Amningsproblem; Hur får jag honom att gapa större?

trazel

Trådstartare
Sonen är nu 2 månader. Vi har fortfarande lite strul med amningen. Problemet är att jag inte får honom att gapa tillräckligt stort för att få ett bra grepp.

Detta har ju resulterat i fula sår. Amningsnapp har inte hjälpt det minsta, nästintill tvärtom. Det spelar ingen roll hur mycket jag drar och petar på den stackars lilla hakan. Gapet blir inte större...

Har någon några bra tips?

Jag vill så gärna amma. Jag ammade storebror till han var runt året och skulle vilja göra detsamma nu. Jag har varit i kontakt med amningsmottagningen och varit där och fått tips som tyvärr inte var nya för mig.

Senaste dagarna har jag inte kunnat amma pga. såren och har fått pumpa och ge i flaska, så såren skulle få en chans att läka någorlunda...

Sv: Amningsproblem; Hur får jag honom att gapa större?

Med reservation att jag drömt, men har för mig att jag hört/läst nånstan att annan ställning ev kan hjälpa.. Tänker främst på den här dom kallar för rugbyställning, men som sagt, jag kan ha drömt.

För snåriga/ömma bröstvårtor finns ju såna tunna silikonskydd att köpa på apoteket, men det kanske du hunnit prova redan?

Har du varit inne på amningshjälpens hemsida/forum?

Hoppas att ni får ordning på't

På en "inför bebis"-kurs jag var tipsade de om att reta barnet med bröstvårtan runt näsan för att de skulle ta större grepp, funkar inte det kan man dra bröstvårtan runt näsa-mun-haka som i en stor cirkel. Nu vet jag inte, de kanske lär ut samma teknik på alla sjukhus och då har jag inget annat att komma med :p

Mitt trick har varit att verkligen mula in så mycket tutte det går i gapet, liksom avvakta med tutten, och när barnet gapar så mycket det kan, snabbt trycka in så mycket bröst det bara går. I värsta fall, om det strular mycket, när munnen öppnas på vid gavel för ett skrik.

För mig har det blivit bättre och lättare sen när barnet växt lite grann och munnen blivit större.

Peta på haken funkade ibland för mig. Annars att lägga till barnen så näsan är vid bröstvårta, då måste barnen gapa mer för att nå upp.

Rugbyställning, är det det som även är tvillingposition? Man har bebisen"under armen" i princip? Det hjälper inte. Tidigare har han fått bättre grepp när vi liggammat, det har jag bara tolkat som att jag bökat mindre med positionen då när det finns mindre att böka med.

Tror jag gått igenom hela apotekets sortiment mot såriga bröstvårtor. Med en sån överproduktion som jag har är det svårt med något egentligen. Deras luftningskupor (från Medela) rinner liksom över efter en halvtimme och efter tio minuter kan jag inte börja mig framåt.

På amningshjälpens hemsida hittade jag inget som jag inte redan visste... Grejen är ju den att jag tycker att jag kan och vet hur vi ska göra, men vi får inte till det i praktiken.

En (stor) del i det hela tror jag min överproduktion och starka utdrivningsreflex. Han får liksom ingen chans till att få ett bra grepp innan han måste börja svälja.

DS: Det där med i cirkel har jag faltiskt aldrig hört. Ska helt klart prova nästa amning! :idea:

Det var min teknik med storebror också, men det funkar inte den här gången...:crazy: Min bebis skriker ytterst sällan och aldrig med munnen på vid gavel (lyxproblem - javisst). ;)

Kpist: Den där hakan har han nog nära på skavsår på så som jag petar på den, men det hjälper inte det minsta. :( Lägger jag honom med nästan vid bröstet tar han tag och sedan drar han ner den till det han anser vara rätt ställe = aj... :cool:

Smörj brösten med Elizabeth Arden Eight Hour cream! Se bara till att torka dem rena innan amning för den smakar inte så gott ;) I övrigt så kläm ihop bröstet som en hamburgare och sen är det bara envishet och träning som gäller! Pumpa lite innan amning för att lätta på trycket, annars är bröstet för hårt och flödet för kraftigt. Se till att sitta bekvämt, att du har någon som tar H, massor av vatten + nåt att stimulera hjärnan med och sitt tills ni fått in tekniken. Jag hade samma problem med Alice och det tog ett pass på fem timmar för att vi båda skulle få in tekniken. Tänk också att de ska ta tag underifrån liksom, så att underläppen möter bröstet först. Tar han fel tag så lossa vacuumet med ett finger och gör om :)

Det låter så simpelt när du beskriver det. ;) Jag har gjort det där, varje dag i två månader. Det är precis samma sätt som jag skulle beskriva för någon hur man ammar.

Jag har visserligen inte gett det fem timmar någon gång, utan nöjt mig när han varit mätt och belåten. ;) Vi får se om jag kan få till lugn och ro länge på tisdag kanske när H är på dagis...

Justja, salvan! Var kan man få tag på den?

Parfym-, kosmetikaffär eller apotek. Den är snordyr men bra till mkt (och från början utvecklade E.A. den till galoppörerna i stallet där hon jobbade ;) ) så det är typ en investering.

Kolla med BVC/bb om det finns någon amningsmottagning där du kan få hjälp?

Vi har varit på amningsmottagningen utan större framgång (när A var tre veckor). De konstaterade mest att jag inte hade så dålig koll, hjälpte till lite med greppet (just den gången - de var inte kvar hela amningen och bröstet var mer trasigt efter än innan) och sen var det bara hem och träna. Men 2 månader känns som en lång period när man ammat tidigare barn i ett år... :angel:

Salvan ska jag ge mig ut på jakt efter, absolut! :idea:

Jag tror på att inte nöja sig med att han tar ett halvdant grepp utan att då lossa så att han måste ta nytt tag. Typ retas så att han blir "irriterad" men inte tröttnar. Och undvik flaskan, ge med kopp istället om du måste! :)

Jag nöjer mig inte halvdant, utan han suger typ två tag (så jag hinner känna att det inte är bra), sedan får han släppa och ta om. Så kan vi hålla på ett helt amningstillfälle tills han är mätt. Om han gapade mer skulle greppet bli bättre är jag övertygad om.

Vi använder en calma-flaska - på rekommendation från amningsmottagningen. De sa redan när vi var där att vi skulle pumpa och ge i flaska så brösten fick läka. Jag tänkte precis som du om att undvika flaskan - till läget blev ohållbart och både jag och A grät så tårarna sprutade likt Lille Skutt när det ammades... :p

det enda jag kommer på som du kan testa är att trycka med fingertopparna i en cirkel på vårtgården i femton sekunder så ska mjölken rinna tillbaka lite. då blir vårtgården mjukare och det blir lättare för dej att få in mer bröst i munnen.

Det ska absolut provas! Gör man det innan utdrivningsreflexen gått igång eller när det rinner? Oftast går det liksom igång bara jag tänker tanken att lägga bebisen till bröstet...

om reflexen går igång innan du lagt till honom hade jag haft en handduk och hållt för tills det slutade spruta. sen hade jag tryckt till med fingrarna så som jag sa. rakt bak mot revbenen alltså.

min första son envisades jämt med att dra in underläppen i munnen. det är så mycket svårare att amma ett barn som har sämre teknik, så kämpa på och gör så gott du kan.

Jag hade precis samma problem med mitt andra barn.
Med första ammade jag med amningsnapp sedan dag 2, eftersom hon hade så svårt att få grepp. Sen var den omöjlig att sluta med, så det blev 10 månaders amning med amningsnapp, vilket i och för sig gick ok även om det var bökigt.

Med 2:an var jag så inställd på att klara amningen utan napp. Och javisst, han sög sig fast som en igen så det var inget problem. Men jag fick sår och ont på en gång. Jag kämpade varje gång med allt som du nämnt ovan, olika grepp, olika sätt att få bebis att gapa större, 3 besök på amningsmottagning mm. Surfade runt på nätet i princip hela tiden mellan amningarna för att försöka få råd.

För mig var det enda som funkade att vänta ut det. Antar att det var en kombination av att bebis blev större och att brösten vande sig. Jag är jätteglad att jag härdade ut, men det tog nog ungefär 3 månader innan det gick smärtfritt. Kanske inget solskensinlägg men ville bara peppa dig att vänta ut det lite till om du gärna vill amma, för sen ammade jag ett år utan problem.

Jag använde amningsnapp en hel del till storebror. Tror han var runt 3 månader innan vi fick till det utan den ordentligt. Jag har ju provat med amningsnapp den här gången också, men jag får bara mer sår av den. :crazy:

Tack för ditt inlägg ändå. :laugh: Du bevisar ju att det inte bara är jag som "misslyckas" till en början med amningen av barn nr 2. Det känns rätt hopplöst för överallt hör man att "allt med nummer 2 kommer av sig själv, det är bara att fortsätta där man slutade med förra". Jo tjenare. :grin:

Jag bara ska få amningen att fungera, för mig är inte flaskmatning ett alternativ. Jag är alldeles för bekväm för det. :angel:

Visslan: Tack för tipset! Jag provade nu, även fast jag själv tyckte att inte bröstet var det minsta spänt - men det var det tydligen. Han fick mycket bättre grepp! :bow:

DS: Ditt tips fungerade också bra!

Herregud, varför frågade jag inte på allvetande buke för flera veckor sedan..?! :crazy::angel::D

Fast nu är det ETT amningstillfälle som gått bra, vi får hoppas det håller i sig och framför allt att det håller i sig till det är dags för det mest trasiga bröstet. Men det väntar jag med till i morgon! :angel:

Bara att fortsätta var det inte för mig heller, tvåan var mycket mer svårammad än ettan i början. Barn är ju lite olika också.

Bara att fortsätta var det inte för mig heller, tvåan var mycket mer svårammad än ettan i början. Barn är ju lite olika också.

Tack! Jag har varit rätt nere för att amningen krånglat så. Det känns bra att det inte bara är jag i alla fall! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka