Amerigo och Röösli sadlar

Sv: Amerigo och Röösli sadlar

när tyngdpunkten hamnar så långt bak så beror det på att sadeln ligger i bakvikt. ;)

Nu när jag såg bilderna (med schabrak o utan) bredvid varandra så ser jag skillnaden, första bilden ser den verkligen ut att ligga i bakvikt. Som man kan lura sig själv..

Ja, jag är skev :angel:

Nu har jag inte så jättestor koll på sadelmarknaden längre, men när jag köpte min Röösli för ca 3 år sedan, fanns det ingen för under 15.000:- och då kunde dom vara riktigt till åren...

Så hittar man en för runt 10-12000 har man nog gjort ett ordentligt kap.

Men som sagt har inte full koll hur det ser ut just nu på marknaden:D

när du känner efter bogbladen, vart känner du då? dom är ju liksom trekantiga, så om du inte känner i spetsen blir det fel. en bra ide kan vara att sätta en tejpbit på bogbladsspetsen innan du lägger på sadeln.

tycker att den ser ut att ligga väldigt långt fram även på andra bilden. tror dock inte den kommer bli för svängd, han har ju väldigt svängd rygglinje så formen på sadeln borde passa bra. men som sagt, jag skulle lägga den iaf 5 cm längre bak.

btw, är du helt säker på att det är en röösli...? jag tycker det ser mer ut som en cobra eller jaguar. varken sätet eller bossorna brukar se ut så på dom röösli jag sett? :confused:

tw, är du helt säker på att det är en röösli...? jag tycker det ser mer ut som en cobra eller jaguar. varken sätet eller bossorna brukar se ut så på dom röösli jag sett? :confused:

Fast den ser precis ut som den -99:an jag hade, tror de ändrat lite i modellen sen.
Men den är mycket mer svängd i sätet än vad min var så på det viset liknar den ju en Cobra eller Jaguar.

prova att lägga på sadeln utan att spänna fast den och låt hästen röra på sig. Vissa hästar knuffar tillbaka sadeln med bogbladen så den hamnar längre bak än vad man själv skulle spänt fast den.

Jag gav 8.000 för denna :D Så då gjorde jag ett riktigt bra klipp mao ;)

Centaur: Jag provade lägga den längre bak idag och jag inbillar mig att den låg mer i balans då. min mobilkamera fungerar dock inte som den ska, allt blir helt förvrängt (använde en kompis igår).. hade jag visat dom bilderna för någon hade jag nog blivit kallas djurplågare :angel: Så det blidde inga bilder. Men jag stack ner handen och kände efter och bogbladen tar inte i i varken skritt eller trav..

Incognito: bra tips :) tack

Men hästen visar tydligt att han gillar den, han går inte på dubbla spår som han tidigare gjort emellanåt och gör nu fina övergångar som vi haft problem med innan :)

Det står Röösli på knapparna och inpräntat i lädret undertill. Vad jag förstått så är den måttade efter häst och ryttare så kanske därför den ser annorlunda ut. specialbeställning? Jag kan inte heller minnas vid att dom rööslisadlarna jag sett heller varit uppbyggda på det sättet, vare sig med kåpor eller säte.

om hästen trivs med den och fungerar bättre än med förra sadeln så kan den inte ligga speciellt dåligt! Det är hästen som har slutordet oavsett hur bra en sadel ligger.

Håll hårt i den, du fick den ju nästan gratis!

Tycker inte heller den liknar de Röösli jag har sett, varken äldre eller nyare. Men tänkte också att det kan vara en specialbeställning.

Men vet säljaren vad det är för sadel h*n har sålt för en så billig peng? De flesta ligger över 12000 kr iaf.

hehe ja står det röösli på den så är det nog en sån.:D

mm det kan vara för att den låg så långt fram att den hamnade i bakvikt. :)

En sadel med korta kåpor är i princip alltid billigare än en med normala eller långa kåpor.

knapplån

puttar upp tråden igen eftersom jag nu haft utprovare här med Amerigo sadlar. jag testade några modeller, kommer inte ihåg alla, men DJ;n minns jag. Den funkade inte riktigt för oss. Inte heller CC. (den gled fram)

min häst va väldigt kort i ryggen, så det som funkade va Alto och Vega Icelandic. Jag har världens beslutsångest på vilken jag ska välja. Först red jag i Alton o tycke om den. Fick en aha känsla i galoppen! Sedan red jag i Vegan och tyckte "njaee" men efterhand så kändes det riktigt bekvämt, främst i traven. Red sedan i Alton igen och då kändes det skumpigt helt plötsligt. Bytte till Vegan igen o då kände jag att "denna vill jag ha". Blev filmad och tycker han ser ut att röra sig ngt bättre i Alton. Men samtidigt så ska man väl gå efter sin känsla och då va ju Vegan bättre. Suck vad svårt. Alton lyfte ngt baktill när vi red men det va helt utan betydelse sa utprovaren för det va så ytterst lite. Vegan låg helt stilla.

en fråga till, vanligt läder eller kalvskinn?

Så nu kan vi snacka lite i denna tråd igen :-)

Jag tyckte Alton såg bäst ut! Menar du pineroloskinn eller vanligt kalvskinn?

vanligt kalvskinn tror jag det är.

det jag la märke till va att han gärna gick i högre form i alton (tror det va det som gjorde att galoppen kändes bättre iochmed att det kändes lite mer som en uppförsbacke i ridningen) och i vegan så ville han gärna söka sig mera neråt i form främst i traven då, lite mer lång o låg. I galoppen blev han inte lika hög som i alton.

jobbigt när man gillar båda sadlar. Undrar vilken han tyckte bäst om...
jag provade en Dominus också (den satt bra) men där visade han dock genom att bocka att han sa nej tack. Skönt när dom talar om på ngt sätt.

Jag har en Cortina med vanligt kalvskinn. tycker den är ok. Pinerolon är ju dyrare men lite mer "kladdig" o mindre halkig!

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar