Amma + nappflaska, någon som gör så?

jerseyko

Trådstartare
Eller har andra åsikter?

Jag vill verkligen amma och tänker försöka mig på det, men lika så känns det bra om bebisen kan och förstår nappflaskan.

T.ex. har jag bokat biljett till Globen horse show (min syster tar min plats om jag verkligen inte kan åka)
Samtidigt vill min sambo kunna vara ensam hemma med bebisen så jag kan åka iväg och vara borta några timmar i stallet t.ex.


Sambon fick flaska direkt på bb när han föddes och sen tvärvägra han tutten, då behövde han ju jobba själv för å få mat, men dagens nappflaskor kanske är mer naturliga än de som fanns för över 20 år sen?
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag vet många som det fungerat utmärkt för, och ganska många som det inte fungerat för. Det är helt enkelt bara till att prova, och då veta att man kan riskera amningen. Är det inte värt det så ska man nog inte prova, om man väldigt gärna vill amma alltså.

Jag har bara gett flaska, så Sebastian har aldrig tyckt att tuttar varit något speciellt att ägna uppmärksamhet åt :D

Min syster som har en jämngammal dotter, har aldrig lyckats få henne att ta flaskan. Hon ammade tills hon var 1 år, och hade enormt stora problem med att lämna bort henne längre än ca 30 min-1 timme, även i den åldern. Så hon slutade, för att dagisstarten skulle gå smidigare. Dottern har alltid varit helt besatt av tuttar och försökt att slita av tröjan för i princip alla av kvinnligt kön som hållt henne :p
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Hej,

Vi tänkte liksom ni, att bebis skall kunna vara hemma med pappan om mamman är i stallet tex. Så vi var redan innan födseln införstådda med att både amma + ge flaskan.

Nu blev vi mer eller mindre tvungna med tanke på att plutt var så tagen efter förlossningen så han fick flaska på bb med min mjölk i eftersom han inte orkade suga på bröstet.

Det funkade prima att både amma och sedan ge flaska när jag inte var hemma, hade då pumpat ur.

Tyvärr slutade jag amma efter 10 veckor och gick helt över till flaskan med ersättning, men det var av andra anledningar än att han ratade brösten.

Men visst, lite bortskämda blir de allt med flaskan. Men en tutte påverkar lika mycket, så skall du ge napp, och amma så är det ingen skillnad att lägga till flaskan. (förutom att det kommer mat ur flaskan så klart)

Lycka till,
(Jag tyckter det är så skönt att kunna dela på matningen med pappan)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Min sambo vill kunna gå upp mitt i natten eller tidigt på morgonen när han är ledig så jag får sova. Lika så kunna vara hemma med bebisen de 2-3 timmarna jag är i stallet.


Vi får försöka oss fram, och hoppas på att det är en som vill ha både tutten och flaskan ;)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Vi har tänkt försöka med samma sak- turas om på nätterna med flaska + när jag är ute med t ex hästarna. Varför är det bara JAG som ska behöva vara bunden och sömnlös ;). Om det sedan funkar i verkligenheten får vi väl se :crazy:

/fem dagar kvar till bf :)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har hört om pappor som "appar" :angel:

Fusk med 5 dagar, jag har 44...Vill att bebisen ska komma ut nuuuuuu..
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Ang Globen så förstår jag inte problemet, ta med barnet! :) Det ska börjas i tid!

Ang amning + flaskmatning För en del fungerar det jättebra, för andra så slutar barnet att amma, och för de tredje så vägrar barnet ta flaskan... Mina ungar har gjort de två sista... :angel:

Elin började vi ge ersättning när hon var lite drygt en månad pga att min mjölkproduktion var dålig och hon var i princip undernärd... Ibörjan gick det jättebra att kombinera, men så småningom så blev hon mer och mer arg när jag la henne till bröstet, och ville bara ha flaska. Men bara för att de tar flaska behöver inte det betyda att de äter ur flaska hos vem som helst... Elin åt enbart hos mig, pappa och en väldigt nära vän. Vännen träffade vi i princip varje dag som hon ingick i våran "flock" ;) Övriga tex mormor satt hon gärna hos men äta vägrade hon tills hon blev närmare året...

Fredrik var jag lite nojjig över att amningen inte skulle fungera den här gången heller, men med andra förutsättning och mer kunskap så gick det suveränt. Men när han var runt 2 mån tänkte vi börja indroducera flaskan.. Tji fick vi, han tvärvägrade, jag kunde ev lura i honom lite genom att lägga honom vid bröstet som om han skulle amma och sen lirka in flaskan, men det kom han på rätt snabbt...
Han har vägrat att äta ur flaskan annat än vatten, vi har provat med allt! Nu är han dock två och det har löst sig ändå, men det var tungt ett bra tag!

Men det jag lärde mig med honom var att bebisar kan följa med överallt med lite anpassning! ;) En bärsjal är guld värd på ett sånt ställe som Globen!
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Min dotter hade inget tålamod och bara skrek när de inte kom nått när hon skulle ha mat. vi fick då mata med ersättning i kopp efter varje ammingsförsök.

Jag mådde jättedåligt av att alla barnmorskor skulle dra i tuttarna på mig å att Nova bara skre. så när vi kom hem gav vi upp efter nån dag å började pumpa ur å gav i flaska istället. pumpade ur å gav ersättning när jag inte hann pumpa ur. efter typ 1,5 vecka slutade jag pumpa ur då jag inte gjorde annat än att pumpa å mata kändes det som. Har inte testat att amma efter det men jag tycker de är jätteskönt att flaskmata då jag å pappan kan hjälpas åt med matningen, jag kan åka hemmifrån hela dagen utan problem. å de bästa av allt, jag slipper amma offentligt. det va min största skräck!

Inte för att de gav svar på din fråga men=)

Min bästa kompis körde både bröst å flaska å de funkade skitbra. men alla barn e ju olika.

Jag har provat massor med flaskor och jag kan varmt rekomendera Dr Brown flaskorna (finns på babyland bl.a) Dom billiga "vanliga" flaskorna blev de nått konstigt tryck i så de sprutade ut mat, sen när hon hade ätit en stund vart de vakum. hon spydde massor å fick i sig en hel del luft. MAM ultivent är bra, men hon hade lite svårt att greppa nappen då den har lite skum form.

När jag provade Dr Brown flaskorna så slutade hon spy så mycket å hon fick inte i sig speciellt mycket luft. Det blir aldrig tryck eller vakum i flaskan, utan maten kommer i lagom tempo hela tiden=)
Flaskorna har den minsta storleken på napp. när barnet är tre månader kan man byta till en napp med större hål i.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Men det jag lärde mig med honom var att bebisar kan följa med överallt med lite anpassning! ;) En bärsjal är guld värd på ett sånt ställe som Globen!

Håller me. Ta med ungarna=)

pmm: Du åker ju liksom jag på bilevenamang. Vi har med oss Nova på sånt. Bara att inföskaffa hörselskydd. finns på babyland för 200 kr.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Funkar jättebra för min väninna, hon pumpar ut två gånger om dagen och pappan har tidig morgon plus en matning och badning på kvällen. Det tycker han är jättemysigt också.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Vi körde både flaska + amning, funkade väldigt bra !
(tar i träskrivbordet & hoppas på samma tur denna ggn:angel:)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag både ammar och ger flaska, då sonen inte orkade amma när han hade gulsot. Fast det märks att han blir lite lat, han äter mycket mer effektivt ur flaskan, och håller sig därmed också mer mätt på det han får ur flaskan.


Just nu äter han ur flaska på nätterna och så ammar vi på dagen. Det blir nog så att vi kommer gå över på flaskan mer och mer, även om jag gärna skulle helamma, och hur mycket de än tjatar om nyttan av amning.....


Jag har samma erfarenhet av amningshysteriska barnmorskor som naggur, det dras, slits, trycks och propageras för amning hela tiden. Dessutom kan man ha tur att träffa på den som hurtfriskt talar om för en att ett duktig pojke borde kunna äta 100 ml per mål..... han var 4 dagr då:eek:
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Ta gärna med ungarna till Horse Show, men börjar de skrika - snälla gå ut då. :crazy:
Förra året var det en unge som satt och skrek i fem minuter, sen satt typ halva publiken och skrek att de skulle gå ut. :crazy:
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag tycker det känns lite väl häftigt, speciellt ljudmässigt, en hel show, okey om vi valt att gå på matinén 1½ timme, men inte från 19-23. När bebis är 1 månad, kanske mindre om h*n väljer att stanna kvar extra länge.

Sambon vill ju dessutom vara hemma själv :)

Vi får testa och se, många blir ju som sagt lite lata av att få flaska då de måste jobba mer för att få mat från tutten.

Funkar det absolut inte, så får min syrra gå istället för mig.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag började pumpa och frysa in mjölk från början. Det funkade jättebra för barnet, han åt vilket som lika gärna.Jättesmidigt att kunna vara hemmifrån ensam några timmar! Det jag märkte var att mjölken sakta blev mindre ju oftare man pumpade istället för ammade. Vid fyra månader började vi med tillägg istället.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag har både ammat och gett nappflaska (med bröstmjölk) när Vikke var liten och det har fungerat kanoners. Men som det redan påpekats är det förstås väldigt olika från bebis till bebis. Jag skulle nog inte heller velat ta med mig en enmånaders till Globen en hel dag faktiskt!
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Jag tycker det känns lite väl häftigt, speciellt ljudmässigt, en hel show, okey om vi valt att gå på matinén 1½ timme, men inte från 19-23. När bebis är 1 månad, kanske mindre om h*n väljer att stanna kvar extra länge.
.

Så små bebisar ska väl inte vara utanför hemmet alls, har jag hört? Med tanke på infektionsrisker, stress etc.. Hoppas flaska funkar så du kan njuta av showen i lugn och ro ;)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Så små bebisar ska väl inte vara utanför hemmet alls, har jag hört? Med tanke på infektionsrisker, stress etc..

Jag har hört helt tvärt om.

TS: Vi har planerat att försöka med flaska från ganska tidig ålder. Dels för att det kan bli aktuellt att jag börjar med antidepressiva igen och då vill jag inte amma. Dels för att min sambo ska kunna vara själv med bebisen så jag kan få åka iväg och få lugn och ro (eller att han tar med sig tösen iväg så jag får vara hemma). Har hört olika bud men min barnmorska (som är väldigt för det här att allt ska vara naturligt, barnet ska sova mellan mamma och pappa osv.) tycker att det är en jättebra idé att våga försöka.

Närhet kan ju barnet få ändå, bröstpump finns det ju så barnet behöver ju inte gå miste om bröstmjölken (om jag inte börjar med medeciner igen dvs)
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Frågan är ju också om du klarar av att vara borta från bebisen en hel kväll när h*n är en månad gammal.
Det har inte jag gjort. Har inte velat det.

Angående flaskamatning och amning, det kan mycket väl fungera om bara amningen kommit igång ordentligt innan man börjar med flaska.
Så länge man ammar mer än flaskmatar är det större chans att amningen fortsätter fungera.
 
Sv: Amma + nappflaska, någon som gör så?

Mina barn fick tutte av mig när jag var hemma och flaska av pappa när jag var borta. Min förstfödde fick upptinad, pumpad bröstmjölk men med dottern gitte jag inte pumpa så hon fick ersättning. Inga problem med det.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 534
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 205
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp