤷🏻‍♀️🙄
Vet inte om du brukar lusläsa innehållsförteckningar, men generellt tror jag folk är mycket mer noggranna med vad de stoppar i sina djur än sig själva.

Personligen brukar jag kolla så det inte finns palmolja i färdiga produkter jag köper, annars läser jag sällan innehållsförteckningar.

Jätteintressant jämförelse för övrigt!
Även när människor mår dåligt av det de äter kan det finns stora svårigheter att byta kost.
 
Jag tycker det är viktigt med analys dels för hästarnas välbefinnande och för ekonomin. Jag har en granne som alltid raljerar över folk som analyserar. Jag har heller aldrig träffat någon som har så mycket problem med hovarna eller hästar som inte kan gå på bete då de får puls. Hon kommer aldrig att ändra sig och jag tycker mest synd om hennes hästar.
 
Tycker analys är ett bra komplement till att utfodra sin häst på bästa sätt.

Min bonde sedan mååånga år tar ingen analys, men jag brukar göra det så får jag en hint om hur värdena ser ut. Värdena brukar se liknande ut.

Sen ska man såklart hålla koll på hur hästen mår när den äter sin foderstat.
Det behöver inte vara så svart/vitt och antingen eller.
 
Jag tycker det är viktigt med analys dels för hästarnas välbefinnande och för ekonomin. Jag har en granne som alltid raljerar över folk som analyserar. Jag har heller aldrig träffat någon som har så mycket problem med hovarna eller hästar som inte kan gå på bete då de får puls. Hon kommer aldrig att ändra sig och jag tycker mest synd om hennes hästar.
Undra om vi har samma granne... :sorry:
"Jag ser att fodret är bra" och sen en miljard fångkänningar på ponnyn.
 
Vet inte om du brukar lusläsa innehållsförteckningar, men generellt tror jag folk är mycket mer noggranna med vad de stoppar i sina djur än sig själva.

Personligen brukar jag kolla så det inte finns palmolja i färdiga produkter jag köper, annars läser jag sällan innehållsförteckningar.

Jätteintressant jämförelse för övrigt!
Även när människor mår dåligt av det de äter kan det finns stora svårigheter att byta kost.

Ja djuren kan ju inte välja ♥️

Så de tycker jag är självklart att jag är mer noga med dem än mig
 
Plus att vi äter mer varierat. Hade vi levt på ett enda livsmedel hade analys varit jätteviktigt för oss med.
Fast gör ”vi” verkligen det?
Jag tror att många, ffa äldre, äter mycket samma, och halvfabrikat.
Och jag tror tyvärr att hemlagat kommer att bli ovanligare i yngre hushåll också. Nu pratar man ju tom om att bygga lägenheter utan kök, för det blir billigare och ”folk” lagar inte mat hemma på samma sätt som förr.
 
Fast gör ”vi” verkligen det?
Jag tror att många, ffa äldre, äter mycket samma, och halvfabrikat.
Och jag tror tyvärr att hemlagat kommer att bli ovanligare i yngre hushåll också. Nu pratar man ju tom om att bygga lägenheter utan kök, för det blir billigare och ”folk” lagar inte mat hemma på samma sätt som förr.
Den där känslan när man inser att de "yngre" du pratar om nog inte handlar om en själv trots allt ändå...

Men jag har yngre kompisar, och gemensamt för samtliga är att de lagar mat från grunden hemma som oftast. Det känns inte verklighetsförankrat, bara som ett sätt för byggbolagen att kunna bygga billigare för att tjäna mer pengar...
 
Fast gör ”vi” verkligen det?
Jag tror att många, ffa äldre, äter mycket samma, och halvfabrikat.
Och jag tror tyvärr att hemlagat kommer att bli ovanligare i yngre hushåll också. Nu pratar man ju tom om att bygga lägenheter utan kök, för det blir billigare och ”folk” lagar inte mat hemma på samma sätt som förr.
Näringsbrist är väl inte helt ovanligt hos äldre har jag förstått.

Såg en video i går på någon som hällde i tre olika sorters pringles chips i kokande vatten, sedan olika kryddor och rörde runt och kokte lite, sedan silade bort vattnet och tillbaka i grytan på plattan och .... där slutade jag titta och himlade med ögonen inom mig och läste kommentarerna. Potatismos skapades alltså. En Tiktok-trend. Är det så dagens unga generation skapar sina mat så kommer den generationen nog inte leva så länge känns det som.
 
Vet inte om du brukar lusläsa innehållsförteckningar, men generellt tror jag folk är mycket mer noggranna med vad de stoppar i sina djur än sig själva.

Personligen brukar jag kolla så det inte finns palmolja i färdiga produkter jag köper, annars läser jag sällan innehållsförteckningar.

Jätteintressant jämförelse för övrigt!
Även när människor mår dåligt av det de äter kan det finns stora svårigheter att byta kost.
Jag brukar förutom palmolja kolla fett, protein, socker och salt i sånt vi äter regelbundet.
Men tanken med mitt inlägg var mer att om vi inte hade någon aning om vad något av våra livsmedel innehöll för näring så skulle det bli svårt. Om olika livsmedel ena gången innehöll noll näring och nästa gång 50% fett, ibland mineraler och vitaminer och i bland inte osv, hur skulle vi må då?
Om vi skulle leva på bara hö och inte veta vad det innehöll, först när vi magrat av, blivit feta, får dåliga naglar och hud, blivit trötta och slöa osv så märker vi att det inte var rätt hö för oss. Skulle någon människa gå med på det?
Vi kan dock välja själva vilken kost vi vill äta och kan även välja att ta konsekvenserna om vi mår dåligt av den kost vi valt. Det kan inte en häst.
Så att betala mellan 700-1000kr per år för en höanalys tycker jag är en droppe i havet jämfört med vad det kostar att fodra i blindo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 526
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 414
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 147
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp