Ampère till Tullstorp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Såg att hingsten Ampère kommer att stå på Tullstorp! Det ska bli roligt att titta närmare på honom då det är hingstvisning 19-20/3!:)

Sv: Ampère till Tullstorp

:) Ja, jag såg den länken i somras då alla fina fölungar ploppade ut. :love:

Ska bänka mig på tullstorp för att se underverket :laugh:
Då är vi 2 som ska göra det!:love:

Har en hingstunge född 2010 efter Ampere som är jättefin och rör sig bra,blir nog Ampere till ett annat sto i år om jag kan låna henne igen.
Just nu är hon dräktig med Don Romantic som oxå är en favorit :idea:

Även jag kommer att titta lite extra på honom då jag tror han kan passa bra till mtt Gauguin de Lully sto. Åker väl enligt tradition ner på lördagen så om du är där då kan vi ju passa på att träffas igen.

Även jag kommer att titta lite extra på honom då jag tror han kan passa bra till mtt Gauguin de Lully sto. Åker väl enligt tradition ner på lördagen så om du är där då kan vi ju passa på att träffas igen.

:) Ja, det hade varit väldigt trevligt! Ska genast kolla upp min kalender och återkommer så snart jag vet till 100%. Ampére kan säkert vara en god kandidat till ditt sto, han verkar ha gett trevliga avkommor så här långt. Kul att se honom i verkligheten.

PS/Hoppas de små mår bra!

Då är vi 2 som ska göra det!:love:

Har en hingstunge född 2010 efter Ampere som är jättefin och rör sig bra,blir nog Ampere till ett annat sto i år om jag kan låna henne igen.
Just nu är hon dräktig med Don Romantic som oxå är en favorit :idea:

Är det den lille man ser på din avatar? Kan man få se några bilder? :d

*kl*

Satt och "slösurfade" och hittade KWPN's utvärdering av Ampère fölen. lite intressant läsning nu när han ska stå stationerad i Sverige.

AMPÈRE 528003 05.04946 STB (Rousseau x Flemmingh pref)

A uniform collection of riding type foals with more than sufficient
development and more than suffcient rectangularshaped conformation.
The trot shows good stridelength and very good body use.
The foals pick up the canter easily and show good stride length.
They move uphill with abundant balance and carriage, and they collect well.

Breeding recommendation:

Ampère can benefit dressage horse breeding by passing on very good movement. He is best paired with longlined mares with long and correct
frontleg conformation.

Även Sir Oldenburg och Zuidenwind finns med...

http://hengsten.kwpn.nl/beeld/najaar2010/Offspring%20Inspections%202009.pdf

Intressant, ssk den här förklaringen till omdömena, min fetning:
it is important to know that
the committees’ baseline value is the
designation “good/well”, whereas “more
than sufficient” and “sufficient” do not fully
meet KWPN’s desired image.
“Sufficient”
represents a score of six; “more than sufficient”
represents a score of seven; “good/
well/abundant” represents a score of eight;
and “very good/very well/very abundant”
represents a score of nine.

Ska man tolka det som att de inte är helt nöjda med typen på dem (7-mässig) men att gången ligger på 8+?

Z verkar inte helt ha imponerat heller..om jag tolkat det rätt:confused:

Intressant bedömning av fölen. Inte helt lysande kanske, men han borde med den rekomendationen passa bra till svenska ston. Hade faktiskt kunnat tänka mig att prova honom på Tetris:). Han borde rimligen kunna få upp fronten och korta ryggen.

Nu var jag tvungen att gå in och läsa ordentligt! Varken SO eller Z verkar ha fallit helt väl ut. Att SO inte lämnar så aktiva bakben är inte direkt förvånande, däremot att Z lämnar "dropped topline" förvånar mig. Jag antar att det kan översättas som en lågt ansatt hals och helt enkelt lite låg i framdelen? Bekräfta iaf för mig att Z aldrig varit intressant till mitt sto. Inte heller skulle SO vara det-hur vacker han än är!

Minns jag inte fel så skulle Zuidenwind användas till sto av bra dressyrhästmodell, han lämnar bra temperament och bra gångarter. Då det är lite farligt att använda honom som typförbättrare, även om han faktiskt förbättrat typen i mitt fall.
Mitt sto har bra gångarter och jag kan inte svara på om avkomman blivit bättre där.
Jag måste bara säga att det känns väldigt seriöst av holländarna att göra en så grundlig utvärdering av avkommorna så tidigt. Inte undra på att holländarna är duktiga på allt de ger sig på. Så lite mark och bäst på så mycket..
Vi har lite att lära, våra avelsråd där vuxna hästar bedöms låter ungefär såhär. "Passar till de flesta ston för målinriktad dressyravel"..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025