Amma + nappflaska, någon som gör så?

Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

För oss fungerade det utmärkt att både amma och ge flaska. I de flesta amningsråd står det att man ska vänta tills amningen är helt etablerad innan man provar (ca en månad). Annars finns alternativet att ge i kopp (köps på apoteket) eller skedflaska som gör att det inte blir någon sugförvirring.
Blir det fler barn för oss kommer vi definitivt att köra samma koncept, perfekt att även pappan kan "bonda" med barnen genom maten.

Jag hade inte tagit med mig en sådan liten på ett sådant evanemang med tanke på rs-virus etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Vad jag förstått är det en del som både ammar och ger på flaska. Risken finns såklart att barnet väljer flaskan framför bröstet. Så om man väldigt gärna vill amma bör man nog vara medveten om den risken. Sen funkar det alldeles utmärkt för en del.

Själv ammade jag sonen till han var ca 10 månader. Han är varken tuttfixerad eller svår att lämna till nån annan. Kan även tillägga att han nu, närmre 1 år gammal, tar flaska utan problem.

Det hade varit väldigt skönt att kunna dela på nätterna så sambon kunde gått upp och matat. Här gjorde så att jag ammade och ville sonen inte somna om fick sambon äran att söva lillkillen varannan natt. Men visst var man väldigt bunden första tiden, var ute en lngrunda med hunden nån gång och stressade som bara den för att hinna hem igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har aldrig funderat på om barnen skulle välja flaskan framför tutten. Tutten är ju varmare och gosigare och inte sjutton krävdes det mycket jobb för att få fart på maten.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har aldrig funderat på om barnen skulle välja flaskan framför tutten. Tutten är ju varmare och gosigare och inte sjutton krävdes det mycket jobb för att få fart på maten.

Nämen vad bra att dina bröst hade snabb produktion, och det inte krävdes så mycket jobb, men du kanske ska ta och läsa på lite mer om hur det fungerar. Det är enklare för en bebis att dricka ut nappflaska när de har lärt sig hur man ska göra. En del barn lär sig det och tycker att det är bättre, varmt och gosigt ger man ju dem ändå, trots att de får flaska.
Det är ett välkänt faktum att många barn som får flaska ratar bröstet, inte alla men många.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

min dotter fick aldrig till tekniken med tissen, var tvungen ha amningsnapp på BB då tuttarna var helt allvarligt som två fotbollar, strl 95H :rofl: sen var det kört det enda som funkade va amningsnapp eller flaska.... vet de som det funkat för att varva tisse med flaska men även de där barnet ratar flaskan.... totalratar.... sen har jag hört några fåtal som provar flaskan och sen inte vill ha tissen, men tror det är mindre vanligt om man väntar i alla fall några veckor tills bebbe har sugtekniken helt inne.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Alla mina tre barn har både ammats och fått flaska. Från första början. (plus napp).

Jag gjorde så att jag ammade först - och gav flaska tills de inte ville äta mer.

För mig var det en överlevnadsstrategi - jag var ju ensam med tvillingarna och att producera mjölk till två och samtidigt vara ensam och ta hand om dem gick liksom inte ihop. Dessutom var det väldigt bra att inte vara den enda mat-stationen - pappan var ju med på det sättet att han hade dem två nätter i veckan och eftersom jag inte fanns på plats måste liksom ett alternativ finnas.

Sonen gjorde jag likadant med för att han ammade så ofta att jag fick spader. Då var det bättre att ge ersättning så att han stod sig.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag började med att amma tills jag kände att det satt ordentligt och det var väl ca 2 veckor om jag minns rätt. Sedan började vi med ca ett flaskmål om dagen och det var aldrig några problem. Men det är väldigt olika hur bebisar vill ha det så om det fungerar för någon så behöver det inte fungera för en annan.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har alltid varit 100% inställd på att jag ska amma, och för mig är flaskmating inget alternativ när jag kan amma.

Men, det finns tillfällen när min sambo har Alvin då jag är på annat, och då är det kanon att det går att pumpa ur och ge flaska. Eller som när jag var på Tjejmilen, då gav han ersättning eftersom jag inte hittade bröstpumpen. Då var Alvin runt fem veckor.

Tycker nog att amningen ska ha kommit igång innan man bökar till med flaska, om det liksom inte är nödvändigt.

Min mjöljproduktion kom igång bra, däremot har båda barnen periodvis varit ganska krångliga att amma. Har i omgångar gett blodblandad mjölk då jag haft så såriga bröstvårtor, men det har gett sig efter ett tag. Vilket jag vetat att det skulle, därför har jag härdat ut, men det har varit tufft när brösten blöder och sönerna bara krånglar. Dock tycker jag att det är så himla mysigt att amma, när det väl fungerar, det är väl därför jag har kunnat härda ut. Mysfaktorn tycker jag är enormt mycket högre än med flaska.

Att sambon skulle ge flaska bara för att jag skulle få sova skulle jag däremot aldrig göra. Ge ersättning bara för att jag vill sova ut, nää. Amning är ingen uppoffring man väljer istället för något annat. Man är enormt bunden och sömnlös den första tiden. Ändå skulle jag inte välja att sova ut istället för att amma. Lär dig och bebisen att amma när du ligger ner, så kan du slumra under tiden. Sedan langar du över en halvvaken bebis till sambon så får han sin del av vaket när det ska rapas och torkas kräks :-P

Med Elis testade jag aldrig första tiden, utan gick upp och satt i en soffa varje natt. Nu med Alvin så ammar jag alltid på nätterna när jag ligger, hur skönt som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Nämen vad bra att dina bröst hade snabb produktion, och det inte krävdes så mycket jobb, men du kanske ska ta och läsa på lite mer om hur det fungerar. Det är enklare för en bebis att dricka ut nappflaska när de har lärt sig hur man ska göra. En del barn lär sig det och tycker att det är bättre, varmt och gosigt ger man ju dem ändå, trots att de får flaska.
Det är ett välkänt faktum att många barn som får flaska ratar bröstet, inte alla men många.

Det är inte enklare för alla bebisar, definitivt inte för mina. Det de får i sig kanske är varmt i båda fallen, men en tutte är absolut gosigare än en plastflaska.

Kan du ge mig ett tips om var jag ska läsa på? Min egen erfarenhet som mamma och min kurs i gynekologi kanske är undermåliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Det är inte enklare för alla bebisar, definitivt inte för mina. Det de får i sig kanske är varmt i båda fallen, men en tutte är absolut gosigare än en plastflaska.

Kan du ge mig ett tips om var jag ska läsa på? Min egen erfarenhet som mamma och min kurs i gynekologi kanske är undermåliga.

Stora Boken om Amning kan vara ett bra ställe att börja på, kanske prata med barnmorskor som har jobbat på BB? Min erfarenhet som mamma räcker enbart till mina barn, som jag har påpekat på ett flertal ställen så är det väldigt olika från barn till barn.
Gynekologi har inte så mycket alls med amning att göra så vitt jag vet, men visst jag är inte utbildad inom området så jag kan ha fel...

I och med att jag har haft problem med amningen, har haft ett barn som har ratat bröstet före flaskan, hur tror du att det känns att få upptryckt att det är så himla enkelt och att det inte kan gå fel? Nu har jag lärt mig att de som inte har haft problem själva har väldigt svårt att sätta sig in i den situationen där man blir ratad av barnet. Jag har även lärt mig varför det blev som det blev med Elin, och jag tycker att det är synd att den jag hade på BVC inte var mer påläst om amning och tillväxt på barn.

Men jag har fortfarande väldigt svårt när folk skriver att det bara är att ge nappflaska, det är inga som helst problem, när jag känner ett flertal som har föröskt och det har gett problem. Och visst jag känner många det har fungerat för oxå, men jag tycker att man ska ha alla fakta på bordet!
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag var också inställd på att göra så, för att enkelt komma ut och rida och så. Men det visade sig, för oss, att det mest var onödigt. Min tuttkära son tyckte inte att flaskan var lika attraktiv när jag var borta och väntade hellre 2,5 timme på att jag kom hem. Så jag ammar alltid Isac precis när jag går iväg, och ammar direkt när jag kommer hem. Jag tycker att pumpningen mest är trist och omständig, och för oss ganska onödig, även om det hela i teorin var bra.

/snurpe
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Stora Boken om Amning kan vara ett bra ställe att börja på, kanske prata med barnmorskor som har jobbat på BB? Min erfarenhet som mamma räcker enbart till mina barn, som jag har påpekat på ett flertal ställen så är det väldigt olika från barn till barn.
Gynekologi har inte så mycket alls med amning att göra så vitt jag vet, men visst jag är inte utbildad inom området så jag kan ha fel...

I och med att jag har haft problem med amningen, har haft ett barn som har ratat bröstet före flaskan, hur tror du att det känns att få upptryckt att det är så himla enkelt och att det inte kan gå fel? Nu har jag lärt mig att de som inte har haft problem själva har väldigt svårt att sätta sig in i den situationen där man blir ratad av barnet. Jag har även lärt mig varför det blev som det blev med Elin, och jag tycker att det är synd att den jag hade på BVC inte var mer påläst om amning och tillväxt på barn.

Men jag har fortfarande väldigt svårt när folk skriver att det bara är att ge nappflaska, det är inga som helst problem, när jag känner ett flertal som har föröskt och det har gett problem. Och visst jag känner många det har fungerat för oxå, men jag tycker att man ska ha alla fakta på bordet!

Vad jag skrev var hur det hade varit för mig och mina barn. De hade inga svårigheter att skilja mellan tutte och flaska, åt av båda men föredrog tutte.
Jag anade att det var en öm tå för dig, när du reagerade så aggressivt.

I gynekologi/obstetrik ingår naturligtvis amning inklusive fysiologin bakom och "hur det fungerar". Även om barnmmorskor är väldigt kunniga inom sitt område, så tror jag inte de lär sig helt motsatta saker än vad läkare gör.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag kände samma som dig. Ville kunna gå och träna osv. Jag enbart ammade första månaden för att se att amningen fungerade, sen provade vi flaskan, med utpumpad bröstmjölk. Tog litet tag innan han vande sig men sen funkade det bra. Men så länge han var en spädis så har enbart pappan gett flaskan och jag enbart ammat - för att skilja lite på känslan och lukten för sonen.

För oss har det funkat, men jag ska tillägga att amningen varit helt problemfri för oss fram tills nu (är 5 månader i veckan). Han tog bröstet rätt och lätt från början och jag har haft mjölk. :)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

*kl*

Jag ammar min son först (3 månder) och efter att han ammat klart erbjuds han flaska. Detta för att han inte gått upp så mycket i vikt som dom önskar på bvc. Amningen är första valet men det händer att han bara får flaska vid nått tillfälle. Än så länge går det bra men lite orolig är man ju att brösten ska sina, jag ammar gärna ett tag till om det går.

Ang. att vara ute med små bebisar så har vi varit ute och farit en del men nu när förkylningstider kommer så lär vi bli mer försiktiga - vill inte ha RS på lillkillen...
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Vad jag skrev var hur det hade varit för mig och mina barn. De hade inga svårigheter att skilja mellan tutte och flaska, åt av båda men föredrog tutte.
Jag anade att det var en öm tå för dig, när du reagerade så aggressivt.

I gynekologi/obstetrik ingår naturligtvis amning inklusive fysiologin bakom och "hur det fungerar". Även om barnmmorskor är väldigt kunniga inom sitt område, så tror jag inte de lär sig helt motsatta saker än vad läkare gör.

Jag är ledsen om jag tolkade
Kan du ge mig ett tips om var jag ska läsa på? Min egen erfarenhet som mamma och min kurs i gynekologi kanske är undermåliga.
helt fel, men för mig blev den texten att du var fullständigt fulllärd på allt som hade med amning att göra... Du kanske inte skrev det ironiskt, men det var så jag tolkade det. Mitt fel i sådana fall...

Och ja det är en öm tå, för jag mådde fruktansvärt dåligt när det enda man fick höra var att alla kan amma och det är så enkelt så och ens eget barn inte gick upp i vikt och gillade flaskan bättre än mina bröst. Men tack vare en internet vän kom jag med i en mailinglista med andra i samma situation, där bland de som har/hade problem fick jag betydligt mycket mer information än från BVC och sjukvården.
I dagsläget vet jag att mina amningsproblem med Elin var fullständigt stressrelaterade, och det borde ha uppmärksammats redan på BB.

Med Fredrik hade jag ett helt annat läge, med en tuttgalning som vägrade något annat än bröstet istället... Och dessutom länge, han började äta ordentligt när han var närmare två...

Men jag är fortfarande rätt lätt retad när folk påstår att det är så enkelt och problemfritt, det sitter så många runt i kring som sliter och mår dåligt runt amningen och det är så onödigt att trycka till dem ännu mer.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Till trådskaparen,
Jag har en fyramånaders son som ammas fullt. Jag hade väldigt mycket mjölk redan från början och sonen sög för fulla muggar så han har ökat fint i vikt hela tiden. Amningen var ändå inte okomplicerad i början, det gjorde väldigt ont och var mentalt jobbigt för mig. Alla är olika, mammor såväl som barn, och det här med amning är ett otroligt laddat ämne. Jag vill bara berätta för dig hur VI gjorde, som ett exempel bland andra.

Eftersom det är så fullt i mina bröst använder jag uppsamlingskoppar från apoteket när jag ammar, det läcker ur "det andra bröstet". Det överskott som då samlas upp sparar vi och har sedan gett sonen i nappflaska. Detta har gjort stor skillnad, då har pappa kunnat mata och jag fått lite frihet. Den största skillnaden var mentalt, för innan vi gjorde så hade jag jättesvårt att slappna av och sova, jag låg på helspänn hela tiden och trodde att jag skulle behöva amma. När man inte sover mår man inte bra. Alla är olika som sagt, för mig fungerade amningen otroligt mycket bättre när jag visste att han kunde ta flaska, för då släppte pressen.

Vi vågade inte prova med flaska förrän efter ca en månad, just för att "amningen skulle vara etablerad", och det var ju ett jätteflummigt begrepp och jättesvårt att veta om den var det. Under tiden fylldes frysen. När vi väl hade testat några gånger märkte vi att han inte alls ändrade sitt beteende vid bröstet för att han fick samma mjölk i flaska också. Observera att detta gäller VÅRT barn och jag vet att det inte är så för alla. Jag dristar mig till att gissa att skillnaden och därmed risken att det blir krångel kanske är större om det är ersättning man ger i flaskan. Jag tror också att det beror på hur mjölken kommer, för oss har det oftast gått fortare för lillkillen att äta vid bröstet där det formligen sprutar, än vid flaskan. När vi väl hade sett att det funkade fick han flaska ganska regelbundet nån gång om dagen eller så. Sedan blev det mera sällan, när det behövdes ifall jag skulle träna eller så. Nu, efter fyra månader, får han inte flaska ofta alls för nu äter han så pass sällan. Nu är det snarare så att om jag hoppar över en amning så blir det FÖR fullt i brösten så jag ammar hellre än låter bli.

Mina råd till dig: våga prova, men prova försiktigt, testa nån gång och se hur det går med bröstet sedan. Köp napp med minsta hålstorleken så barnet får jobba. Om du bara ska använda flaska vid enstaka tillfälle så prova i god tid innan så att ni känner er trygga med att det funkar. Det kan vara bra att ge flaska nån gång då och då sedan om man vill "upprätthålla färdigheten".

Jag är medveten om att det blir mer komplicerat om man måste pumpa eller använda ersättning, men om man har det som vi så kan det vara värt att testa. Framförallt var det bra för mig, och en mamma som mår bra är en bra mamma. Det har också varit jättebra för min man att känna att han fixar att ta hand om sonen i alla lägen, det finns alltid mjölk i kylen ifall det krisar.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har gjort så med alla 4, av olika anledningar, och det har funkat varje gång. Jag har inte pumpat ur, 1:an vägrade bröstmjölk i flaska, utan gett ersättning och det har verkat som de skilt på det. ;)

Ha inte dåligt samvete om det inte funkar att amma. Det viktigaste är att bebisen får mat och att du mår bra psykiskt. Det finns alldeles för många konstiga krav på mammor:eek:
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Men jag är fortfarande rätt lätt retad när folk påstår att det är så enkelt och problemfritt, det sitter så många runt i kring som sliter och mår dåligt runt amningen och det är så onödigt att trycka till dem ännu mer.

Jag menade aldrig att det alltid är enkelt och problemfritt - bara att det var det för mig, och att mina barn aldrig blev förvirrade. Det finns ju alla varianter.

Fysiologin och inte minst psykologin runt amning är jag väldigt medveten om, och vill inte på något vis förringa betydelsen av stress.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Hahaha ja se till att läs på nu Cilla för här verkar du vara ute på riktigt djupt vatten.:angel: :rofl::rofl:

(Åh måste på TOA jag tror jag kissar ner mej av skratt)


Sorry snurrfian menar inte att håna dej det får du inte tro men Cilla är ju vårt Bukes egen läkare så jag tror att hon har typ megakoll!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 769
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 533
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 205
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp