American Pitbull Terrier

Sv: American Pitbull Terrier

Att man aldrig vet vad som döljer sig i en sån hund med det arvet förrän den kommer i en situation där det plockas fram. Då kvittar det om det är renras, blandras eller what ever, arvet finns ändå där.

//E

Vet inte vad det döljer sig i någon hund fören den situationen är där :confused:

Alla hundar är rovdjur, från början.

Våran amstaff tik blev attakerad av en schäfertik & hon gjorde ingenting & amstafftiken är inte messig så det var inte de de handlade om.

Så är det me det :banana:

Att man aldrig vet vad som döljer sig i en sån hund med det arvet förrän den kommer i en situation där det plockas fram. Då kvittar det om det är renras, blandras eller what ever, arvet finns ändå där.

//E

Glömde säga att ingen av våra amstaffar har försökt äta up någon annan, varken yngre eller äldra :idea:

Hallå själv.

Jo, jag har läst tråden, och de klipp jag syftade på var alla de filmklipp torktumlare postade i ursprungsinlägget.

Sedan påpekade du att de inte framgick av mina klipp (i textformat) om hundarna var rasrena, med stamtavla och bra uppväxt.

Jag påpekade då att det framgår inte av filmklippen heller.
Jag missade påpeka att TS lagt ut dem, inte du. JAg blandar ihop er av någon anledning. Kan inte begripa varför.

Jag vet inte om du utläser något av TS inlägg som jag missar.
Vi visar båda upp endast en sida av pitbullen, TS den ena och jag den andra. Varför får inte TS samma fråga?

Visst den frågan kan man ju ställa, absolut.

Vad jag menade var att dom artiklar som ger kamphundar dåligt ryckte är icke renrasiga som fruktansvärt nog, hamnat i oseriösas händer. Pga oseriös avel.

Det är orättvisst att renrasiga kamphundar ska få dåligt ryckte pga det.

Alla hundar är rovdjur, från början.

Rovdjur ja, det är en helt annan sak än kamplust.

Kamplust är inget negativt, men när en hund har för mycket så kan det bli tokigt och själva grejen med vissa kamphundar är ju just det. Hundar kan bråka, men en hund med för mycket kamp slutar inte... Och jag vet precis vad jag snackar om, för jag har en sån hund.

Jag har väldigt svårt att ta dig på allvar, du förstår inte alls vad vi vill komma fram till och drar hela tiden konstiga paralleller...

//E

Så det skulle aldrig hänt med renrasiga hundar som hamnat rätt?
Svårt att tro det.

Eftersom det bevisligen är ett problem, kan jag inte se någon annan utväg än att förbjuda rasen, då det uppenbarligen hamnar i fel händer allför ofta, och drar till sig fel typ av ägare. Vapen ges ju enbart ut mot licens, varför inte denna typ av hund?
Annars kan vi ju släppa vapenmarknaden fri också eftersom det inte är vapen som det är fel på, utan den som håller i pistolen:smirk:.

Rovdjur ja, det är en helt annan sak än kamplust.

Kamplust är inget negativt, men när en hund har för mycket så kan det bli tokigt och själva grejen med vissa kamphundar är ju just det. Hundar kan bråka, men en hund med för mycket kamp slutar inte... Och jag vet precis vad jag snackar om, för jag har en sån hund.

Jag har väldigt svårt att ta dig på allvar, du förstår inte alls vad vi vill komma fram till och drar hela tiden konstiga paralleller...

//E

Konstika paralleller?

Om vi pratar hund, arv & även storleken på skador så är ju det olika saker, som givettviss i slutänden hör ihop.

Vad jag menade med rovdjur är att kamplusten kommer ju någonstans ifrån, sen är den mer framavlad på kamphund än andra.

Det är just det, har man bra ledarskap på sin hund & kanske även en bra lydnad så kan man får en med mycket kamp att sluta.

Sen förstår jag inte, jag vet inte vad jag snackar om för jag har "ingen" :confused:

Det är just det, har man bra ledarskap på sin hund & kanske även en bra lydnad så kan man får en med mycket kamp att sluta.

Det har jag inte ifrågasatt. Men hur kan du då förklara det exemplet på en "kamphund" som jag gav dig i andra tråden? Den välplacerade, ytterst väluppfostrade och välutbildade hunden som bet ihjäl en valp?? Och han var inte ostabil, hade gått MH med gott resultat osv...

//E

Det har jag inte ifrågasatt. Men hur kan du då förklara det exemplet på en "kamphund" som jag gav dig i andra tråden? Den välplacerade, ytterst väluppfostrade och välutbildade hunden som bet ihjäl en valp?? Och han var inte ostabil, hade gått MH med gott resultat osv...

//E

Hur ska jag kunna förklara vad som hände, det kan ingen som inte har god kunskap om hund & sett hela insidenten, finns många faktorer till handling.

Sen kan man ju utifrån berättelse om situationen spekulera, men det historien du berättar säger ingenting om själva händelsen utan bara resultatet.

Sen är det aldrig friskt av en hund oavsett ras att bita ihjäll en valp.

Det är naturligt för vilda hunddjur att bita ihjäl valpar som inte hör till flocken tamhunden har kvar alla beteende från sina vilda förfäder, vi har bara ändrat på tröskelvärdena för att utlösa de olika beteendena, att nyinskaffade valpar blir ihjälbitna beror oftast på bristande kunskap om detta.
PL

Det är naturligt för vilda hunddjur att bita ihjäl valpar som inte hör till flocken tamhunden har kvar alla beteende från sina vilda förfäder, vi har bara ändrat på tröskelvärdena för att utlösa de olika beteendena, att nyinskaffade valpar blir ihjälbitna beror oftast på bristande kunskap om detta.
PL

Ja, allt är ju relativt.

Men det hör ju inte till det normala att hundar biter igäll valpar, vanligare att driva iväg dom.
Villt tillstånd

PL

Du kan väl inte mena att en vuxen hund som hugger mot en valp är frisk???
Att de markerar o fostrar visst, men hugger eller biter ihjäl?????
:confused:

En hund som biter ihjäl en valp har förmodligen ett fel ngnstans..

Hanar kan ju vara mycket skeptiska mot valpar och trycka till dom när de blir för jobbiga men oavsett kön på den vuxna hunden så anser inte jag att det skullé vara normalt att bita ihjäl en valp.

Jag litar på min hund, men samtidigt vet jag vilket arv han har med sig. :)

Men det är ju ett MÅSTE att veta vad man köper för ngt. Att Pitbullen har ett arv som för med sig kamplust stämmer, men det finns olika sätt att förhindra att kamplusten träder fram. Sen vid ett ev slagsmål mellan två hundar så självklart visar sig Pitbullens gener, iaf allra oftast. Det är ju därför som det blir sådana skador vid en Pitbull attack. Den är hårt avlad genom alla år att bita och hålla fast.

Många tror att Pitbullens käkar hänger sig, alltså att den ej kan öppna käkarna. Vilket är helt fel, det är deras vilja som gör att de ej öppnar käkarna. Med den viljan och deras envishet så måste man som Pitbullägare vara extra försiktigt. Det är ju ALDRIG trevlig när ngt händer, men förmodligen ännu värre med en Pitbull då deras vilja och strka käkmuskler orsakar stora skador.

En hund som biter ihjäl en valp har förmodligen ett fel ngnstans..

Hanar kan ju vara mycket skeptiska mot valpar och trycka till dom när de blir för jobbiga men oavsett kön på den vuxna hunden så anser inte jag att det skullé vara normalt att bita ihjäl en valp.

Min erfarenhet säger att hanar ofta är mer toleranta mot valpar än vad tikar är.

Min erfarenhet säger att hanar ofta är mer toleranta mot valpar än vad tikar är.

Och det gör verkligen inte min. De hanar vi har haft som träffat valpar tycker att dom är "äckliga" och konstiga och tolererar inte mkt.

Människan torterar många djur oavsett ras..

..och folk undrar varför man står på djurens sida mer än på människans, hm- DET KANSKE BEHÖVS FÖR I H*LVETE

(inget ont till trådskaparen! :) )

Människan torterar många djur oavsett ras..

..och folk undrar varför man står på djurens sida mer än på människans, hm- DET KANSKE BEHÖVS FÖR I H*LVETE

(inget ont till trådskaparen! :) )

absolut........

Liknande trådar

Hundavel & Ras Varför gör man såhär: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=10-bn34-2fE Varenda hund blir rädd och ja... :crazy...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Min lilla valp på snart 3 månader har de senaste börjat låta mysko, nästan som en groda. Hennes pappa låter likadant, men eftersom han i...
Svar
13
· Visningar
10 671
Senast: Blandrastik
·
Relationer Jag vill inte förorena datingtråden då det här handlar om bedrägerier. Jag blev kontaktad av en(?) man(?) som så många andra. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
42 800
Senast: Mia_R
·
G
Hundavel & Ras Trillade över en (antagligen väldigt gammal) men bra film på youtube ikväll! En film som många borde se och lära sig lite mer om rasen...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31