Amatör-tränare se hit!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ankans
  • Startdatum Startdatum
A

ankans

Vet vad jag skulle vilja göra? Jag skulle vilja starta en nättidning med artiklar och råd för oss som amatörtränar våra travare - allt från fysiologi till tränings program och vård/utrustning. Det kanske redan finns?

Om inte, så skulle jag tycka det var kul om flera kunde gå ihop och hjälpas åt med tips om artiklar, även skriva små krönikor mm. Någon som är intresserad? Själv jobbar jag heltid, amatör tränar 2 travare, är mamma oxå :) så jag hade inte tänkt det skulle vara över ambitiöst, bara som en enkel bra hjälp till oss amatörtränare för ibland känner jag att jag själv skulle behöva detta stöd.

Tycker att bukefalos är jättebra forum, men vill ha mer artiklar och vetenskap.

vore jätteintressant!
tyvärr har jag (än så länge iaf) ingen tid att skriva atriklar, mitt enda bidrag skulle isf kunna vara att berätta hur det går med min galning :crazy:
Fast jag tycker det hade varit väldigt roligt med en sån tidning! :bump:

Det tycker jag låter bra nog! Artiklar kan man ju länka till, vi behöver inte skriva det själv, men det jag tycker är svårt är att hitta saker om travet på ett samlat ställe. För spel och nyheter finns det mycket bra sajter, men några direkta resurs center som kan vara till hjälp har jag inte hittat, det finns lite här och lite där...

Kanon idé, däremot är det väl kanske svårt med tiden... men fråga gärna om det är något speciellt du söker som vi kan hjälpa till med.

Till att börja med kan det ju vara vettigt att bifoga länkar ex.vis

åhh, jag kan kanske bidra med ett arbete om avmasknign om det kommer igång??? :idea:
Mitt stora projektarbete skriver jag just nu om "biologisk avmaskning"
Tycker oxå det har varit svårt att hitta bra samlad fakta.

Hugger gärna in och hjälper till. Är långtidssjukskriven så tid har jag väldigt gott om. Min dotter håller just nu på och utbilda sig till tränare och hjälper säkert gärna till med det hon kan och lär sig.

Det vore jättekul :).......själv har jag bara en häst i träning och resten av verksamheten är avel.

Till alla som svarat.. kul att det är fler än jag som tycker detta är en bra ide! och att många vill hjälpa till. Vecka 12 så har jag en egen webserver hemma, så jag tänkte att jag kunde snickra ihop strukturen, och att alla kan komma med synpunkter på den. Under tiden vi kanske kan leta upp länkar till bra artiklar. Jordbruksverket har ju en del allmänt om hästhållning etc som kan vara bra att länka till. Är det någon som har skrivit en bra uppsats/artikel som kan vara intressant så är det kanon!. Jag tänkte börja skriva ner en liten träningsdagbok om mina nu, som man kan publicera, jättebra om andra oxå vill göra det :) Kom med synpunkter redan nu om ni har några bra ideer!

Mitt avmaskningsarbete är inte klart på ett tag...
Jag får börja skriva på en liten träningsdagbok :)
Ska bli kul!

Detta låter kul. Ställer gärna upp med nån text, bara nån säger vad jag ska skriva om. :)

Fast jag kanske kan bidra med en alternativ synvinkel. Pratade med en kompis en gång och sa att jag gärna skulle vilja jobba hos en tränare en tid för att lära mig mer(försent för mig att göra praktik genom skola). Då undrade hon om jag verkligen skulle klara av det. Blev lite fundersam och frågade vad hon menade. Svaret blev: Du har ju så mycket egna idéer. :)

hehe, har själv börjat fundera på det där då jag söker jobb hos travtränare nu... Själv har jag oxå lite annorlunda idéer, iaf enligt dom i stallet :p
T.ex. Så hanterar jag min häst enligt NH, jag kör nästan bara långa långsamjobb (i "träningsperioder" ett snabbjobb i veckan ca), jag bryr mig mer om höet än om kraftfodret och värst av allt: JAG HAR ETT REFLEXLÄNDTÄCKE!!!!! :eek: :eek: :eek:
Är oxå mycket för att en häst som mår bra mentalt springer bra.
Fast förstås, det är många tränare här som intresserat tittar när jag har jobbat med min egen häst :banana:

hmm, när man ser vissa tränare så tvivlar jag på det...
tror inte att en ensam hingst med munkorg som knappt går att hantera mår så bra psykiskt... (fast förstås, den har ju sprungit in rätt mycket... :o )

.......den hingsten kanske känner sig som en härskare inombords och mår jättebra psykiskt......däremot skulle det påverka mitt psyke om jag behövde riskera livet när jag handskades med hästen :idea: (bara en tanke även om jag förstår vad du menar :p :angel:)

Bara för att han är arg behöver det inte betyda att han inte mår bra..

De flesta vet väl att en häst som inte mår mentalt och psykiskt bra springer inte... Så tro inte att alla som sysslar med trav är penningkåta farbröder utan känslor och vilja att göra det bästa för sin häst!

exakt........vi får väl tro att Lindi inte menar riktigt så :smirk:

Tyvärr har det ju förekommit väldigt många trådar här på buke där folk som inte är insatta i trav kritiserar oss för både det ena och det andra och jag hoppas innerligt att vi slipper en massa ojusta påhopp här på vårt eget forum "tävla trav".

Annorlunda ideer är helt ok inom travet.......jag upplever just travfolk som väldigt öppna för nya träningsmetoder och alla har sin egen stil.......i ditt inlägg låter det (i mina öron) som om du är kritisk till travtränares hästhantering överlag och det är ingen bra början om du ska söka jobb.
Vill du att andra ska respektera ditt sätt att hantera hästar är det nog bra om du själv visar lite respekt för andras metoder :idea:
Det finns lika många träningsmetoder som det finns hästar och det ena behöver inte vara mer rätt än det andra.

Hoppas att du hittar en tränare du tycker om och som du kan ubyta erfarenheter med :)

(det är möjligt att du inte alls är kritisk till traditionella travtränare utan att du enbart är negativ till någon enstaka tränare och då är det bara jag som svammlar.... :o.....)

hehe, ja de skulle definitivt påverka mitt med. :smirk:
möjligt att han mår jättebra (har inte frågat honom) men, äsch nu tappade jag tråden här nånstans... har helt glömt varför jag skrev det i första läget??? :confused:
ibland blir jag förtvivlad på mig själv... :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 285
Senast: krambanan
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Totola
·
Trav Hallå alla! Jag är en tjej på 26 år som är ny på detta forum. Jag är väldigt intresserad av trav och är själv andelsägare i två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama