Amning i trikåsjal?

Mammas

Trådstartare
Ska införskaffa en trikåsjal idag, och har funderat över detta med amning. Har fått för mig att det ska gå att amma barnet när det sitter i en sjal, vilket inte går i en vanlig sele. Men är det bara något jag drömt?

Vilken position ska barnet sitta i om det går?

Sv: Amning i trikåsjal?

jag tycker att det är knepigt att amma i långsjal även om det går. Ringsjal har jag ammat i däremot ibland, då kan man lättare justera ungen till rätt höjd. Men det känns sällan motiverat att amma när man bär, vill man amma så vill man sätta sig ner och ta ut ungen så att man ser när den tar tag, är min erfarenhet.

Ok, och det går bra att ta ur ungen och hålla den som vanligt utan att man måste kränga av sig hela sjalen? Det är bara att ta den åt sidan sas? :)

Kolla sjalbarn.se under knyta och sen trikåsjal. När barnet ligger i vagga kan man amma. Sen när det är lite större kan man amma dem i kryss om man bara släpper loss lite (eller det beror ju på hur långa tuttar man har :D)

Jag ammar Sam i min Manduca också, länger bara axelbanden så han hamnar i rätt höjd. Inte speciellt ergonomiskt men funkar på hästtävlingar mm.

Oki, då har jag lite varianter att testa! :) Tack!

Tuttarna är inte så långa (än), de ligger inte kvar när jag försöker kasta dem över axlarna iaf. ;)

Det går bra att amma i trikåsjal, man gör sjalen lite "längre" (löser upp knuten lite, hasar ner knytningen så barnet hamnar "lägre").
Men jag tyckte att det var lättare att få till amningen i mei tai eller ergonomisk sele i början

(numera är hon för lång för att jag ska få till att amma i sjal, nu skulle jag behöva lägga henne i "vagga", men det känns lite väl omständigt när hon är 16 månader).

Jag ammade väldigt mkt i sjal/sele (alla varianter i princip), för Nova-li var en sån som ville amma ofta ofta. Så det var bara att fortsätta knata runt men amma samtidigt ;)

Glömde: det svåra med att amma i trikåsjal är när man ska "tighta till" knytningen igen. Med vävd sjal är det lättare, och ännu lite lättare med sele/mt

Jag ammade i min trikåsjal.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men jag har för mig att jag lyfte över ena krysset över barnets huvud. När amningen var klar så var det bara att lyfta tillbaka krysset igen.

Hon satt alltså med magen mot mig.

Jättesmidigt!

Okej, då förstår jag. :) Det verkar verkligen smidigt!

Tänkte att jag skulle prova att knyta sjalen när jag kom hem igår... Den gick inte runt! :eek: Får nog vänta till efter förlossningen när jag inte har en gigantisk mage den ska runt! ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 004
Senast: MiaMia
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 637
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?