amningen funkar inte!

FrontLine_

Trådstartare
Jag ska ta det från början.

Vi fick en liten flicka den 22 juni, och hon kom redan i v 31.
Nu har vi äntligen fått komma hem, och vi har börjat "amma".
Men! Hon verkar inte vilja äta tillräckligt, hon säger nästan aldrig till när hon är hungrig utan vi får väcka henne. På bvc säger dom att dom 100 gram hon gick upp under förra veckan inte var tillräckligt, och att jag ska tilläggsmata henne. Altså, pumpa ut mjölk och ge henne efter.

Men då till det märkliga, hon säger till att hon är hungrig på natten, och då kan jag amma henne. Men detta sker endast en gång/natt.
På dagen är hon trött hela tiden, och dom få gånger hon är vaken lägger jag henne till bröstet. Tyvärr somnar hon oftast efter bara fem minuter, och då är det inget "intensivt" sugande heller under dom fem minuterna.

Hur ofta behöver dom amma egentligen? Var tredje timme verkar hon inte vara intresserad av, snarare var 4-5 timme. Men är det för lång tid för en för tidigt född ? Hon är nu "fullgången", väger 2400g och är 48 lång...

Jag vill verkligen amma henne, men just nu är allt bara superkrångligt och inget går som det ska..

Sv: amningen funkar inte!

Får hon inte i sig tillräckligt orkar hon inte vara vaken och äta heller, det blir en ond cirkel.

Kan du pumpa ur? Om du "stödmatar" ett par dar kanske hon piggnar till och orkar suga mer?

Hur ofta de behöver äta är väldigt individuellt. Min första åt varannan timma dygnet runt, tvåan åt var 4-5e timma.

Håller med Madick, det blir som en ond cirkel.

Alice var så i början på BB, sov hela tiden och ville inte äta.
Hon orkade inte ta tag ordentligt och bara gallskrek.
Så jag fick pumpa ur och hon fick i kopp och en gång ur flaska. Detta höll vi på med en hel dag var 3:e timme. Vi skulle fortsätta på natten, men då provade vi att amma och plötsligt fungerade det.

Vet inte om det har någon betydelse att vi började med att sitta och amma, vilket inte fungerade. Utan liggandes var det som gick. Så gör vi fortfarande och sitter bara enstaka tillfällen...

Jag tycker du ska prata mer med personalen på BVC för att få mera stöd och råd, och dessutom pumpa ur och ge extra.

Lycka till och stressa inte upp dej... det kommer att lösa sig

//Bollen

Min son var den första av mina tre som jag lyckades påbörja amning med. Han sög bra, jämfört med de andra två och det funkade faktiskt de 3-4 första dagarna med bara amning, men sen blev han bara tröttare -> åt mindre -> sov längre för att han var trött, dvs det blev en ond cirkel. Och det visade sig bero på just att han inte fick i sig tillräckligt med mat av amningen.

Jag gjorde som jag gjort med övriga barn, pumpade ur och flaskmatade. För tillgängen på mjölk är det inget fel på, jag är bara trögmjölkad...

I ditt fall skulle jag absolut förlja rådet att pumpa ur och mata barnet, då blir hon förmodligen piggare. Och när hon är piggare orkar hon amma mer och förhoppningsvis en god spiral.

Och du, kom ihåg att spara eventuellt urmjölkat överskott i kylskåpet eller i frysen, för ev. framtida behov!

Lycka till!

Rasmus var också lite trött så när BB på väg kom ut så visade hon mig hur jag handmjölka och sen gav vi Rasmus lite på sked för att "starta" honom också. Och eftersom jag dessutom redan handmjölkat så hade jag startat utdrivningen av mjölken så inte han behövde suga igång det.

På med en bärsjal (tex en elastisk), av med era kläder så det blir hud mot hud, och bär henne mkt så, då brukar de vilja amma mera (om hon inte blir så hon bara vill sova i sjalen..).

Kontakta gärna amningshjälpen så får du stöd och hjälp! www.amningshjalpen.se

*delvis kl*

tack för era svar!
Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig, men eftersom vi varit på sjukhus i nästan tio veckor så har jag pumpat som en galning. Jag har ju inte kunnat amma henne föränn för ca två veckor sen, så jag hade då säkert 6 liter mjölk med mig hem som jag har stödmatat med.

Men jag tycker inte det blir någon skillnad, hon är fortfarande lika trött. Och utdrivningen är det inget fel på, hon behöver bara titta på mina bröst så fullkomligen sprutar det..

Just nu stödmatar vi när jag tror att hon inte fått i sig tillräckligt, och så får hon även äta från flaska helt på natten, så vi vet att hon får i sig nåt iallafall..

Det är ju så svårt! Särskilt när hon inte säger till..
Idag var hon riktigt förbaskad och ville äta, men då hade det gått nästan fem timmar sen förra målet.. det känns som en väldigt lång tid?

Hon bajsar ju regelbundet och kissar iaf 6 fulla blöjor per dag.. hon borde ju vara nöjd :confused:

alltså - barnet är nöjt, äter regelbundet, sover bra, kissar och bajsar - det är bara viktuppgången som BVC är missnöjd med? Jag är ingen expert eller så - men att haka upp sig på att "hon bara gått upp 100g förra veckan" tycker jag låter lite småkinkigt!! hur ser kurvan ut? och växer hon på längden?... ska man verkligen haka upp sig på hur viktuppgången ser ut under en endaste vecka?? det kasnke känns bättre om ni pratar med en barnläkare istället för att få en andra åsikt?

om ni däremot tycker hon verkar "slö och likgiltig" så gäller det här inte såklart och inte heller om viktkurvan över en längre tid ser dålig ut... men en del barn äter effektivt på 5 min och en del barn barn växer i "trappsteg" först viktuppgång och sen längdtillväxt...

Lycka till!!
(det ÄR verkligen jättejobbigt när man oroar sig för hur de växer)

Jag tycker att 4-5 timmar mellan amningarna är för långt för en sån liten en. När min dotter var så ung (dock ej för tidigt född) så fick hon mat var tredje timme på dagen och när hon vaknade på natten (dvs. jag väckte henne inte för att ge mat på natten).

Nu är rådet fortfarande från BVC att ge mat var 3:e timme (hon är 5 månader gammal nu).

Jag känner igen de problemen du nämner, att de bara sover och sover och att de somnar när de ammas. Men du får försöka hitta sätt att väcka henne på; kittla henne försiktigt under foten, längs med ryggen, klappa henne på huvudet, prata med henne. Detta för att hålla igång henne, men ändå inte störa henne i amningen.

Första tiden väckte jag henne på dagarna för att amma var tredje timme.

Ge det tid - både du och hon lär er det här med amning. Funkar det inte efter att du har försökt en tid så finns det utmärkt ersättning att ge istället.

Först och främst, stöd mata inte med det du hade med dej hem, då drar du ner på tillgången på mjölk.

Sen, min tös är lite tidig, född i vecka 33+4.
Hon sov sina första fem månader;) hon åt fem minuter och sov sedan tre, fyra, fem timmar, hon sov åtta-tio timmar/natt när hon var två veckor utan att vakna och vilja äta.

På en vecka tycker jag inte att man ska hänga upp sig så mycket på vikten, det är viktigare hur barnet faktiskt mår.

Man ska generellt sett inte hålla på och väcka bebisar, däremot kan man nudda barnets läppar med bröstet, gärna med lite mjölk uttryckt, endel barn äter faktiskt då.

Sedan har ni bara varit hemma en vecka, det är tuff att få barn förtidigt och det tar tid att landa hemma för alla efter en sådan tuff start.

Jag bar min dotter mycket i sele när hon var nyfödd, då kunde jag snabbt bara dra undan när hon vaknade och hon fick längre ät tid.

Min dotter var liten fast ändå "stor" för att vara så mycket förtidigt född, som nyfödd vägde hon 2620 gram och var 48 lång, som ett åring var hon 62 cm och vägde 8 kilo, nu är hon 16 och är 174 cm och väger ca 60 kilo.
Helt normalt alltså, hon kom ikapp mellan 3 och 4 års åldern.

Ta det lungt och lyssna på dej själv och ditt barn, ta tid på er att äntligen få boa in er i fred.

Lycka till och en massa peppkramar.

Jag vet inte mycket om för tidigt födda barn, men det TinyWiny och emma74 skriver låter logiskt. Även om hon "bara" gått upp 100 gram på en vecka så har hon faktiskt gått upp eller hur? Och nästa vecka kanske det är 150 g eller 100 eller 200.

Vad jag förstått så sover de ofta jättemycket när de är så tidiga.
Vad tyckte bm du skulle göra? Proppa i henne mer mat?

Och grattis förresten!

Svarar alla..

Ja, aline är nöjd, skriker mycket sällan, bajsar bra, kissar bra och sover bra. Det verkar bara vara vikten dom hänger upp sig på..
Hon växer jätte bra på längden, är redan 49 cm snart.

Hon ligger ju väldigt långt ner på kurvan, men verkar följa "sig själv" väldigt bra, tycker då jag iallafall..

Jag försöker få henne att äta var tredje timme, men det funkar fasen inte. Hon vaknar knappt när jag stökar på med henne. Däremot om jag väcker henne efter 4-5 timmar så är hon klarvaken och kan äta en längre stund..

Har man pumpat i nio veckor utan att ammat en gång, så tänker jag inte ge upp såhär lätt.. Saken är ju bara den att jag är livrädd att hon ska gå ner i vikt, för då läggs vi in igen på sjukhus..

Det är som att det är krav hela tiden på precis allt man gör. Började redan på sjukhuset med "om blodtrycket är högt får du inte gå till aline idag" och nu "Går hon ner i vikt, så läggs ni in igen"

HJÄLP! jag vill inte tillbaka till sjukhuset. Imorgon ska hon vägas, och då får vi se hur det har gått..

Men - om hon växer och är glad och tillfreds så lär hon ju få i sig så mycket som behövs. Tycker jag iaf. Du måste ju lita på DIN känsla, du är ju mamman och den som ser barnet hela tiden.

Självklart är det ju inte bra om hon går ner i vikt, men det hade hon ju inte.

Stress är nog det värsta som kan hända amningen, det kan gå rent käpprätt åt skogen då. Så dumt att du har en massa saker som hänger över dej!

Nu ska du förstås lyssna till de lärda, men om hon hellre äter var 4-5e timme och äter väl då, än att du ska böka och stressa med henne var 3e timme, låt henne då sova och äta när hon vill. Och som du säger det är viktigast att hon följer sin EGEN kurva. Hon satsar förmodligen all energi på att sova sig stark. Sedan när hon blivit lite starkare har hon nog mer tid för att äta. Om hon bara är fullgången nu så skulle hon ju egentligen legat i din mage och gosat och inte haft några intryck alls utan bara vilat och växt sig stark.

Att hon kissar och bajsar som hon ska låter ju bra, då får hon i sig vad hon behöver.

Hoppas att hon gått upp så att de blir nöjda imorrn så att du kan slappna av lite mer och njuta av att ha bebis och att du kan amma!

Svarar alla..

Ja, aline är nöjd, skriker mycket sällan, bajsar bra, kissar bra och sover bra. Det verkar bara vara vikten dom hänger upp sig på..

Hon ligger ju väldigt långt ner på kurvan, men verkar följa "sig själv" väldigt bra, tycker då jag iallafall..

Jag försöker få henne att äta var tredje timme, men det funkar fasen inte. Hon vaknar knappt när jag stökar på med henne. Däremot om jag väcker henne efter 4-5 timmar så är hon klarvaken och kan äta en längre stund..

Har man pumpat i nio veckor utan att ammat en gång, så tänker jag inte ge upp såhär lätt.. Saken är ju bara den att jag är livrädd att hon ska gå ner i vikt, för då läggs vi in igen på sjukhus..

Det är som att det är krav hela tiden på precis allt man gör. Började redan på sjukhuset med "om blodtrycket är högt får du inte gå till aline idag" och nu "Går hon ner i vikt, så läggs ni in igen"

HJÄLP! jag vill inte tillbaka till sjukhuset. Imorgon ska hon vägas, och då får vi se hur det har gått..

Ja fy f-n, jag känner så väl igen det där, ett tag funderade jag på om det var mitt barn eller sjukhusets:devil:

Försök strunta i det här, deras "hot", hitta dej själv i mamma rollen och känn efter själv.

Min dotter kunde inte hålla värmen själv förren hon var nästan fem månder, hade jag sagt något om det så hade vi givetvis fått ligga inne igen.

Nu var ju det mitt andra barn och jag hade 15 månaders erfarenhet från amning sedan barn nr 1.

Att hon inte skulle få i sig tillräckligt eller att jag inte skulle kunna hålla henne tillräckligt varm fanns inte i min värld.

Den lilla tiden hon låg ensam och sov var hon inlindad:angel:
Hon hade ett lammskinn runt sig underifrån och ett annat som var lindat ovanifrån och runt denna "säck" var en filt som höll ihop det hela, det var alltså inte hårt lindat utan hon kunde röra sig hur mycket hon ville men det hjälpte henne att hålla värmen.
Att hon slapp försöka hålla värmen uppe gjorde också att hon gick upp mer, det behövdes ju inget för att värma utan allt kunde gå till att växa.
Övrig tid var hon i bärselen innanför min tröja.

Det är ditt barn och bara du vet vad hon behöver.
Att hon följer sin egen kurva är ju jättebra!
De flesta barn (prematurer) går under sin kurva precis när de har kommit hem i och med omställning och flytt.

Så länge hon mår bra så tycker jag att du bara ska slappna av och njuta av ditt barn.
Det är du och hon verkligen värda med en sådan jobbig start.
Kramar.

*kl*

Att ge en dåligt samvete och skapa hotsituationer är BVC och läkarna bra på. Tyvärr är det min uppfattning, tror så här efteråt, inte att de menar det som vi (läs:jag) tolkade det alltid.
Jakten på vikt och längd kändes som en maratonlöpning (och försökte springa otränad).

För vår del var det nog mest ett BVC som inte var vana att hantera små prematurer som ställde till det mest.

Min dotter gick också dåligt upp i vikt, låg under i vikt jämt. BVC spädde på det med att envis inte korrigera ålder vilket gjorde att de ojade sig konstant. Korrigerade man såg man att hon växte ikapp sig längdmässigt men inte i vikt.

Jag hade under hela neotiden pumpad rätt lite, dvs hela tiden knappt det som förbrukades så visst fanns det en stor oro för att min mjölk inte räckte. Försökte följa alla råd om ökning av mjölkproduktionen, men det hjälper inte när barnet inte är med på noterna och anser att mat är rätt överflödigt…

Men precis som du skriver så ville jag inte ge upp så lätt när man pumpat och slitit i många månader men en fungerade amning som slutmål.

Vi fick perioder där viktuppgång stod helt stilla då ville neoläkarna vet hur mycket hon åt så vi fick gå tillbaka till att väga innan och efter amning. Tyvärr visade det sig att det inte var så mycket så vi fick börja komplettera med tillskott (extra fett). Men vi fortsatte amma så mycket det gick. Det var många gånger mycket frusterande men jag är ändå nöjd med att hon ammade tills hon var 4 månader korr. De sista månaderna där fick vi komplettera även med lite bröstmjölksersättning. (Ammade alla mål och avslutade med flaska). Tyvärr så ansåg hon tillslut att flaskan var bättre än mina bröst så därefter blev det flaska. Fortsatte att pumpa några månader till.
I vilket fall sa läkarna (från neo) till oss att så länge inte ländtillväxten började dippa så accepterade de att hon var en lågviktare. De sa också att det var relativt vanligt att neobarn hade en delvis störd hungerskänsla. De ansåg inte att man skulle vänta på att hon blev hungrig för det tog för lång tid för att det skulle vara nyttigt för henne. Helst skulle hon ha något att äta minst var tredje timme. (Fast sa när hon var i 1 ½ år åldern och matningen inte alls fungerade)

Nu över åtta år är hon fortfarande en smal individ som anser att mat är mest bara en nödvändighet. Men hon äter och växer 134 cm, över metern längre än när hon föddes.

Vad försökte jag säga med detta inlägg… försök lita på dig själv. Anser du att hon är ”normal” och äter, stressa inte upp dig och lyssna med filter på vad som sägs. Ha koll på längd och viktuppgång, skulle det avta under en längre period än en vecka ta tag i det då.

Kram pewa

ps. Kollade vad hon hade för snitt uppgång månaden efter BF och det verkade vara ca 150 gr.

Inte läst dina svar... men kanske försöka väcka henne om hon somnar vid bröstet? :) du kanske har väldigt energirik/fet mjölk så korta stunder räcker?

Bara för att det är lite utanför normen behöver det ju inte vara fel...

Har du provat prata med andra BM? Eller amningshjälpen? dom brukar ju ha svar på det mesta kring bröst och mjölk :idea:

HJÄLP! jag vill inte tillbaka till sjukhuset.

Försök att bara följa med i vad som än händer. Ta inte ut problemen i förskott. Du kan vara säker på att ditt barn inte kommer att svälta ihjäl. Om det skulle bli så att ni måste in på sjukhus igen, så är det ju bara så, och ni får ju i alla fall vara tillsammans.

Barn är ju så himla olika. En del vill vara hungriga när de äter. Andra vill småsnutta hela tiden. Jag tror det är en grundpersonlighet som är svår att ändra på.

Om din magkänsla säger dig att hon behöver bli lite hungrig för att få lust att äta, då tycker jag du ska lita på den. I alla fall testa några dagar. Du måste ju hitta något att hålla dig till, något som känns rätt, och vila i det ett tag.

Vilken press de satter pa dig pa sjukhuset :(

Mina flickor var visserligen fullgangna (38+0) men sma (2.3kg resp 2.7kg) och anda tills nyligen har de bara gatt upp knappa 500g per manad vardera, alltsa bara aningen mer an 100g per vecka. I borjan fick vi vacka dem for att mata var tredje timme, och de at inte mer an 30-50ml vid varje mal. T.o.m. nu nar de ar 7.5 manader sa ar det kors i taket om de dricker mer an 150ml ersattning eller ater en "normal" portion mat! De ar helt enkelt inte sarskilt stora i maten, inte sa konstigt tkr jag da varken jag elr pappan ar det heller. De ater lite och ofta och far ff mat var tredje timme pa dagtid. Jag oroar mig inte sa lange de gar upp stadigt, och sa lange de foljer sin kurva :)

Vad hander om du forsoker mata henne var tredje timme (och alltsa vacker henne om du maste), vill hon inte ha da? Om hon somnar ifran, prova att ta en paus och byta bloja eller bara lata henne vila en liten stund. Fast det har du sakert redan testat :)

Det där tycker jag låter som ett alldeles friskt litet barn.
Kontakta neonatalavdelningen på telefon och hör med dem, de har förmodligen en annan åsikt än BVC ...
Låt bebban sova så att hon orkar äta när hon är vaken.
Det brukar aldrig fungera att väcka en bebis, det gör bara världen upp och ner. Vad som händer när man väcker är att bebban inte är utsövd och då orkar de inte få i sig maten innan de somnar igen.
På ett par veckor har hon förmodligen ökat lite mer för varje vecka, 100, 120, 125 gr osv.
Så länge hon inte backar kan du ta det lugnt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 432
Senast: Imogen
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 629
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022