Amning igen

vindvissla

Trådstartare
Idag har jag haft Sam på vänsterbröstet två gånger, för den bröstvårtan är typ helt läkt. Det går bra, det kommer massor med mjölk och det gör inte ont så länge han inte bits. Men efteråt!!! Det bränner typ på hela bröstvårtan och rakt in i bröstet. Det gjorde det när jag pumpade också men inte såhär mycket. Det gör ont i ca en timme efteråt.

Frågade såklart bm när hon var här nu precis och hon vet inte vad det kan vara och har aldrig hört talas om det förr. Så allvetande buke, är jag den enda i hela världen med det här problemet eller vet ni vad det skulle kunna vara?
 
Sv: Amning igen

Hur ser bröstvårtan ut efter avslutqat amning? Bröstvårtas form och färg avslöjar det mesta. Vårtan skall vara rund och inte sned åt något håll och ha normal färg. Är den inte det är det barnets tag/teknik och/eller position som behöver rätas till.

Det finns något som heter kärlkramp, som man kan få vid amning. Det känns ungefär som du beskriver och bröstvårtan (herregud vilket fult ord det är! :D) blir hård och vit. Detta kan bero på att barnet inte gapar tillräckligt men det kan också bero på andra saker (dåligt blodflöde). Här kan du läsa om kärlkramp och Raynauds fenomen: http://www.amningshjalpen.se/radgivning/raynauds.htm. Jag hade Raynauds, det var inte så skönt men blev lindrigare med tiden.
 
Sv: Amning igen

nej vit är den inte och bm var hät idag o kollade att han hade rätt grepp....
läste l'nken men det beskrivs inte på vilket sätt det gör ont...

jag funderade på svamp eller bakterier mwn borde inte bm veta det då?

håller med om bröstvårtor - nipples låter mtcket godare :D

ursäkta stavningen har bara en hand här.....
 
Sv: Amning igen

Jag fick också ont i hela brösten efter amning, men Saga sög verkligen ur dem helt. Jag antog att det berodde på det. Förmodligen kom det inte mycket heller och hon sög för kung och fosterland, så att amma henne gjorde verkligen ont..
 
Sv: Amning igen

Ja, det kan vara svamp också. Nu får din barnmorska ursäkta, men om hon inte hört talas om den här typen av smärta vid amning så skulle inte jag heller våga lite på att hon kan bedöma när amningstekniken är rätt. :crazy:

Har Sam torsk i munnen? Isåfall kan det mycket väl vara fråga om en svampinfektion. Risken är dessutom större som du haft problem med sår.
 
Sv: Amning igen

Det ska inte göra ont, även om de suger hårt som tusan. Mina har också sugit så att det knappt gått att lossa dem, men när jag fått till tekniken har det inte känts alls.
 
Sv: Amning igen

Jo visst känner jag att jag inte kan lita på henne till 100% det var därför jag frågade här på buke. Amningstekniken är nog rätt, har läst en massa och det verkar vara rätt. Ammade nyss och det gick bra fast nu bränner det som attan igen.

Tror inte han har torsk (ett annat sexigt ord) han är inte vit i munnen i alla fall. Men jag läste någonstans att de kan bli röda i rumpan av det också och det var han lite nu i em, men jag vet inte om det berodde på att han nyss bajsat. Håller koll på det i alla fall.

Till saken hör också att jag blev skickad till doktorn i fredags med en klump i bröstet. Hon tittade lite snabbt, kände lite snabbt och skrev ut penicillin mot mjölkstockning. Hade ingen feber, ingen rodnad och mådde bra annars. Så penicillinkuren kan ju ha framkallat svamp eller hur? Klumpen masserade jag bort samma kväll.
 
Sv: Amning igen

Det ska inte göra ont, även om de suger hårt som tusan. Mina har också sugit så att det knappt gått att lossa dem, men när jag fått till tekniken har det inte känts alls.

Nej, det skall inte göra ont. Men det gjorde det ändå.. :p
Sugtekniken tyckte de var jättebra på BB hela tiden.. Klart den kan ha blivit sämre när vi åkte hem.. Men min mjölk räckte inte. Och det började ju värka när hon sugit ur allt..

men men.. Jag har inte det problemet längre eftersom jag inte kunde fortsätta amma.
 
Sv: Amning igen

För att kunna veta om det är svamp eller bakterier behövs ju en odling på mjölken har jag fått lära mig. Har du gjort något sånt ? Tex bakterier kommer ju lätt in via sprickor eller sår.
 
Sv: Amning igen

nepps inga tester har blivit gjorda. när j<ag berättade hur jag hade ont sa hon att hon aldrig hört om det innan. end of story. men inatt har jag kommit på att det slutr göra ont om jag trycker på det en stund. sen kommer det tillbaka efter ett tag...
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 402
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 317
Senast: Solstig
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp