Amerigo och Röösli sadlar

Sv: Amerigo och Röösli sadlar

Tänk på att hästen nog ser annorlunda ut vid ridning med. Så sadeln kan ligga annorlunda. Så kolla ridbilder eller i spegeln då du sitter i istället.:)

Jag sitter bra i den o så.. det enda med den är aningens för vid men det fixas med en fårskinnspad tills han musklat sig.

Aja, jag köper nog den och rider i den tills nån av oss inte tycker om den längre och säljer den igen sen.. kan nog tom tjäna en hacka på det ;) Ska dock prova dne igen med en fårskinnspad o se hur det blir + prova den på den andre hästen också o se hur den ligger där..

Fast den ligger i bakvikt= är för smal för din häst. Och det är ju extremt liten sits när den är så skålad.

Sitsen är absolut inte liten, jag har gott om plats i den o jag drar 17,5" i vanliga fall. Ska försöka ta lite mer normala bildern när han står avslappnat nån dag.

Smal är den inte, får in 1-2 fingrar mellan manken och framvalvet när jag sitter i den..

Ligger den så mkt i bakvikt? det såg inte ut så i verkligheten, men är tycker jag det ser ut som tyngdpunkten i sadeln är något långt bak, men inte så att hela sadel ligger i bakvikt? men jag är kanske skev :p

Senast ändrad:

Ja, det vore ju bättre med fler bilder för som det ser ut nu så har du lagt den för långt fram, den ligger i bakvikt och då tolkar jag det som om den är för smal. Så då borde det rimligtvis bli så att om du lägger den rätt, dvs längre bak så kommer den att släppa bak och inte passa. Men gärna andra bilder.

den sadeln är för smal för din häst, den ligger i bakvikt.
kan ev bero på att den ligger för långt fram. men lägg den några fingrar bakom bogbladen, och ta nya bilder utan schabrak.:)

Senast ändrad:

Sitsen är absolut inte liten, jag har gott om plats i den o jag drar 17,5" i vanliga fall. Ska försöka ta lite mer normala bildern när han står avslappnat nån dag.

Smal är den inte, får in 1-2 fingrar mellan manken och framvalvet när jag sitter i den..

Ligger den så mkt i bakvikt? det såg inte ut så i verkligheten, men är tycker jag det ser ut som tyngdpunkten i sadeln är något långt bak, men inte så att hela sadel ligger i bakvikt? men jag är kanske skev :p

när tyngdpunkten hamnar så långt bak så beror det på att sadeln ligger i bakvikt. ;)

Easy as that? o det kan du se på en as-kass mobilbild på en häst som står knepigt?

edit
(såg nu att du hade ändrat i texten.. men endå)

Jag är väldigt förtjust i Röösli sadlar, hade en själv som nog var -99:a och den var inte så skålad som din? Ta ett kort på dig själv i sadeln också så ser du ju svart på vitt om du sitter ok eller inte.

Det var ju därför att jag undrade var tyngdpunkten ligger i dom sadlarna eftersom jag inte kan se den ligga i bakvikt. men däremot ser jag att lägsta punkten i sadeln är för långt bak.. :)

Som sagt, Centaur kan ju bara referera till det vi ser på bilden och där är den för smal. Men desto bättre om det är en kass bild för alla vill vi ju göra sadelkap, eller hur?

ok, men jag ser ju i spegeln att där är plats bakom rumpan (mer än i min isabell 17") + folk på marken. Det var anledningen till att jag öht provade den på häst för min kollega provsatt den på jobbet och hon som är mindre än mig hade långt mer än en hand bakom rumpan. inte lätt för en kortbent o bred-assed att hitta sadel så då tar man sina chanser :D

Jag menar inte att det inte ser illa u på bilden, tyckte bara det var klumpigt uttryckt i första texten innan hon redigerade ;)

Ah, lyckades bråka färdigt med telefonen och fick in en bild till..

DSC00580.jpg

Ser det bättre ut där?

Ja ngt bättre men den ligger på tok för långt fram, vad händer då när du drar bak den där den ska ligga? Blir den verkligen inte för smal då o släpper i bak?

Jag tror inte den ligger för långt fram, han är lite speiell i exteriören men bogbladen går fria och sadelgjorden är säkert 15 cm bakom armbågen. lägger jag den längre bak spänner jag sadelgjorden mitt på magen :p Men jag ska prova sadla längre bak o ta nya bilder :)

Men vi har kanske olika åsikter om vad som är långt fram o bak..

Ligger denna sadeln lagom för dig?
DSC_0932.jpg

Senast ändrad:

Han luras med sin exteriör!:eek: Dvs, sadelgjorden ligger ju perfekt men tittar man på rygglinjen och bogbladet så ska den längre bak....du får nog fota många bilder! Utan schabrak och utan padd dock.

Men jag förstår inte, om den inte ligger på bogbladen (gott om plats, även om det kanske inte ser ut så på bilden) och sadeln naturligt lägger si gi ett läge, hur vet man då om den ligger för långt fram eller bak?

Jag tjafsar alltså inte emot eller är envis, vill bara lära mig o få andras perspektiv ;)

Det är ok, jag tror inte du tjafsar. Förr så lärde man alltid ut på ridskolan att man skulle lägga sadeln en bit fram på manken, låta den glida bakåt tills den stannade och DÄR var läget....men riktigt så lätt är det ju inte. Många hästar på den tiden gick med alldeles för smala sadlar så musklerna runt manken förtvinade och hål uppstod istället.

Om du tittar på din häst så ser du nog att bogbladen inte är helt fria, den ligger lite lite för långt fram och säkert hamnar den där när du lägger på den men då får du DRA den bakåt lite grann och spänna fast den där. Lyft frambenet när du sadlat och kika uppåt på bogbladet när det förs bakåt så ser du om spetsen högst upp kan böja sig bakåt utan att ta i i sadeln.

hmmm ok, jag tycker jag har varit noga med att känna efter om den ligger bakom alltid och aldrig känt att den skulle ligga an någonstans (med någon sadel) har alltid tyckt han haft ett "bra sadel-läge". Men får kolla en extra noga gång imorn..

Nu är det minsann dags o knoppa, nattinatti :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30