Amningsfundering - för uppstyrt?

Lupino

Trådstartare
Det verkar ganska vanligt (?) att mjölken "inte räcker till" och man ger ersättning till spädbarn. Jag börjar fundera på om en orsak är att man styr för mycket över amningen? När min dotter var drygt en månad så fick jag frågan från en annan mamma (som slutat amma efter 2 månader) hur många gånger jag ammade om dagen. Jag såg nog ut som en fågelholk för jag har liksom ingen aning - det var (och är, dotter är nu drygt 4 månader) åtskilliga gånger (= läs massor). Om man med en liten kan räkna amningstillfällen kanske man är fel ute (det fungerar säkert för vissa, men det låter lite tokigt om man har problem med tillgången t.ex).

Någon reflektion?

Sv: Amningsfundering - för uppstyrt?

Tror det beror på barnmorskornas jobb under graviditeten och efter förlossningen. Det skiljer sig ju väldigt från landsting till landsting hur länge mammorna ammar.

Min kompis födde i Sthlm. Hon fick ingen hjälp alls på BB eller efteråt. Medans jag fick massor av tips och trix. Jag fick redan på förlossningen veta att så mycke de bara går av bröstet ska in i munnen, knåda handen på bebisen kan få igång bebisen att öppna munnen och suga ordentligt. De visade hur man handmjölkar osv osv

Jag tror ofta att folk vet för lite om mjölkproduktion och efterfrågan och tror att barnet är hungrigt för att det äter ofta. Kompletterar man då med ersättning så ökar ju inte mjölken i brösten och vips har man för lite. På riktigt. Det är inte helt lätt att amma, och säkert inte lättare för att barnet t ex skriker mycket, inte går upp i vikt eller annat. Men om du frågar mig så tror jag att 95% av alla kan amma och har tillräckligt med mjölk. Men för vissa kanske det inte är så himla viktigt.

Det är trist om en mamma skulle behöva sluta bara för att hon fått fel eller för lite information. Men det är även lätt att pracka på för mycket, när mamman kanske egentligen inte har någon större lust att amma. För så upplever jag ofta det, att folk inte vill och då vill jag inte komma med bra råd.

Alltså, de flesta ammar ju när det behövs. Fri amning förspråkas ju överallt. Vissa håller koll, vissa inte ;) Jag hade till exempel ingen aning om när/hur mycket Elina sov när hon var bebis. När hon var trött, liksom. Och hon åt när hon var hungrig. Jag hade nog mjölk så det räckte, men efter 4 månader ville hon inte ha mammamat längre :(
Men de vänner jag har som har haft för lite mjölk har ofta slitit länge, med gråtande bebisar som är hungriga och de ammade JÄMT. Men det räckte bara inte. Visst, vissa ger kanske upp 'enkelt', men de kanske inte heller var så intresserade av att amma ... ?

Jag känner lite att det är varje familjs ensak. Min ena kompis framför allt var jättelessen för att hon av mer än en person fick höra att man inte alls kunde ha för lite mjölk, hon var bara okunnig. Det är inte roligt när man redan känner sig misslyckad.

Jag är inne på din linje..

Vill mammor ha hjälp med amningen så tar dom självmant upp det, jag passar mig för att fråga för mycket om amning överlag :)

Mitten:
Så är det för dom i min bekantskap som fått ge tillägg också, dom har kämpat och kämpat, ammat jämt och bebis är tokledsen ..

Nu har jag inte ammat själv, så jag har ingen egen erfarenhet.

Men väldigt ofta verkar det som att många hänger upp sig på vikten på barnet.
BVC tycker inte barnet går upp som det skall, ligger för lågt på kurvorna osv. Och så börjar man ge ersättning, kanske på inrådan av BVC. Och till slut så vägrar barnet ta bröstet helt.
Detta måste ju stressa en mamma som ammar? Och stress kan väl knappast vara bra för mjölkproduktionen och få barnet att äta?
Jag kan få svårt att få sonen att äta ur flaskan om jag känner mig stressad. När han får för sig att han ska ha mat och man har en tid att passa, t ex.

Jag tycker överlag att det är mycket stirrande på kurvor.
Jag vet inte om det ändrats, men när dottern föddes för två år sedan så var det en del prat om att kurvorna skulle göras om, eftersom de byggde på hur mycket en bebis som får ersättning går upp i vikt. Och en som får ersättning går upp mer i vikt än en som ammas.

Jag tror många, men inte alla, ger ersättning i onödan.

Jag vet nu varför det inte fungerade för mig.

När Emilia var 3,5 v flyttade vi från Sverige till Österrike, och då inte till en färdig lägenhet utan vi var tvugna att springa i affärer för att få ihop till en duglig bostad + massa papper som skulle fixas. Det var varmt och jag har svårt att dricka ordentligt i vanliga fall. Innan vi åkte blev det också ganska stressig med besök som vi skulle hinna med, packning osv.

Det blev helt enkelt för mycket stress, både för mig och Emilia. När jag märkte att hon inte gick upp vikt blev jag ännu mer stressad och så blev det en ond cirkel. När jag väl satte mig ner och inte gick ut på en vecka så var det för sent, Emilia hade då fått flaska och var inte så intresserad av amningen längre.

Men ev. nästa barn ska ta det betydligt lugnare, stanna hemma och sprida ut besök över en längre tid. Hoppas det kommer fungera då.

Klart inte alla mammor kan amma. Det är då man ska vara glad att man är född som människa och inte mjölkko för då hade man nog hamnat på en lasbil till scan :angel:

Jag läste någonstans att det i snitt tar 6 veckor för en bebis att få in sugtekninken.

Den handlar inte enbart om hur mycket man ammar, det är även mycket annat som spelar in oxå. Med äldsta barnet så fungerade amningen inte alls, men med tanke på att det dels var en väldigt lång förlossningen som slutade i akutsnitt, flera timmar ifrån dottern, träffa henne en liten stund, fick order om att sova och sedan helt plötsligt skulle amma, ingen hade tid att titta hur hon låg, eller hur hon åt. Hon hade dessutom svalt mängder med fostervatten och spydde en massa första dygnet. Sen låg hon och åt men jag borde ha fått hormonet som gör att man släpper till mjölk, för hon orkade inte dra igång mjölkproduktionen, att min svärfar dessutom låg för döden och dog 10 dagar efter förlossningen hjälpte inte till. BVC sköterskan var en katastrof som inte lyssnade när jag försökte förklara att jag ammade dygnet runt och att dottern aldrig var nöjd. Jag satt alltså på toa och ammade för annars gallskrek hon, när hon tillsist började gå ner i vikt och jag dessutom fick en ny bvc sköterska så fick jag rådet att börja ge ersättning, och där kom vändningen, efter att ha fått i sig mat ordentligt orkade hon äntligen dra igång mjölkproduktion. Men då var jag redan så osäker på mig själv att jag vågade inte sluta ge ersättning för jag ville inte tillbaka till där vi var tidigare. Så när hon var 5 mån valde hon ersättningen före bröstet och jag släppte amningen.
Med sonen var jag betydligt bättre påläst, betydligt lugnare graviditet, bättre förlossning, jag hade honom hos mig redan från första början och jag visste hur det skulle kännas med ett bra tag. Han var dessutom väldigt pigg från början, drog igång amningen på första dygnet och åt och sov på ett helt annat sätt än vad dottern gjorde första månaderna. Jag var orolig att störa amingen den gången, vilket jag nog inte hade behövt vara, så jag tillät varken napp eller nappflaska första månaden, så här med facit i hand så hade det kanske varit bra att vänja in honom på från början för han började inte äta mat förrens han närmade sig två år och jag slutade amma. Nappflaska vägrade han att dricka ut, enbart vatten gick ner med den... Napp tokvägrade han och använde mig som napp på nätterna...

Men som sagt, det är inte enbart hur mycket man ammar som bestämmer om man har mjölk eller inte, utan det kan vara mycket som spelar in.

Mina små var som klockor inställda på var 3:e timme trots att fri amning erbjöds.:D
Sedan har jag ingen aning om hur de hade reagerat om början av deras liv sett annorlunda ut?! Jag har dock hört om fler som har "klockbarn" så det kanske är förklaringen till din bekants fråga?

BVC tycker inte barnet går upp som det skall, ligger för lågt på kurvorna osv. Och så börjar man ge ersättning, kanske på inrådan av BVC. Och till slut så vägrar barnet ta bröstet helt.
Detta måste ju stressa en mamma som ammar? Och stress kan väl knappast vara bra för mjölkproduktionen och få barnet att äta?
Jag kan få svårt att få sonen att äta ur flaskan om jag känner mig stressad. När han får för sig att han ska ha mat och man har en tid att passa, t ex.

Jag vet inte om det ändrats, men när dottern föddes för två år sedan så var det en del prat om att kurvorna skulle göras om, eftersom de byggde på hur mycket en bebis som får ersättning går upp i vikt. Och en som får ersättning går upp mer i vikt än en som ammas.

Jag håller helt med dig här att många stirrar för mycket på kurvorna. De kan ha ökningsperioder och sedan stå stilla ett tag. Går de däremot ner i vikt är det ju inte så bra. Men om barnet verkar nöjt, friskt och alert över lag hade jag inte oroat mig.

Jag gillar inte heller 'kurvhetsen' min brorson kallades 'överviktig' på BVC tre månader gammal... och helammandes :eek:
Men är det så många som ger ersättning om bebis är nöjd? Så har inte jag uppfattat det, även om det säkert förekommer. De få fall jag känner till är det mer så att bebisen sa till, ingen av dem tror jag tappade alltförmycket vikt.

I mitt fall fick Elina smak på ersättning för att min man lät mig sova några nätter, och gav henne flaska... det funkade i ca en månad, sedan ratade hon min mjölk, både 'live' och urpumpad. Och jag var inte så stor amningsälskare att jag kämpade så mycket, vi trixade under kanske 3-4 veckor, så jag kanske hade fått henen att börja igen om jag slitit mer (?).

KL
Intressanta funderingar tycker jag. Och när man läser era svar så verkar det finnas nästan lika många uppfattningar och erfarenheter som mammor.

Jag födde i Shm och fick massor av hjälp på BB, den behövdes iof inte eftersom sonen fattade det där av sig själv på en gång. Däremot minskade min mjölk när jag var kraftigt förkyld, vilket bvc varnade mig för att det kunde bli så.

Jag gillar inte heller 'kurvhetsen' min brorson kallades 'överviktig' på BVC tre månader gammal... och helammandes :eek:
Men är det så många som ger ersättning om bebis är nöjd? Så har inte jag uppfattat det, även om det säkert förekommer. De få fall jag känner till är det mer så att bebisen sa till, ingen av dem tror jag tappade alltförmycket vikt.

I mitt fall fick Elina smak på ersättning för att min man lät mig sova några nätter, och gav henne flaska... det funkade i ca en månad, sedan ratade hon min mjölk, både 'live' och urpumpad. Och jag var inte så stor amningsälskare att jag kämpade så mycket, vi trixade under kanske 3-4 veckor, så jag kanske hade fått henen att börja igen om jag slitit mer (?).

Ibland undrar man var bvc- sköterskorna fått sin utbildning. :crazy:
Sonen vägde 7800 g sist vi var och vägde. Han är 3 månader. Undrar vad de skulle kallat honom? Fet?

Jag hoppas inte det är så många som ger ersättning när bebisen är nöjd.
Jag har reagerat på det någon gång, att någon suttit och slabbat med flaskor när bebisen sett nöjd och glad ut efter amning.

här är de för duktiga på att informera o "hjälpa till" på bb så det blir enorm press på att det måste fungera att man iaf jag blev jättestressad av detta så det lossnade aldrig riktigt.. personalen var inne jämt o hela tiden o skulle hjälpa till att amma o hade jag bara inte varit så trött på allt hade jag bett dem o lämna oss ifred. så hade det säkert gått mycket bättre, vi hann i princip knappt hem från bb när de ringde från amningsmott o frågade att det fungerar väl att amma hemma oxå?? denna press är förmodligen den störta bidragande orsaken att vi fick börja med ersättning. när det är dags för nästa barn vill jag inte se en människa som ska försöka hjälpa till:devil:

Och jag var inte så stor amningsälskare att jag kämpade så mycket, vi trixade under kanske 3-4 veckor, så jag kanske hade fått henen att börja igen om jag slitit mer (?).

Om världen helt plötsligt stått utan ersättning och du (och Elina) inte haft något val hade du säkert fått henne att amma igen, men som du säger, om man inte har intresse så testar man kanske inte att låta bli att mata barnet på tio timmar eller så ;)

Jag försöker vara så öppen som möjligt när det gäller andra människor och amning, för jag ger väldigt gärna råd om de vill ha dem. Det är nog lätt att uppfattas som lite präktig också för att jag ammade så länge som jag gjorde, men för mig säger det ingenting om föräldraskap, bara om personliga val. Det finns en massa annat som gör bra/dåliga föräldrar men amning (eller samsovning, eller vad det nu kan vara) är inte en av dem.

Jag ammade hela min vakna tid, men inte kom det mer mjölk för det. Jag hör andra som berättar om läckande bröst och hur det rinner från det bröstet där barnet inte ammar osv. Har aldrig hänt mig varken förr eller senare. Kanske lite blött på tröjan om jag sov en natt utan amningsinlägg, men inte mer än så. Från mitt ena bröst kom det dessutom mycket mindre mjölk ifrån än från det andra. Jag hade även upprepade mjölkstockningar på den sidan.

Jag gav ersättning 1-3 ggr per dag efter någon vecka för att ö h t hinna äta, dricka och vila.

Men om du frågar mig så tror jag att 95% av alla kan amma och har tillräckligt med mjölk. Men för vissa kanske det inte är så himla viktigt.

Sanningen kan säkert vara så som du säger, att de allra flesta skulle kunna helamma och få det att funka bra på det, utan att behöva ge ersättning.

Men å andra sidan, när man har ett lite knytte i famnen som rasar i vikt och ser ut som ett staket, då känns det mer som prio att se barnet mätt än att fortsätta insistera på att enbart ge bröstmjölk.

Sen är dagens ersättningar väldigt väldigt bra, säkert bättre egentligen än min mjölk, med tanke på allt skräp jag trycker i mig :crazy:

Om världen helt plötsligt stått utan ersättning och du (och Elina) inte haft något val hade du säkert fått henne att amma igen, men som du säger, om man inte har intresse så testar man kanske inte att låta bli att mata barnet på tio timmar eller så ;)

.

Eller oxå hittar man andra alternativ, mammas faster som var utbildad barnmorska och var väldigt uppskattad som barnmorska kunde inte amma sin egna barn. Men för henne var det inte något konstigt, för så var det för en del, så dels fick hennes barn mjölk från andra mammor som hade småbarn, och dels fick de välling tidigt, de skrek en hel del sa hon, men vad skulle hon göra. Hon var mycket imponerad av dagens ersättning, och var mycket intresserad när dottern fick det när amningen inte fungerade, då var hon nästan 90 år gamal. Hon konstaterade att det dog en hel del barn när hon jobbade för att mammorna inte hade mjölk och det fanns inte så bra alternativ.

Jag födde i Sthlm och vi fick bra hjälp på BB. Nu gick det väldigt bra för sonen att suga från början så det fanns inget problem förrän han efter ca 1 1/2 månad började skrika vid bröstet. Vi trodde till en början att han inte blev mätt och började ge ersättning också. Nu var det inte det som var problemet utan snarare någon form av kolik. Men detta har gjort att jag blev otroligt frusterard av att amma och håller nu på att fasar ut helt. Sonen blir 4 mån 8 dec. Nu ammar jag morgon och kväll.
I början (första veckorna) tyckte jag det var jättemysigt, men sen när jag blev en sorts napp för honom och när han senare började skrika, så blev det helt enkelt för jobbigt. Nu tycker jag att det är mycket enklare och bättre att inte amma.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 464
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 543
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar