Ammoniakbehandlad halm!

M

MadickenII

Någon som har erfarenhet av "lutad" dvs ammoniakbehandlad halm? Eftersom jag gett upp hoppet om bra halm, så börjar jag snegla på denna sorts halm. Hur funkar det? Jag har fattat att man måste lufta den, men sen funkar det bra? Jag tänkte bara ströa med den, men eftersom smältbarheten och proteininnehållet stiger så borde jag ju kunna räkna på det som hästarna äter också?

Kan det finnas några problem med att ströa med lutad halm i en fölningsbox?

Hoppas på många svar!

Sv: Ammoniakbehandlad halm!

jag jobbade på bondgård en period för över 20 år sedan. där fodrades amkossorna och slaktdjuren med ammoniakbehandlad halm (istället för hö), det luktade aber kadaber. ev. snuva försvann snabbt :crazy:

enligt dom disskusioner jag hörde på den tiden så va det tydligen vanligt som fodermedel även till häst i england. har inte hört att vare sig bönder eller hästfolk använder det längre.

sök på forumet, det fanns en längre tråd om det för ett tag sedan.

Sv: Ammoniakbehandlad halm!

Ok, tack för svaret!

En del bönder häromkring gör lutad halm, men använder det som strö och extra foder till nötdjur. Jag hade väll tänkt att använda det huvudsakligen som strö. Fast det är ju inte så kul att använda om det luktar illa....Man vill ju att det inte ska lukta ammoniak i boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 844
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min tvååriga tik har precis blivit diagnostiserad med en autoimmun ögonsjukdom och vi ska påbörja behandlingen där immunförsvaret trycks...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka