• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lewis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 426

Lewis

Trådstartare
är en trakener hingst som som är morfar till mitt sto, men jag vet inget om den mer är stammen, Vers I och Ralf som morfar. Någon som vet? Avkommor?

Sv: Altan II

Det ser ut på stammen som att han är från Ryssland?

Hittar stam + bild + info på tyska som jag inte kan http://www.allbreedpedigree.com/altan+ii
Mer trakhenefrågor!
När jag jobbade i england för tio år sen fanns det på det stuteriet i Cornwall där jag jobbade en trakhenehingst som hette Beatos som lär ha varit godkänd tidigare i tyskland. Jag tror hans far hette Hansakapitän eller nåt liknande. Nån som känner till något om Beatos?

Fanns en svart trak-hingst med det namnet, född 1976 e Kosmos - Magister - Miracolo som verkade i tysk avel!?

Altan II lämnade 8 godkända söner.

Den godkända sonen Griton (Altan II - Drusus) såldes till Sverige där han inte godkändes (men verkade lite i aveln ändå). En mycket snygg, ädel hingst som hoppade fantastiskt bra! Tror han fortfarande lever och är glad pensionär. Han kastrerades på äldre dagar.

Altan II fux född 1977 han var Landbeschäler i Östtyskland i stuterierna i Moritzburg och Redefin.
Avkommeindex
Dressyr 74 (89%)
Hoppning 90 (87%)
Skritt 80 Trav 85 Galopp 78 Ridbarhet 75 Löshoppning 97 (19 testade döttrar)
Har ungefär lika många tävlande avkommor i hoppning och dressyr.

Jag vet inte om detta är rätt hingst men det fanns en Hingst som hette Hansakapitän. Men den hingsten är född redan 1941, e.Bussard
u.Hansastadt e.Pythagoras. Men verkar väll lite gammal för att vara far till den häst du träffat men det beror ju på när den är född. Läste om Hansakapitän i en fin bok jag har hemma som heter Trakehner, ädla hästar i ny miljö skriven av Ursula Guttmann.
En trevlig bok med många fina bilder i också, bl a på hingstar som Altan,Gondolier,Totilas och komet även mycket om de ston som klarade sig genom kriget och lade grunden för uppbyggnaden av rasen efter kriget. Ston som Kassette,Kokette och flera andra.
Troligtvis finns det fler hingstar med namnet Hansakapitän.
Tycker själv om rasen och har betäckt med halvblodssto med en trakehnerhingst i år och hoppas på ett bra resultat till våren.

Beatos född 1976, svart trakhener, 170cm.
e. Kosmos
u. Beatrine e. Magister

Stod som hingst i England.
Användes bland annat i Lloyds Bank annonser på TV etc.

Finns även en Holsteinerhingst som heter Altan II född 1963 efter Anblick xx - Loretto.

Altan II (Vers I - Ralf) kommer ur ett bra Trehkenermöderne (Alraune). Mamman och mormodern var Elitpremierade. Ur detta möderne kommer många godkända hingstar tex Alarm III, Antritt, Athos mfl. Jag ska se om jag har någon bild på honom någonstans......

Du har helt rätt det är inte samma hingst.Den Altan som finns i Hartungs stam har inget nr efter sitt namn han heter helt enkelt bara Altan.Han föddes 1943, hans pappa var Hirtensang och hans mamma hette Alicante och hennes pappa var Dampfross.

Svenskan är lite knastrig menade inte att Altan var samma som Altan II. Eftersom Altan var på 1940-talet.

Hansakapitän är Baetos farfar.
Har en bild på Baetos i någon av mina gammla tidningar/böcker, om jag hittar på den så kan jag ladda upp den om du vill.

Senast ändrad:

Det skulle vara roligt att se honom. Jag förstår vad du menar men ibland kan det vara en aning förvirrande när det handlar om hingstar som har samma namn eller liknande namn nu var det ju inte så denna gången men ibland kan man få grå hår för mindre.

Jag har en bok om trakhenerhingstar 1945 - 2000 och i den står det att han korades i Neustadt 1980. Han är far till 5 godkända söner och 51 döttrar
Hittade den här infon om AltanII dom far till denna häst:"Darling VIII has a classical East German pedigree, which today, must be regarded as an outcross. Her sire Altan II was an important sport horse producer in East Germany and his outstanding son Lamarc, who sadly died way too early, was an elite stallion for the Mecklenburg warmblood breed an FEI dressage competitor. Altan's influence is a much needed diversion from the overly popular lines today"
och här har du en lista på en del avkommor
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=100470
kanske kan du googla på en del av dem och få lite mer information.

Jag har en bok om trakhenerhingstar 1945 - 2000 och i den står det att han korades i Neustadt 1980. Han är far till 5 godkända söner och 51 döttrar
Hittade den här infon om AltanII dom far till denna häst:"Darling VIII has a classical East German pedigree, which today, must be regarded as an outcross. Her sire Altan II was an important sport horse producer in East Germany and his outstanding son Lamarc, who sadly died way too early, was an elite stallion for the Mecklenburg warmblood breed an FEI dressage competitor. Altan's influence is a much needed diversion from the overly popular lines today"
och här har du en lista på en del avkommor
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=100470
kanske kan du googla på en del av dem och få lite mer information.

Tack! Det ska jag göra! Kul! Hoppas att någon hittar någon bild... Verkar vara en hyfsad hingst i alla fall...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 725
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka