Amningsproblem; Hur får jag honom att gapa större?

Sv: Amningsproblem; Hur får jag honom att gapa större?

Har du rätt storlek på amningsnappen? Vi provade några olika och en storlek var absolut för trång för bröstvårtan

Med reservation att jag drömt, men har för mig att jag hört/läst nånstan att annan ställning ev kan hjälpa.. Tänker främst på den här dom kallar för rugbyställning, men som sagt, jag kan ha drömt.

Nej du har inte drömt ;)
Jag hade också problem med amningen tills jag hittade "rätt" ställning. Dom olika ställningar som dom visade mig funkade inte så bra. Men av en händelse som hamnade sonen rätt - då kollade jag noga vad som hade hänt.
För oss var det viktigt att hans mun kom i exakt läge mot bröstvårtan, så att munnen kom liksom runt lika mycket på alla sidor. För att den skulle göra det så var jag tvungen att hålla upp han i ett högre läge än vad alla barnmorskor visat. Så enkelt men ändå så svårt...
För oss var det enklast med liggande amning, men man kunde ju inte ligga i sängen hela dagarna... :angel:
Problemet är ju att allas våra tuttar är olika, så det finns nog ingen regel som funkar för alla...
TS - prova dig fram med olika ställningar är mitt tips :idea:

Om amningsmottagningen tyckte greppet såg bra ut men du ändå fick sår tänker jag att barnet kanske har kort tungband. Har det kollats upp?
Har förstått det som att det kan se bra ut utifrån då men göra helvetes ont ändå.

Har du rätt storlek på amningsnappen? Vi provade några olika och en storlek var absolut för trång för bröstvårtan

Jag har gått igenom hela Medelas sortiment, från S till L. Amningsmottagningen kritiserade alla storlekar utom L (24mm). Så det är den vi haft, de andra har jag bara provat och konstaterat att de är för små.

Kpist: Jag läste om för kort tungband någonstans och har funderat på det. Jag tycker det lät så brutalt att göra något åt att jag inte ville förstå att det kunde vara ett problem... :angel: Men får vi inte ordning på det så ska det kollas upp.

Alla: Tack för alla svar! Jag tror mina bröst varit mer spända än vad jag förstått, bara "uppmjukningen" som vindvissla tipsade om har hjälpt mycket. Så lite kan göra så mycket... :idea: Till och med trasigaste bröstet gick precis utan problem, trots det var 9 timmar sedan det tömdes sist! :D

Missade att svara dig också! Liggamning fungerar som regel bättre för oss, antagligen så har vi lite problem med positionen när jag sitter. Vi fick ändå till det bra igår kväll när jag fick sambon att hjälpa mig och justera lite.

Nu är det bara att hoppas det fortsätter så positivt som det börjat! Jag längtar ju nästan till nästa amning nu för att prova nya grejer, istället för att fasa i för det! :bow:

åh vad glad jag blir att det funkade för dej, håller tummarna att det håller i sig!

Jag trodde också att jag kunde det efter ettan, men det var ju bara att glömma...

Efter en vecka satt jag på Bvc med världens sårigaste bröst. Men en Bm fick till det direkt. Då kunde jag även amma från det (kött)såriga bröstet utan problem! Det där om att bröstvårtorna ska härdas tror jag inte ett dugg på. Däremot kan ju nyfödda suga så hårt att det svartnar...

Härligt att det börjar funka! Om du har mycket mjölk som kommer fort, kan du prova att ställa dig i duschen och spola varmt vatten på brösten för att tömma dem lite. Det ska tydligen inte stimulera till ytterligare ökad produktion som pumpning gör. (har jag för mig att jag hört från en barnmorska)

stackars dig, inte kul med strulig amning.

Det enda som funkade för mig när dottern skulle lära sig rätt grepp var att pumpa ur ganska mycket först så bröstet blev mjukt. Var ett rent helvete eftersom jag hade sån överproduktion, men efter att hon lärt sig rätt grepp kunde jag sluta pumpa innan. en annan anledning till att jag pumpade innan var att det var sånt tryck på mjölken så det fullkomligt sprutade in i munnen på henne, så hon kräktes så fort hon ätit, o så var det att amma igen,. o mer överproduktion....

Lycka till! :)

visst kan de suga grymt hårt! som små hajar om det inte blir rätt! min tvåa hade rätt grepp med det samma och livet var så mycket enklare med honom. hade också köttiga sår, men med ettan. hoppas trean har samma talang som tvåan!

Nej, härdas tror jag inte på heller. Möjligtvis kan brösten vänja sig, men inte härdas...

Brandsgul: Lillebror har ett sånt grymt sug, så hårt minns jag aldrig att storebror kunde suga...

Orion och missmuppify: Det är jättebra förslag båda era! Dessvärre svårare att genomföra i vår vardag. Det fungerar inte helt enkelt att ställa mig i duschen eller pumpa innan amningen. Jag har ju allt som oftast en tvååring som är med på allt också. :)

Visslan: Med en fungerande amning så är livet så mycket smidigare och lättare! :)

Åh jag fick bara upp en bild i huvudet om hur du kämpar och så en till knatte... För mig var det så enkelt att det räckte med hamburgergreppet så fixade sig allt. Jag hade så det räckte och blev över, men det kom inte för mycket. Bara synen, jag hade en liten bebis på under tre kilo och brösten gick precis in i en I-kupa. Brösten var som större än bebisens huvud *pust*

Jag hade för kort tungband och jag önskade att mina föräldrar hade låtit de opererats när jag var liten. Jag valde själv att gå till läkaren och klippa tungbandet när jag var runt 15år och minns fortfarande de hemska ljudet när dom klipper (10 år sen nu...).
Så från egen erfarenhet skulle jag rekomendera att fixa det när A är liten om det är tungbandet som är problemet.

Jag gav upp efter att A ännu en gång var helt blodig runt munnen nu på morgonen under ett amningsförsök på det mest hela bröstet (som slutade med att pumpen åkte fram). Nu har jag ringt amningsmottagningen igen och ska dit på eftermiddagen. Vi får se vad de säger då.

Brandgul: Han var under 3 kg när han föddes (nu knappa 5 kg tror jag) och mina bröst kommer precis i en F-kupa, men hamburgegreppet fungerar inte ändå... ;)

:( din stackare. hoppas du får hjälp där idag.

det funkar inte bättre att ligga ner?

Jo, det fungerar bättre att ligga ner, men det är fortfarande inte helt bra.

Jag ammar på nätterna, liggamning och lathet är väl orsaken till att det funkar hyfsat (eftersom jag i stort sett är död när jag vaknar på nätterna - att gå upp och pumpa är otänkbart för mig i det läget när jag har alternativet att bara ta bröstet istället). :angel:

Jag kan ju uppdatera om hur det gick på amningsmottagningen. :idea:

Jorå, rediga sår och BM var väl frågande till hur jag kunde amma överhuvudtaget. Greppet var det inget fel på tyckte hon, så det var konstigt att det inte läkte. Hon tog en kollega till hjälp som var lika förvånad hon. En läkare (med tillhörande student) fick komma och kolla.

Det gjordes bakterieodling och svampodling. I väntan på provsvaren fick jag en engångsdos mot svamp eftersom det var mest troligt. Tog den i måndagskväll och redan ett dygn senare anade jag bättring för att sedan bli sämre igen efter ytterligare ett dygn.

Igår kom provsvar som visade på svamp. Så nu har jag fått en veckas behandling mot det och hoppas att allt blir bra! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka