Sv: Amerikansk Bulldog
Fortsätter på min egen tråd. Kanske någon är eller blir nyfiken någon dag på rasen
Texas har varit här i *Räkna* snart en vecka, det har varit en mkt intressant period måste jag säga. Denna otroligt underbara jättebebis har vänt upp och ner på mkt i vår familj.
Snacka om att ta plats, och då menar jag inte 43 kilo bebis bara, utan rent mentalt.
Han provar alla situtaioner som är rimliga för honom att testa, "Sitta? *Vissla* Behöver jag sätta mig? Aha, du menar nu? Aha, du menar kanske rentav miiig???"
Han har såklart kollat av var alla står i familjen, här genom att putta omkull folk för att se om de ramlar, väldigt charmigt om man inte fattar vad han egentligen gör. På mig gick han på en nit, jag såg vad som var på g och tacklade honom en millisekund innan han tacklade mig så han hamnade rätt rejält på golvet, ngt fundersam men väldigt lycklig
blev han.
Han kräver arbete, och då menar jag inte fysiskt för det klarar han inte så bra nu när han växer, såklart leker han skiten av StaffeMilda varje dag men han måste arbeta arbeta.
Han gör alla situatuoner till något som han "Kan göra något av". Mkt intressant, mkt lärorikt, om man ser det och tar det till sig.
Såhär i början testar vi ju fortfarande av hur mkt han behöver och hur vi ska lägga upp hans jobb, så i förrgår startade vi med att "Leka lite sök"
Detta klarade han galant och med bravur, han var skitduktig helt enkelt och han älskade det, så där har vi något att bygga vidare på.
Min tanke var då att arbeta med större saker varannan dag och lite mindre varannan dag, typ ett litet spår i trädgården bara, men hej vad jag bedrog mig.
I förrgår när vi var ute med söket var kl. 10.45.
Igår 10.00 började han stressa på mig.
10.45 var han fullkomligt odräglig, jag bad honom vänta men det funkade inte, då gick han rakt ut och började tugga på hundsängen.
Det var här jag bestämde mig för att gå ut och lägga ett litet spår, och visst, det var kul, men kort.
I natt har han sovit sådär bra, kl. 4 kom han och väckte mig och ville leka,
Nu ligger han här och laddar, tittar på mig och piiiiper som en kattunge..
Nääär är det dax matte?? Jag viilll ju joooobba!
Detta är som sagt omvälvande och intressant och jag vet att jag kommer att ha så mkt glädje ut av det, och om frågan ställs "Men om du hade vetat detta innan" så är svaret japp, helt klart, han är verkligen värd varenda sekund av tid, och jag visste ju att jag köpte en arbetande hund, men såå intelligent, helt otroligt!! Jag menar, jag är uppvuxen med brukshundar, tjänstehundar och allt vad det innebär..men denna här...han är speciell...
Kanske intressant för er som är intresserade av att skaffa en liknande ras eller rentav samma, att veta att då kostar det!! Tiiid, tid och tid.
Nu är klockan nart halv 6 och vi ska ut och spåra upp hästarna i stallet