Amma-hjälp!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

via

Trådstartare
Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom amman.

Hon var rätt ovillig till en början, men med lugnande, oxytocin och upplyft framben så lät hon fölungen dia. Brems fungerade inte alls, först var det näst intill omöjligt att få på en brems, sedan försökte hon lägga sig ner så for bremsen kom på. Nåväl, det funkade utan.
Hon blev sedan gradvis snällare mot fölungen. Både lugnande och oxytocin tog slut på förmiddagen, men det funkade iallafall. Det räckte då med att stoet var uppbundet och att man höll i fölet, samt morrade lite åt stoet då hon lade bak öronen.
Det har sedan fortsatt att funka på det viset under dagen igår och inatt. I morse tillochmed gnäggade hon lite efter fölungen. Super tyckte vi.

I eftermiddags var dock fölet lite slött och slutade att äta ganska omgående när hon skulle dia. Jag gav henne då ett portion mjölkersättning som hon genast slukade.
Vid nästa mattillfälle åt hon bara ca en minut. När jag försökte mjölka då fick jag bara ur en stråle ur varje juverhalva. Sedan var det slut. (Jag brukar aldrig ha några problem med att mjölka)
Mastit tänkte jag, även om juvret varken var hårt eller varmt. Kom på att jag faktiskt hade en liten skvätt oxytocin kvar efter märren som fick förlossningsfång. Gav märren 4ml (=allt jag hade. 3-5 ml enl fass.) Fortfarande samma resultat. Märren är nu mycket tjurigare mot fölet igen, inte bara när hon ska dia, utan bara hon ser henne.
Vad tror ni, är det mastit ändå? Hon är lite öm, men det vet jag av egen erfarenhet att man blir av att någon äter på en när man har sinat..:crazy:

Jag har ett sto som fölade för tre dagar sedan. Jag har hennes hinnor och fostervatten i frysen. Ska jag plocka fram det och göra ett försök med det stoet istället, eller är det lönt att fortsätta krångla med amman? Fölet är nu inte ens speciellt intresserad av att försöka dia, eftersom det inte kommer någon mat, och stoet är otåligt. Hon äter bra i hink, men jag vill ju inte hinka henne för många gånger om jag ska få henne att vilja fortsätta dia.

Sv: Amma-hjälp!!

Tillägg: Hon har ingen feber och mjölken ser helt normal ut. Det är bara den lilla detaljen då att det nästan inte verkar finnas någon mjölk..

Ett tillägg till: Fölet har sugit så hårt att det finns sår på spenarna. Så jag förstår ju märren som börjar bli avogt inställd.

Tyvärr har hon nog gått i sin.
Valde ni den märren som hade fölat på tisdagen?

Gud vad trist! :( Beklagar verkligen förlusten.

Enligt min ringa erfarenhet verkar det som om stoet har gått i sin och förmodligen kommer deras relation inte att bli mkt bättre än så här. Jag hade börjat med att testa det andra stoet så länge och hoppats på det bästa. Under tiden du tinar fostervatten och styr kanske du kan leta efter en ny amma? Inte så lätt nu kanske men helt klart värt ett försök.

Lycka till med fölis!

kl

Men nej va tråkigt, det som verkade så lovande!!!
Men skönt att höra att hon blivit snällare, hon var ju inte direkt nåt charmtroll i början :angel:

Jag hade nog ringt amma jouren och kollat om de har någon annan på lämpligt avstånd och om inte, testat med det andra stoet..

Nu verkar det finnas lite mer mjölk, så hon har iallafall inte sinat helt.
Fölet är ju tyvärr inte lika intresserad längre. Hon har har fått ersättning (plus diat lite småsnuttar) under natten och är kanske inte så hungrig heller. Vi låter henne bli lite hungrigare och provar om en timme igen, samtidigt som vi jagar efter lugnande och oxytocin. Under tiden får hinnor och fostervatten fortsätta tina, så får vi se hur det verkar framöver, innan vi beslutar hur vi ska göra.

Haha, nej så värst charmig var hon ju inte...
TACK så hemskt mycket för hjälpen!:love:
Troligtvis får vi väl jaga efter en annan amma om möjligheten finns, men eftersom det kom lite mer mjölk nu, så provar vi lite till.

Hoppas det reder upp sig! Jag har en märr här som är en riktig mjölkko. Hon har föl vid sidan nu, men lite mjölk ligger i frysen om det skulle behövas. Om inte annat så kan jag nog mjölka henne. Hon skulle säkert ta emot ett föl till, hon tycker det är såå skönt när fölet diar. Och snäll är hon, näst intill slarvig med att hålla ett öga på ungen..

Jag bor ju tyvärr en bit ovanför er.

Inga problem, vi hade jätte kul på vägen! :)

Nåja hoppas det ordnar sig med charmtrollet, min egen håller också på att sina fullständigt så jag vet inte om man ska fortsätta fodra på eller om man ska försöka hitta en amma till henne.
Mitt andra sto verkar inte föla än på ett par dagar men jag vet inte om det är så smidigt att försöka få ungen till henne, hon är mkt intresserad och snäll, det vore ju absolut smidigast så slipper man släpa runt på ett sto till men det blir klart bökigt att skicka på ombetäckning med två ungar...

Nåja vi får se, kanske ordnar sig av sig självt

//QuickStar som är lite opimistisk idag.

Haha, nej så värst charmig var hon ju inte...
TACK så hemskt mycket för hjälpen!:love:
Troligtvis får vi väl jaga efter en annan amma om möjligheten finns, men eftersom det kom lite mer mjölk nu, så provar vi lite till.

Fölet har ju fått i sig rå-mjölken och då hade jag falskat upp den istället om du inte kan få igång stoet. Försök att mjölka stoet tills det känns som det inte skulle gå längre det kan ju vara det att juvren är förfylld som gör henne känslig.

Tack, vad snäll du är! Vi får se om det blir nödvändigt.

Vilken ur att ni hade det trevligt.
Hoppas att det löser sig med ditt sto.

Vi har mjölkat tills det har tagit stopp varje gång.
Nu har det dock blivit lite bättre fart på juvret igen, sedan vi åter fick hem Domusedan och oxyticin. Märren är ju så klart nöjdare nu också då. Vi får väl se om det går att få henne intresserad av fölet igen, eller om det skiter sig.
Antagligen hade hon lite mjölkstockning.

Vi har mjölkat tills det har tagit stopp varje gång.
Nu har det dock blivit lite bättre fart på juvret igen, sedan vi åter fick hem Domusedan och oxyticin. Märren är ju så klart nöjdare nu också då. Vi får väl se om det går att få henne intresserad av fölet igen, eller om det skiter sig.
Antagligen hade hon lite mjölkstockning.

Det låter som mjölkstockning, det vet varje kvinna som ammat hur det är, tom biologiska barn kan vara svåra att acceptera :o

En fundering bara, ger du henne ordentligt med kraftfoder så hon kan producera mjölk? Har den erfarenheten att ston som lägger av lite/småsinar brukar få spurt på mjölken om man klämmer i ordentligt med kraftfoder.

Samt dricker hon bra? Om du inte vattnar i hink kan det kanske vara ide´att göra det under ett dygn för att se hur mycket hon får i sig.

Om jag har märr som dricker lite dåligt och är digivande så brukar jag blöta upp lusernpellets så pass att det är mer av drickbar konsistens än tuggbar. Brukar vara uppsörplat under natten. Både energi och protein och vatten. -allt på en gång -smidigt!

Hoppas allt löser sig!

Gira
-vars ena märr käkade 8 kilo kraftfoder för högpresterande tävlingshästar samt fri tillgång på högkvalitativt grovfoder förra året -fast då födde hon ju två föl...

Senast ändrad:

Hon äter inte så bra. Hon får så mycket hon vill av väldigt högvärdigt kraftfoder (lympos avel müsli) och hö när hon är inne. Större delen av dagen, mellan matningarna betar hon. Hon får två kilo lucernpellets/dag (Ja, det serveras i grötform). Dock ransonerar jag hö och müsli i många småportioner så att hon får äta upp emellan. Jag tycker att det rent psykologiskt brukar fungera bättre på hästar som äter dåligt. Hon är fin i hullet, men inte fölningsfet tyvärr. Hon får i sig 3-4 kilo müsli/dag.

Ja då är det ju inte så mycket du kan göra. Så himla tråkigt.

Synd vi inte var lite mer synkade. Lånade ut min ena travmärr som vi låtit gå med sin fjolårs tills för ca en månad sen. Visade sig att hon adopterade en annan åring till att dia när hon fick gå in i ny flock. Lånade ut henne till en kollega som mist sin märr men där fölet redan var tre veckor och aldrig diat. Men han vågade aldrig tutta fastän vår märr gjorde allt för att släppa till honom.

Så nu har hon varit hemma ett par veckor och sinat.... Går här och gör ingenting:crazy: Hon borde betäckas om, men har inte möjligheten själv iår.

Gira

Ja, det var ju himla synd, vi som bor nära varandra och allt. Det hade vverkligen varit perfekt.

Mjölken rinner bra nu. Sista gången jag matade nu lät jag bli att spruta henne innan. Då hade hon sprungit lite i hagen innan, så att juvret hade gått ner så att jag vågade chansa.
Nu står hon inne och äter lita kraftfoder, så vi får se hur juvret känns innan nästa matning. Minsta lilla det känns hårt så sprutar jag henne innan. Nu står hon snällt vid matning igen, men bara från ena sidan. Även fast fölet diar på båda juverhalvorna från båda hållen.
När hon kom hade de sagt på stationen där hon stod att man bara kunde mjölka henne från höger sida. (Hade varit kul om man hade fått höra sådant innan vi hämtade henne.) Sådant går ju inte jag med på, så jag tog ut henne i rundkorallen och diskuterade saken innan vi ens tog in henne till fölet. Vi har kunnat både mjölka och låta fölet dia från båda hållen ända till i morse. Nu är hon jätte arg om vi kommer från vänster sida. Konstigt eftersom det var höger juverhalva som stockade sig värst innan.
Eftersom hon börjar tröttna på oss, låter vi henne just nu få sin vilja fram i det fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Hemmet Kom hem från gymmet igår, vi hade varit iväg på gymmet ca två timmar. Sambon går upp på vinden där wc finns och ropar att jag skall...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka