Alternativ till Mag & Tarm

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag undrar om ni vet vad det finns för alternativ (billigare...) till Mag och Tarm som krafft har?

Jag har ett sto på 20 år som drabbades av kraftiga regnskållor i somras, och blev behandlad med pencilin.
Körde då även en kur från kliniken, kommer inte ihåg namnet, men sånt som ska återställa baktieriefloran i tarmarna, och även mag och tarm.
Har märkt nu, att så fort regnskållorna kommer tillbaka så går dom tillbaka när jag ger henne Mag och Tarm, så jag är ganska övertygad om att det är från magen det kommer.
Veterinären var också ganska övertygad om detta, eftersom hästen inte stått och varit fuktig, eller hade lång päls.

Men hur som helst, det jag vill veta är om ni vet vad det finns för alternativ?
Har hört talas om att folk ger vanlig bakjäst till hästarna?
Ger det samma effekt i magen?
Har även hört att det ska finnas något som är precis som Mag och Tarm, fast för nöt som ska ha samma innehåll men är billigare?

Jag tror att magproblemen hänger ihop med att hon blivit lite äldre.
Hon har fri tillgång till bra hösilage ute, från ca 6.30 till ca 19 tiden på dagarna och sen hö inne.

Sv: Alternativ till Mag & Tarm

Hur mycket ska man ge isåfall?
Smular man bara ner det i maten? Eller ska det lösas upp i vatten?

0,5 kg lusern/dag kan ge samma effekt som mag & tarm :)

Det är bara att prova, varför det fungerar vet jag inte och det botar nog inte alla hästar.

Jag har smulat ner det i maten. Har gett min häst på 500 kg mellan ett halvt o ett paket per dag.

Smula bara ner det över maten precis innan du serverar. Det ska inte vara blandat någon längre stund eftersom fodret då kan börja jäsa och det är inte bra.
Börja med en fjärdedel och öka sedan till en hel. När hästen är bra i magen kan du försiktigt sänka igen. Man kan ge jäst året runt men särskilt vid foderbyte och fällning.

gav linfröolja eller linfrökaka till min förra när han var kass i magen. Var helt super :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 060
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 203
Senast: MML
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka