Amerigo och Röösli sadlar

S

__Stilett__

Vill veta lite vad ni tycker om Amerigo och Röösli dressyrsadlar.
Lite om dom olika modeller som finns.
Vad för häst/ryttare dom passar.
Vilka som känns bra att rida i, erfarenheter osv.
Är det ungefär samma bommar i dessa märken eller skiljer dom sig beroende på modell?
Har fått uppfattningen att dom passar lite svängda hästar, vissa modeller även till överbyggda?
Är det någon som testat Röösli Luzern? Den som förhindrar att sadeln glider fram. Hur upplever ni det?

Jag har en röösli hemma, modell stenålder (är väl modell pilatus antar jag) känns det som :D men ack så go att rida i.

vore roligt att se bilder!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Amerigo och Röösli sadlar

Jag rider själv i en Röösli Pilatus tror jag. Och jag älskar den. Jag kan knappt sitta i någon annan sadel efter den. Jag får prefect stöd för skänkeln.
22470286_25773449.jpg

Bilden är lite dålig. Kameran får färgen att se konstig ut:S
Min sadel ligger på ett stort svenskt halvblod med mycket manke,
en C ponny med platt rygg
Min C ponny som är tunn i modellen:p
22464078_25773212.jpg

Och en stor D-ponny som oxå är lite kraftigare.
IMG_4329.JPG

Den är underbar och ligger på nästan alla hästar.
Jag tycker oxå om Amerigo CCn. Min kusin har flera stycken och dom har undebara knävulster. Vet inte riktigt hur den ligger?
Dom är iaf mina "favvo" sadlar än så länge:love:

Jag har en Amerigo Vega. Ligger kalas på min häst som är bred och har ganska rak men kort rygg. Har även bogbladen ganska långt bak. Ingen dröm att hitta sadel till.. Själv gillar jag sadeln mkt! Upplever att jag får bra stöd för sittbenen, sitter naturligt bara "rätt upp och ner" om du förstår vad jag menar. Ganska korta kåpor är det på den. Sen är det ju individuellt vad man gillar, själv kan jag inte alls sitta i sadlar typ Morris & Nolan, tycker bara att jag skumpar runt.

amerigo har ju så många olika modeller, går inte att säga något almänt om hur dom är. utan det beror på hur häst och ryttare ser ut.

även röösli måttas ju delvis så finns säkert variationer i passform där också. men alla är mer elller mindre svängda.

jag funderade på en röösli men dom gick inte att få tillräckligt vida. sen funderade jag på amerigo men åf ville inte komma till mitt hörn och några beg i rätt vidd fanns inte att prova. dessutom har ju amerigo (förutom vega) stigit såpass mkt i pris nu att dom kostar nästan lika mkt som childeric. och det tycker jag inte dom är värda om man ser till att dom ej är måttbeställda och inte har mer exklusivt läder än tex prestige.

så då valde jag att måtta en childeric istället och det har jag inte ångrat en sekund! :love: ridkänslan är otrolig och hästen älskar den eftersom den är så himla mjuk. om man ändå är uppe i såna belopp så tycker jag sadeln ska vara måttad efter häst och ryttare, det ger det där lilla extra liksom.:p

Jag har en Röösli (pilatus) och jag älskar den! helt klart den bästa sadeln jag ridit i, djup och mjuk sits jag upplever att man sitter still utan att sitta "fast". Man kan absolut inte "glida omkring" i den. Min pålle har en hög smal manke och ganska "sänkt" rygg. Har inte upplevt att den har ändrat sig något sen jag köpte den för 3 år sedan heller.

Försöker med lite bilder, vet inte hur bra den syns:
dscn1963_20689713.jpg

n767608501_572346_7169_1202991965_9902521.jpg

dscn0871_1201639398_9902515.jpg

dscn0870_1201639359_9902514.jpg

Lycka till

Har ridit litegrann i en äldre Röösli och den var verkligen helt underbar. Kan säga att jag är lite förvånad att den är så skön som den är för, rent utseendemässigt "ser" den helt enkelt inte skön ut. Det var dessutom en modell med korta stroppar men det kändes inte alls. Superskön sadel som placerar ryttaren väldigt bra!

Jag har en Amerigo Classic och den är jättehärlig. Väldigt mjuk i både sits och vulster och stöden är placerade väldigt bra. En av få sadlar som jag inte får ridsår av:). Dessvärre är min egentligen lite för smal för båda hästarna. Men Tetris som är väldigt tydlig gillar den och musklar sig fint, så det får duga. Märkligt egentligen hur känslig hon är, häromdagen reds hon i en hoppsadel som verkligen lå helt perfekt, men det passade inte daman och hon ville inte gå fram och verkligen inte galoppera. Men igår i den trånga Amerigon som hon trycker fram gick hon alldeles kalas!

25173626.jpg

Senast ändrad:

jag har korta stroppar på min röösli också...jag gillade det inte i början, tyckte det va mer stilrent med långa stroppar...men nu efterhand så har jag tänkt om och inser att jag verkligen gillar korta stroppar. Helt enkelt för att det är lättare att spänna gjorden.

jag va ute mycket, hos sadelprovare m.m och faktiskt aldrig träffat på just amerigo sadlarna. Däremot prestige.

Röösli och Jaguar är lite av samma sorts sadel, passar "nästan" alla hästar, speciellt de med något eller lite mer sänkt rygg, och något eller något större manke. Amerigon passar hästar med lite rakare ryggar än föregående sadlar, men öppnar upp fint för manken. Alla tre nämnda tycker jag är jättefina och bra!

Jag har också en Röösli Pilatus, äldre modell. Bättre sadel har jag inte suttit i, jag hamnar precis i rätt läge med bäckenet helt enkelt bara sitter där,som gjuten, och då är den inte måttad till mig. Det känns som jag kommer närmare hästen i den. Bästa sadeln ever! :love:

20124509.jpg

Amerigo säljs ju inte av "vem som helst", tror även att de som byter in sina Amerigo använder sig av återförsäljarna. De byter in eller säljer genom återförsäljarnas begagnatmarknad.

Jag har både hopp och dressyrsadel från Amerigo. Är inne på min andra hoppsadel nu, bägge måttbeställda.
Hästen har väldigt rak och bred rygg och väldigt kort avstånd mellan mankens högsta punkt och lägsta punkt på ryggen.
Dressyrsadeln är en begagnad Classic som otroligt nog passade. Jag gillar inte riktigt de stora knästöden men sadeln är otroligt skön att rida i och jag får en bättre sits än jag förtjänar i den. Känns väldigt enkelt att påverka hästen med sätet.
Otrolig smidigt om man behöver byta sadel om man håller sig till Amerigo, jag har fått mycket bra betalt för den jag lämnade i inbyte.

KL.
Jag har en Amerigo Classic till mina två hästar.
Den ligger helt korrekt på dom båda trots att den ena är 138 och lite tunn samt den andra 148 och kraftigare.
Den ger en rörelsefrihet som jag inte kunnat upplevt med tidigare sadlar och ger hästen utrymme att arbeta ordentligt genom ryggen.
Älskar sitsen och den hjälper min sits enormt mycket, kommer ner ordentligt i sadeln och kommer åt hästen på ett helt annat sätt.
Har testat en Cc på unghäst men han blev styv och ojämn med den på ryggen, varför vet jag inte.

Min tävlingshäst har även en egen av exakt samma modell, utav samma anledning. Han har fått rejält med ryggmuskler sen vi bytte sadeln och har haft mkt lättare för samling o.s.v.
På honom har vi testat både Cc och Alto men han blev vinglig, ojämn, tappade takten o.s.v. med båda två.

Fjärde hästen har en Amerigo alto, den är tydligen lite "skarpare" än classicen och har gjort denna häst mkt mer uppmärksam för vikthjälper och förhållningar med sitsen. Han har blivit lugnare och springer inte ifrån arbetet längre.

Jag tokälskar sadlarna och skulle aldrig byta bort dom om jag slapp :love:

Bilder på era Amerigo sadlar? gärna på häst.
ngn som har Amerigo DJ?

Jag dressyrar i en Amerigo Cortina:

19617909.jpg

Amerigos olika modeller ska passa olika ryggformer, så svårt att säga vilka hästar exakt de passar. Och det är ju väldigt individuellt mellan olika ryttare - vad de trivs att rida i.

Jag är inne på min andra Amerigo, både denna och den tidigare har specialanpassats efter mig och häst. Den förra sadeln lämnades som inbytessadel då den nya köptes, fick 17000:- för den av ÅF.

Jag har ridit i olika modeller av både Amerigo och Röösli (minns dock ej vad R-sadlarna var av för modell) och jag gillade Amerigosadlarna bäst.

Amerigo cortina
cortina1.jpg

Amerigo vega
vega5.small.JPG

Vegan är såld men den var väldigt trevlig att rida i. Gillar dock cortinan bättre. Den ger bra stöd och ger mig en bättre sits. Har bara ridit i en röösli från kalla kriget och den var hemsk!:eek: Antagligen pga att den var helt fel för mig i storlek. Fick en riktigt avundsvärd stolsits i den...:angel:

hur ser din häst ut i ryggen, eftersom du ska prova vega.
har du ngn bild?

alla:

läste lite på Alton också,,,,vad menas med stående bogblad? har faktiskt ingen koll på det :-O

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30