Amstaff som första hund?

Sv: Amstaff som första hund?

ang kampleksaker:
jag har en staff som gillar att ha dragkamp (brukar kampa lite som avslutning när han varit duktig när vi tränar på kvällspromenaden).
Bara man lär hunden "Loss" och att det är DU som avslutar leken så är det väl lugnt?
Min älskar även att hänga i träd. Men samma där, bara att säga loss så släpper han.

måste bara tillägga oxå. Köp hållbara leksaker!!! en tennisboll går på fem minuter, en fotboll tio, snörknutar en minut. ja som sagt, hållbara grejjer gäller! dom är starka som fasiken i munnen. iaf när dom kommit upp i ålder lite. min gillar däck, dock väldigt kraftiga (inte cykeldäck, dom går sönder direkt). finns svarta gummiklumpar på djuraffärerna som heter Kong tror jag, dom är hållbara. jag har även siktat in mig på en boomerball som han ska få sen när snön är borta!

Senast ändrad:

blä, nu låter det som om jag kampar varje dag men så är det inte!
man behöver inte överdriva lixom.

Du verkar ha lyssnat mera på myter än verkligen tagit reda på hur rasen är och beter sig. Varför i hela friden skulle du inte kunna kampa med en amstaff (med kampleksaker såklart) ???? Just kamplekar är ju det bästa min tik vet och den absolut bästa belöningen efter träning.

Tippan skrev:
Jag tycker att hundar med mycket vakt i sig är svåra hundar. Det kan vara mycket svårt för en ovan hundägare att läsa hunden och hinna/kunna motverka det beteendet. Gör man inte det så blir det ingen rolig hund. En hund som bara blir ouppfostrad är bättre.

Med vakt menar jag raser som är misstänksamma mot främlingar och i grunden har lite reservationer mot människor.

Men en hundägare till en vaktig hund är ju alltid förstagångsägare till just den rasen någon gång i livet. Varför skulle t.ex. en dvärgpudelägare sen tio år vara en bättre rottis eller dobermannägare än någon som haft en genuint intresse av hundar men aldrig haft möjlighet att ha någon egen.
Hellre en hundägare som vet att dom behöver lära en någon som tror att dom kan allt bara för att dom haft hund innan. Har sett för mycket av sådana människor tyvärr...

Har också kong till min tik, en sådan som man dessutom kan stoppa godis i och som fungerar som aktiveringsleksak. Det är nog den enda leksaken som hållit. Annars är det märgben som gäller :) . Har även en stor boll som är gjord helt i gummi som hon gillar.

Alla erfarenheter är bra erfarenheter! Man gör säkert massor av fel med sin dvärgpudel också som man ångrade!

hehe jag har redan köpt en såndär kong åt min valp dock en i rött (dom är lite mjukare än den svarta) eftersom det änså länge är en valp när han blir större så ska jag köpa den svarta, anledningen till att jag inte vill ha kamp leksaker just nu är pga att han är valp å ska inte behöva lära sig loss riktigt än...det ska jag oxå ta när han blir äldre å kan grund lydnad, håller ni inte med om att det är en vettig tanke?

Alla är ju nybörjare på sin ras i början och eftersom många hundraser är väldigt olika så skulle jag inte värdera en valpköpare högre bara för att denne haft hund förut. Man är inte automatiskt en bättre hundägare bara för detta. Vilken ras man skaffar beror ju på vad man vill göra med hunden, samma sak gäller då man väljer linjer.

Man är heller inte automatiskt en sämre.

moe skrev:
Alla är ju nybörjare på sin ras i början och eftersom många hundraser är väldigt olika så skulle jag inte värdera en valpköpare högre bara för att denne haft hund förut. Man är inte automatiskt en bättre hundägare bara för detta. Vilken ras man skaffar beror ju på vad man vill göra med hunden, samma sak gäller då man väljer linjer.
Håller me dig fullständigt om det. Jag anser att om man läser upp tillräckligt om rasen å märker att den passar en så är det bra mycket bättre än att kunna allt om t.ex en pudel, därimot så skadar det ju inte att han egen hund vana.
Det jag tror folk menar om en första ägare är att man inte ska kunna nått om grunderna, typ kloklippning osv men man kan ju gå förberedande valpkurs om man känner sig osäker på sånt :idea:

det kan vara väldigt bra att lära hunden loss ganska fort. jag var glad att jag övat in det när hunden helt plötsligt vid fyra månaders ålder blev satt på riktigt sträng diet och jag var tvungen att plocka ut allt han fick i munnen (utredde hans foderallergi).

Ja jag vill ha det balanserat så sett att valpen ska tycka att det vi gör är kul samtidigt som han lär sig något

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 444
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar