Amatörtränarkurs

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare alfaxx
  • Startdatum Startdatum
A

alfaxx

Hej alla ni som är insatta i travet. Jag är intresserad av att ta A-tränarlicens för att kunna träna och starta egna hästar i träning, hur går det till inom travet skall man gå en mindre kurs först innan man får gå den för A- kursen och skall man ha genomgått någon form av praktik innan man kan söka? Så till alla er som är insatta hur går det till ;)

Sv: Amatörtränarkurs

Du menar nog B-tränarlicens? A-tränarlicensen är den licens som professionella har.

Hos oss vet jag att det anordnas någon form av provapå-kurs i bland men det bästa är att kontakta närmaste travbana där kurserna hålls.

Annars så är kursen för B-tränarlicens en massa teori och sen måste man visa att man kan köra häst på banan innan man blir godkänd (i vissa fall verkar det som intyg från betrodd kan räcka)

Den licensen är tillräcklig för att du ska få ha hel- och delägda hästar i träning och låta dem starta.

Om du vill köra lopp själv sen måste du komplettera med en körlicenskurs som brukar vara ca 15 veckor. Då måste du ha tillgång till häst själv vid varje kurstillfälle.

När jag tog min licens behövde vi inte ens visa att vi kunde sela ut en häst, än mindre köra...

Som nybörjare inom trav tyckte jag att det var synd för jag hade gärna velat prova att köra på banan lite.

Men med hjälp av andra kunniga trav människor så har jag lärt mig det nu.

MVH Russin8

när jag tog licens fick jag minsann visa att jag kunde sela i allafall( Uno Swed) :rofl: och det var ju typ 1980 -81...hur gammal är du då russin :D

Jag tog min tränarlicens -92 och var tvungen att sela - det gör de förresten fortfarande här hemma - det är fullt kaos när en hög nervösa kursdeltagare ska sela ut i gäststallarna hos oss.

De som varit här vet att det är rätt trångt. :D

Tack för svaren :) jag är bosatt i skåne så då blir ju hemabanan Jägers får ringa dem och se vad dem har för krav. Jag arbetar förövrigt hos Uhrberg och där får jag förutom vardaglig skötsel även sela på och av och köra häst. Det borde väll räcka för att klara av en amatörlicens.

Jo att det är teori också som ingåt i kursen det hade jag räknat med. Det är det inom galoppen också och slut prov på dessa båda (teoretiskt samt praktiskt).

Jag tog min licens för två år sedan på Gävle. Och det närmaste vi var en häst va i butiken på stallbacken, där vi tittade på olika utrustningar:crazy:

Jag hade ju verkligen sett fram emot att få prova att köra på banan, eller åtminstone få komma in i ett av stallen och se hur det går till...

MVH Russin8

Jag tog min licens på Jägers nu i höst.

Det var 8 teoritillfällen varav ett var körning av häst och ett var besök på banan under en tävlingsdag.
Kursen avslutades med teoriprov och "uppkörning" på stora banan.

Jag är egentligen inte ett dugg intresserad av att ta B-tränarlicens, men skulle kunna gå igenom det hela för att få köra på stora banan :D

Behöver man inte?? Min dotter (som är 19 år) har varit på mig om att hon skulle vilja prova att köra på banan. Men jag har sagt nej, för att man behöver licens. Men är det inte så? Vad krävs för att hon ska få prova att köra?

MVH Russin8

Nej, det behöver man inte. Jag tror att 16 år gäller, och att man kan reglerna och klarar av att köra hästen i fråga. Hästens tränare ansvarar för att den som kör är kapabel nog.

Alla hästskötare har ju inte licens, klart de får köra jobb och värma på banan.

Ja, och det brukar man få fixa själv. Kanske lite olika på olika banor, men jag har aldrig hört att kursen håller med hästar.

Nej, det behöver man inte. Jag tror att 16 år gäller, och att man kan reglerna och klarar av att köra hästen i fråga. Hästens tränare ansvarar för att den som kör är kapabel nog.

Alla hästskötare har ju inte licens, klart de får köra jobb och värma på banan.

Va bra! Hon har ju varit med mig många gånger och kan ju köra honom hemma. Då ska jag informera henne så hon också kan få prova hur kul det är:D

Tack

MVH Russin8

Jag har kört på bana - och jag har ingen licens alls.

Var ingen som helst koll på bakgrund eller något alls, vilket jag i och för sig tycker är synd. Borde kunna finnas någon form av enklare körprov eller liknande. Blir farligt om folk som inte alls kan reglerna kör på banan ju. Jag var skitnervös innan, var jätterädd att ha fattat något fel eller så vad gäller just regler och att orsaka en olycka.

När vi kom dit visade det sig att det var TVÅ hästar som kördes på banan. De två vi hade med oss :D

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 475
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar