Amstaff blandras valp

nathalieniva

Trådstartare
Hej, har precis fått hem min lilla tik valp på 8 veckor. En blandras mellan Amstaff, rottweiler & amerikansk bulldogg. Tänkte kolla om någon annan hade någon liknande blandning? :) och i så fall hur stor hon/han är och ålder osv :D

Sv: Amstaff blandras valp

Det undrar jag också. Låter inte som en trevlig blandning och jag förstår inte varför man stödjer sådan avel.

Hon ska användas till lite allt möjligt, spår, sällskap osv. Hon är inte avlad fram med mening, de vad en tjuvparning. Med mesta dels amstaff i sig.

Förstår inte varför så många har förutfattade meningar om amstaff, bulldog, rottweiler o dom raserna. :mad:

Vet inte hur man lägger in bild :crazy:

Det handlar inte om förutfattade meningar. Två av dom finaste hundar jag känner är rottisar.
Men blandningen i sig är väldigt märklig och om det var en tjuvparning så tycker jag nog hellre att man ska ge en abortspruta.

Du lägger in en bild genom att ladda upp bilden på nätet t.ex photobucket och sedan lägger länken här.

Okej kan inte fixa bild just nu är inne på mobilen.

De e ju tur att man tycker olika, alla djur har rätt till ett bra liv.
Givetvis då hos rätt ägare, tkr inte de e speciellt konstig blandning, varit med om mycket värre. Tråkigt när folk "hoppar" på en så fort bara. Den andra hunden jag haft är oxå speciell blandning på!

Jag förstår bara inte varför man stödjer det.
"Oj, det blev en tjuvparning, ja men då kan jag ju tjäna lite pengar på det"
Hur hittar man rätt ägare till valparna när man inte vet vilken ras som slår igenom i vilken valp?
Ingen har hoppat på dig tycker jag, jag är nyfiken på vad du ska göra med din och vilken ras som är "dominerande" i just din valp.
Det är ju rätt stor skillnad mellan Amstaff, Rottis och Bulldog.

Ja verkligen men mamman är 50% amstaff & 50% bulldog, pappa är 75%amstaff & 25% rottis. Både mamma & pappan är heelt underbara, verkligen! Mot både barn hundar, katter och annat!

Pojkvännen gillar att jaga osv så planen är att hon ska tränas lite i spår, och jag tkr de e roligt med agility liknande & massa bus i skogen osv. Har inte riktat in mig på nått speciellt, svårt att veta vad hon gillar/kmr passa till redan nu eftersom hon e så liten.

Ja verkligen men mamman är 50% amstaff & 50% bulldog, pappa är 75%amstaff & 25% rottis.

Förlåt jag kan inte hålla mig men hur många tjuvparningar har det hänt här och hur vet du %?

Ja du kommer nog få en hel del ifrågasättanden med all rätt men det är garanterat inte för att någon vill vara elak men många här har stor hundvana och vet hur ofta det går fel med dessa minst sagt idiotiska blandningar även om raserna var för sig är helt underbara. Hade du sagt att du skaffat en BC/jämthund hade du fått samma reaktion.

Hoppas ändå att du får en underbar hund som får stanna hos dig livet ut och eftersom jag inte har någon liknande blanding ska jag inte störa tråden mer :)

Lycka till med nyförvärvet och bilder är ju ett måste :)

Uppfödaren sa/skrev %, sen självklart är de inte precis 50% men ungefär.
Tror hon kmr bli en underbar hund, hon har grymt psyke, och även så föräldrarna så tvekar inte ett dugg på det. Allt hur hunden blir beror ju på ägarna/ägaren. Hoppas hon kmr stanna hos oss oxå! :D

Ska försöka fixa en bild på sötnosen! :love:

Har bara ett par frågor..
1. Om pojkvännen tycker om att jaga, varför köpa en blandras hund utan jaktraser i sig?
2. Om du vill träna agility, varför inte en liten, snabb och smidig hund? Det finns ju en risk att den blir grov och kompakt (men man vet aldrig).
3. Om du vill ha en snäll hund ( der var ju tydligen viktigt att föräldrarna var det) varför då köpa en hund med bara hårda raser? Menar inte att amstaff, rottis och am. Bulldog kan vara snälla, men de har ju sitt "rykte" av en anledning ( du verkade ta illa vid dig vid en annan kommentar). Det ÄR tuffa hundar.

Annars får jag önska dig lycka till med valpen och hoppas det blir en frisk individ som du kommer ha mycket kul med. :)

Hon ska söka.. & inte tävla agility utan ha de som kul vid sidan av, som en kul grej. Vet mkt väl vad de är för hund jag köpt! Har inte sagt att de e viktigt att föräldrarna e snälla, men skrev att dom är de, och har dom ett bra psyke är de större risk att valpen får det. Givetvis med rätt uppfostran.

Tråkigt att precis VARENDA kommentar har varit negativ. Tur att ni verkar ha så himla bra koll och vet precis hur min flicka kmr blir. Det var inte de denna tråden var tillför. Men tar bort den nu, eftersom att glädjas åt andra verkar vara ett stort problem för de flesta här i världen! :)

Man kan tyvärr inte ta bort trådar! :(

Vill gärna ha bilder på valpen, det är förmodligen en bullig & gullig sötnos! :love:

Folk menar inget illa, men det ÄR en skum blandning och istället för att du blir arg så kan du ju svara på frågorna lugnt och sansat! :)
Att du blir arg ger bara mer anledning att tro att du har köpt valpen i blindo för att den är söt!
Erkänner du att det är skarp mix men att du känner att du har kunskapen nog att ta hand om den för att du vill ge den en chans till ett bra liv ger det dig mer trovärdighet! :)

De är ju inte den vanligaste blandningen eller bästa, de vet jag oxå. Blir inte seg absolut inte men tycker de är så himla tråkigt, för folk verkar kunna så himla mycket. Jag vet mkt väl vilka rykten det går kring dessa raser, men mycket är bara snack oxå för att folk tror att dom e elaka osv. Aldrig träffa en dum amstaff, rotmos eller bulldog.

Självklart tar jag åt mig, man kan aldrig bli fullärd men ingen har sagt nått jag inte vet. Hade jag velat ha en liten damråtta till agility hade jag köpt det!
Skulle inte köpa ett djur för att det är sött/gulligt. Det är inte rättvist mot någon, varken hunden, sig själv eller uppfödaren! De vet nog alla lika bra som jag. jag hade heller inte köpt en sådan här ras om jag inte visste något om den, hur den är eller hur den kan bli. Sen kan man aldrig garantera att det går som man vill, men all hjälp finns att få i sånt fall.

Hoppas du/ni förstår vad jag menar! Ska försöka få in en bild oxå!

Vi menar inget illa. Men det är så vanligt med sådanna blandraser, lika vanligt som det finns omplaceringshundar av just dessa kombinationer.

Vi vill ju bara veta att du förstår att det kan bli en hund med ett tufft psyke som behöver mycket stimulans, både mentalt och fysiskt.
Så du inte sitter där i skiten sen med en understimulerad hund som är aggressiv.

Vi vill bara väl :)

Edit: i ditt första inlägg lät det inte som du var så påläst om raserna.

Vet självklart vad hunden kommer behöva för träning, och vet att den kommer behöva mkt träning både mentalt och fysiskt men har alla möjligheter för det så tror inte de kommer bli ett problem! då hade jag definitivt inte köpt den rasblandningen!

Du ska inte ta illa upp. Och det finns verkligen många riktigt kunniga hundmänniskor här. Och ärliga människor. Frågar man så får man tyvärr ibland höra något heeeelt annat än man önskade. Jag har själv råkat ut för det många gånger, ja det har nog alla bukare gjort. Men det är lärorikt! Försök att se även de "tråkiga" svaren som något nyttigt. Skrift kan också uppfattas på ett annat sätt än det var ämnat att göra.

Jag hade en rottisblanding som första hund. Önskar verkligen att buke fanns då. Det var en mycket tuff resa. Jag gjorde en del rätt men också en hel fel för jag var för okunnig inser jag nu. Så behöver det absolut inte vara för dig! Men blandraser är alltid ett wildcard och kan ofta bli mycket mer krävande än en renrasig när de olika raserna börjar slå igenom.

Min erfarenhet är iaf att med en blandis vet man aldrig vad det blir i storlek eller annat. Finns det 6 valpar i en kull kan alla bli totalt olika. Därför är det rätt hopplöst att jämföra med liknande korsningar.
Min hund gick i cykler. Under vissa perioder var han väldigt mycket rottis....i andra perioder väldigt mycket jaktgolden....han var av fyra raser som alla ploppade upp olika mycket vid olika tillfällen. Det var verkligen som att ha 4 hundar i en. Men han var en underbar hund, bara mycket krävande ;)

Din hund kan absolut också bli en underbar hund och kommer säkert att bli det om hon får alla sina rasbehov tillfredsedda. Var bara beredd på mycket och våga fråga igen om du behöver :)

Lycka till/ Voff

tkr inte de e speciellt konstig blandning, varit med om mycket värre.
Bara för att det finns värre betyder det inte att det är okej.

Jag vet mkt väl vilka rykten det går kring dessa raser, men mycket är bara snack oxå för att folk tror att dom e elaka osv. Aldrig träffa en dum amstaff, rotmos eller bulldog. ��
Vad bra att du aldrig träffat dumt rotmos :rofl:

Folk har inget emot raserna för sig men blandningen av dom kan bli riktigt otäck, det är starka hundar.

Jag har träffat liknande blandraser och de har varit ganska lugna och behagliga sällskaphundar. Inte skarpa alls men lite åt det fega hållet. Jag råder dig ändå att gå både valpkurs och allmänlydnadskurs på brukshundklubben så får du en bra grund att stå på och knyter kontakter som är bra att ha om det nu skulle visa sig att hunden har en del oönskade egenskaper.

Jag brukar också hugga ganska snabbt när folk planerar att göra tokiga korsningar, men nu är valpen redan köpt så då är det bara taskigt att hålla på och tjata om hur dålig blandningen är.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar