Amerigo och Röösli sadlar

Sv: Amerigo och Röösli sadlar

Visade sig vara för smal tyvärr. Annars borde den modellen egentligen passa henne bättre än cortinan. Hon är kort och bred över ryggen.

Men cortinan funkar väldigt bra just nu. Hästen är nöjd och när kulan försvann ligger den still några cm bakom bogbladet. Vegan tenderade hela tiden att åka fram. ( Förmodligen pga att den var för smal)

Just nu känns det som att både hopp och dressyrsadeln är ok...får se hur länge det varar...:crazy:

Hon har en ganska brant bog, rak rygg, är ngt överbyggd bak och rund över ryggen. Massor med gång och en stark rygg gör det omöjligt att hitta en sadel som funkar.

Rider nu i Bates innoVa, pålle älskar den men jag hamnar i framvikt och trivs inte alls.

låter som min häst, o jag har också en Bates Innova.

rapportera hur provning av sadel har gått :-)

Som en smäck! :D

För första gången på länge satt jag "i" hästen och inte på. Tränarn ska få slänga ett öga på fredag, men jag tror det får stanna.

Grattis! Vegan är en riktigt trevlig sadel! Gillade min jättemycket.

Jag har bara provridit en innova men tyckte att den var hemsk...Satt som i ett skruvstäd..:crazy:

sen får du fixa bilder också :D

får väl kanske testa ngn Amerigo framöver också.

innovan är lite speciell, jag har testat den på båda mina hästar...och hästen måste ha mkt gång och mjukhet i sin gång för att den ska kännas bekväm. Annars sitter man och tycker det är jobbigt i den. (blir för mkt sadel)

innovan är lite speciell, jag har testat den på båda mina hästar...och hästen måste ha mkt gång och mjukhet i sin gång för att den ska kännas bekväm. Annars sitter man och tycker det är jobbigt i den. (blir för mkt sadel)

Hm..Hedwig kanske har för dålig gång då...

nej det tror jag inte :D
hmm,,,hur ska jag formulera mig..
en speciell mjukhet i sin gång...
min fries har ju sådan o han rör sig ju inte likt ett ex halvblod.
Han har ett...speciellt gung eller vad man ska säga.
han har en annan slags mjukhet i sin gång..då känns det bra.
men när jag testat på annan pålle så känns det nästan...stötigt istället.
jag kan inte riktigt formulera mig...

Hahahah..nu blev det visst invecklat.:angel:

Innovan som de lade på var för smal för hästen och hade gigantiska knästöd:eek:
Den var lättare för mig att sitta i än vegan (där studsade jag något kopiöst i början)men jag kunde inte inverka vettigt på hästen. Blev väldigt låst.

Själv är jag sugen på att prova en albion K2 dressyr på Heddan. Har en sådan hoppsadel och det är väldans vad trevlig man kan vara i den.

Men nej...ska hålla mig borta från sadlar...cortinan funkar ju bra

Låter somnågot jag skulle behöva på min. STOR äkta hederlig gammal Schweden Gang, som min vet sa.

Hahahah..nu blev det visst invecklat.:angel:

Innovan som de lade på var för smal för hästen och hade gigantiska knästöd:eek:
Den var lättare för mig att sitta i än vegan (där studsade jag något kopiöst i början)men jag kunde inte inverka vettigt på hästen. Blev väldigt låst.

Själv är jag sugen på att prova en albion K2 dressyr på Heddan. Har en sådan hoppsadel och det är väldans vad trevlig man kan vara i den.

Men nej...ska hålla mig borta från sadlar...cortinan funkar ju bra

Men GE dig människa! Du får inte lov av mig att shoppa nån mer sadel!:devil:

Men GE dig människa! Du får inte lov av mig att shoppa nån mer sadel!:devil:
a090.gif

Var du här och också...!

jag provred b åde i innova standard och extend (gigantiska knästöden) men standarden tyckte jag inte om. Extenden kändes det bra med. Fördelen med den sadeln (för mig) är att den verkar sträcka ut mina ben massor så jag ser mycket längre ut än vad jag är. Dock är jag van o rida i min röösli soffa som jag kallar det och där tappar jag lite sits, sjunker gärna ihop lite...och det känns att jag gjort det när jag sätter mig i innovan, den tvingar mig att sitta rakt. Det är ju bra i grund o botten,,,men ack så besvärligt när man man mest vill säcka ihop sig av bekvämliga skäl :o så du har rätt i att det blir en lite låst känsla! (tror dock det är meningen med den sadeln...)

Amerigo sadlarna ser dock bekväma ut. Roligt att det finns så mkt att välja på. Nästa sadel ska nog inte ha så stora knästöd som min extend.
fast nu råkade jag klicka hem en sadel som jag inte ens funderat på innan :o
ska bli intressant o se hur den passar.

testat albion också (den tyckte jag mkt om..men passade inte min häst tyvärr)

Det var supertrevlig! :laugh:

Min häst trivs som sagt jättebra med innoVan och det har jag förstått att de flesta hästar gör, men det tog mig ett par månader att ens nästan komma ned i sadeln. De dagar man inte är helt avslappnad gör de stora knästöden att man spänner sig och min skänkel har åkt bak 10 cm sen jag började rida i den. Visst den "sträcker ut" dina ben, men du kommer inte ner på rumpan utan åker till stor del på "framstjärten".
Vid det tillfället hade jag en Jaguar som inte gick att få att passa längre, innoVan var det enda som låg stilla så det var bara att gilla läget.

Har ridit i Albion K2 på elevs häst, men gillar den inte. Lite för "soffig" och sätter i alla fall mig i bakvikt.

Nej, det ska bli skönt med en riktig sadel i läder igen!

Jag har en Amerigo Vega på min ponny. Han har bred(!), kort(!) rygg med breda bogblad som går långt bak. Han är även överbyggd, har lägsta punkten långt bak(katastrof med den korta ryggen) och har inte mkt till manke. Han är med andra ord en katastrof att hitta sadel till. Vegan ligger dock jättebra. Det är den enda sadeln vi hittat som gör det.
Det är trevligt läder. Jag sitter bra i den och den är mjuk och skön för mig och häst. Jag tycker det är en bra sadel, helt klart. Det gör även min häst, med känslig rygg. Jag är även väldigt nöjd med sadelutprovaren jag använde mig av.

Har inte mycket till bilder på hästen i sadel. Men här är bilder på ett stycke smutsigt Vega iaf:

DSC00198.jpg

AmerigoVega.jpg

Rösli och Jaguar har jag även ridit i och gillade båda. Om än min Vega mer.:p
På en arabkorsning jag red hade vi en Amerigo Classic och sen en Amerigo CC. Classicen tyckte jag mycket om med. Men den passade inte min egen lika bra som Vegan. Han visade att han ville ha Vegan även om Classicen såg okej ut.

De har ju många olika modeller hos Amerigo. Och ibland förvånas man av att en häst gillar en sadel och att den passar fastän man inte trott det riktigt först.

Vart ligger tyngdpunkten i en röösli? Jag provade en pilatus idag och den låg som en smäck på hästen och han visade tydligt att han tyckte den var gooo :love: Men nu när jag tittar på bilderna så tycker jag tyngdpunkten ligger lite långt bak..

iof står han och spänner upp nacken mot valacken framför..

DSC00577.jpg

Det är en röösli pilatus -98 med korta kåpor som är i superskick.. inte en repa eller skav nånstans och stropparna ser nästan oanvända ut.
Vad kan den vara värd?

en äldre röösli kan ligga på runt 10-12.000. (ännu äldre än den du visade)
den såg fin ut :-)

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.