Alternativ till tröstgodis

Nahar

Trådstartare
Har lagt till mig med den fula vanan att när jag är trött mentalt och går i affären köpa på mig lite tröstgodis eller belöning för att jag varit duktig och orkat ta mig till affären. Så nu försöker jag fylla en lista med saker jag kan köpa som belöning/tröst som inte är typ muffins och choklad.

Det svåra är att det måste vara något som är lika lockande, så frukt och nötter eller nåt sånt går inte riktigt hem. Jag har ju redan det hemma/i min vanliga kost. Detta måste vara något som är utöver det jag brukar äta, och får gärna vara lite onyttigt, bara det inte är godis och sånt, för de stora mängderna socker mår jag verkligen inte bra av. Saker jag redan kommit på är gott bröd och pålägg till toast, färdig pizza, och färdig potatissallad.

Och nej, det är inte ett alternativ att handla online. Jag gör redan det men ibland behövs det något specifikt i affären och det är då detta tröstköpande inträffar.
 
Mörk choklad - mindre socker om man väljer rätt sort och svårare att äta en hel kaka på en kväll
Mer exotisk frukt - beroende på vad du brukar ha hemma - blåbär, hallon, vindruvor osv

Själv spontanhandlar jag gärna fryst frukt och bär t.ex. mango och björnbär när jag är i affären. Men det ger inte samma omedelbara belöning som en bit godis på väg ut ur affären:grin:
 
Menar du något gott att äta där och då (:o been there done that) eller något gott/trevligt att bära hem?

Handlar det om det först nämnda kanske en skraplott kan funka
 
Har lagt till mig med den fula vanan att när jag är trött mentalt och går i affären köpa på mig lite tröstgodis eller belöning för att jag varit duktig och orkat ta mig till affären. Så nu försöker jag fylla en lista med saker jag kan köpa som belöning/tröst som inte är typ muffins och choklad.

Det svåra är att det måste vara något som är lika lockande, så frukt och nötter eller nåt sånt går inte riktigt hem. Jag har ju redan det hemma/i min vanliga kost. Detta måste vara något som är utöver det jag brukar äta, och får gärna vara lite onyttigt, bara det inte är godis och sånt, för de stora mängderna socker mår jag verkligen inte bra av. Saker jag redan kommit på är gott bröd och pålägg till toast, färdig pizza, och färdig potatissallad.

Och nej, det är inte ett alternativ att handla online. Jag gör redan det men ibland behövs det något specifikt i affären och det är då detta tröstköpande inträffar.


Tänker som @Tajger - några lyxiga frukter som du kanske inte har hemma till vardags, drakfrukt, rambutan, cherimoya, eller vad de nu har i butiken. Lite spännande att testa och lära sig om också. :)

Annars salta kex? Det är en av mina synder, saltiner, eller såna där små runda i en plastburk... Med tapenade som dipp. Oliver överlag föressten. :heart

Jag undviker mejeriprodukter till vardags, men annars finns ju goda små ostar som nån skrev. Det är inget fel på en brie eller roquefort från ICA.

"Vuxenchokladen" från övre hyllan a la 75%-ig Lindt i barsk vit förpackning är ju annars rätt hälsosam i lagom dos faktiskt. ;) Man måste ju inte välja från de lägre hyllorna bland alla pastelliga marabou-kakor.
 
Istället för choklad till kaffet köper jag hem proteinbars. Delar dem i småbitar och det känns som lyxiga praliner. Mitt favvomärke är Nick's - de gör även annat godis, glass osv som är sockerfritt. N'jie (stavning) är ett gott andrahandsval.
 
För mig är att helt enkelt låta bli det enda som funkar. Substitut ger inte samna kick och det slutar med att jag köper både substitutet och godiset. Hamnar i liknande vanor i perioder och det är öken att bryta varje gång. Men har jag väl överlevt de första två - tre dagarna så blir det mycket enklare sedan.
 

Liknande trådar

Småbarn Över våran son över huvudena på oss. Många av er läste säkert min tråd om att dem gett honom glass. Nu har alltså samma sak hänt...
2
Svar
21
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp