Alternativbehandlingar & örter mm

M

moondance

Min ena häst är ju konvalecent på boxvila pga en hovbensfraktur i ena frambenet, sedan 2 veckor tillbaka & ska fortsätta att ha boxvila ett bra tag framöver. Det gick bra fram tills för ett par dagar sedan, då upptäckte jag något jag inte sett innan, hästen vart jätte svullen mellan frambenen & en bit bakåt på bröstkorgen/buken. Sen i måndags kväll vart hästen även mycket tjock & svullen i bakbenen. Veterinären kom ut i går morse & konstaterade lymfangit, hästen har haft det innan. Hon har fått detta pga bristande/för låg cirkulation på boxvilan & det är ju inte så bra. Just nu behandlas hästen med antibiotika & finadyne. Hästen äter & dricker som den ska, är pigg & ingen feber. Så det finns inte mer veterinären kan göra, men cirkulationen måste komma igång snart. Jag har masserat in svullnanderna med arnika på veterinärens råd. Är det någon som har förslag på alternativbehandlingar & örter mm för att få cirkulationen i kroppen att gå igång?? Jag är öppen för alla förslag. Då veterinären har 'gjort sitt' för tillfället.

Tacksam för svar!! :bow:

Sv: Alternativbehandlingar & örter mm

Det bästa och mest klassiska är massage och rykt. Ryktar du hästen i 30 minuter är det som att skritta en häst i 15 min dvs väldigt effektivt!!!

Hästen får massage regelbundet av en massör, själv ryktar jag denna hästen varje dag, minst 30 minuter. Men tack ändå!! ;) Fast det blir ingen framgång ändå. :( Något annat förslag??

Tack så mycket, vilken bra sida!! :bow: ;)

Men oj vad mycket olika örter det fanns!! :o Jag provar gärna att ge något av det. Men vad?? :o Jag vet inte vad jag ska prova, det fanns alldeless för mycket att välja på & jag blir helt virrig. :D Någon som har något att rekommendera som skulle kunna passa denna hästen??

Men jag tror man kan ringa och fråga, det borde ju vara det bästa.

Men hagtorn, ask, nypon, snärjmåra, rosmarin mm kan ju passa. Kanske finns det någon örtblandning med flera av dessa i, och det kan du ju fråga om.

Senast ändrad:

:bow: Ja, det ska jag genast göra, ringa & fråga dom. Jag hittade ett telenr på deras sida. :) Se om dom kan rekommendera något. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hagtorn anses ju va extra bra eftersom det har en förmåga att öka blodcirculationen ner till benen

Hej kolla denna sida med
Ger mina häster örter och tror mycket på örter. Så det kan jag värmt rekomendera var inne på den sidan en annan rekomenderade men vet en bättre sida med örter och hon blandar efter hästen och det är
www.hasthalsan.se
kolla där med innan du bestämmer dig. Yrbin

Hej!! Stackars dig och din häst. Jag vet vad ni går igenom. Min häst har oxå haft en hovbensfraktur. De trodde inte att han skulle bli bra. Sista utvägen var att de skulle skruva ihop frakturen. Efter ett antal månader i box och i sjukhage blev de inte bättre så jag gav nästan upp. Men han blev bra trots allt, efter att jag proppsat på att han skulle gå i stor hage med sina kompisar och få lugn och ro. Allt blev då som vanligt och han lugnade ner sig. Nu e han en fullt frisk dressyr herre. Lycka till!!! Kramar

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 186
Senast: Bufera
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: trollmamma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V