Alsikeklöver

S

samuel

Hur giftigt är Alsikeklöver i egentligen!!?? Har upptäckt att det finns fullt på mitt bete,har troligen funnis det under flera år men har då inte hört talas om att det är giftigt föränn nu.Kollat på hövallen och där är det fullt också,är det giftigt även i torkad form.Att mina hästar lever är ett under då dom både fått det på betet och i höt!! Är det någon som vet?!! Mvh Maria:confused:

Sv: Alsikeklöver

Alsikeklöver är levertoxiskt och kan bla ge fotosensibilitet; en reaktion i huden pga av att nedbrytningsprodukter av klorofyll reagerar på solljus. Följden blir otäcka sår på företrädesvis vita partier. Leverskador kan även yttra sig på andra sätt, avmagring, vinglighet mm.

Är du säker på att det är Alsikeklöver? Den lär väl bara finnas i vissa delar av landet.

finns här i bohuslän iaf. dock inga mängder.

ts; det farliga med just denna växten är inte att den är så fruktansvärd giftig, men den smakar sött och gott så hästarna äter den gärna. att äta ett par stycken är inte farligt men har du hela hagen full bör du inte låta hästarna gå där.

*KL*

Någon som kan slänga ut en bild??

*raderat*, råkade sända dubbelt då jag fick upp ett felmeddelande

I en av våra beteshagar växer det också mängder av alsikeklöver. Fast vad jag har märkt så verkar de int äta så mycket av den, men man får hålla koll på det.
De övriga hagarna har int det minsta lilla alsikeklöver.
(Vi växlar beteshage regelbundet)

Senast ändrad:

lite kl
I texten beskrivs alsikeklövern som en vallväxt sedan länge. Hur stämmer det med att den är giftig? Eller försvinner giftet när den torkar?

lite kl
I texten beskrivs alsikeklövern som en vallväxt sedan länge. Hur stämmer det med att den är giftig? Eller försvinner giftet när den torkar?

reagerade jag oxå på. stod inget om att den skulle vara giftig heller.

?

Efter vad jag har förstått är inte Alsikeklöver giftigt i sig, men det kan bli ngn form av mögel på dem, och det är det som är giftigt för hästar.
Min pålla fick ett ödem under magen, och vid blodprov visade det sig att hon hade förhöjda levervärden. Om det berodde på Alsikeklöver (fanns massor i hagen) eller ngt annat är ju svårt att säga.... Hon fick byta hage i alla fall, och problemet försvann!

Min häst blev ju väldigt sjuk- ovanstående symptomen.

Jag har oxå hört av en botaniker att det troligaste är att en svamp eller liknande på växten utlöser förgiftningen.

Jag öppnar upp en bit i taget på betet så jag river bort alsike klövern direkt när jag ser dom,hoppas nu bara att dom inte är giftiga i höt.Det som är konstigt är att det ingår i vallfröna så de flesta bönder sår ju detta?! (min svärfar är bonde)

Det odlas väl till lusern:confused:, men tror att det är mest till kor.

om inte annat finns ju fångrisken. Är hundra på att min fick fång av klöver i silaget- överintag.

I länken står det:

"...Denna Klöverart är en ganska god både betes- och foderväxt och passar väl att så tillsammans med Timotej eller Knylhafre."

???

Vi har en ko-bonde som granne och han har ett helt fält med bara sådana klöver som han skördar. Antar att han fodrar kossorna med det. Så det kan ju inte vara giftigt för kor/kvigor men de klarar ju mycket kraftigare mat än hästar.
Har dock sett att min häst undviker att äta dem.

Min pålla fick ett ödem under magen
Hur ser ett ödem ut? jag är inte säker på om det Alsikeklöver finns i våran hage. eller någon annan sort. men om Ödem är ett sår lr så så kan min polle åxo fått det. för han har fått två mystiska sår under magen stora som en tumme ungefär..

Var ute och gick med hunden och dom där nedrans klöver växer precis över allt,alla hö vallar jag gick förbi så fanns det alsikeklöver där,det kommer bli många förgiftade hästar i år då de flesta köper hö från bönderna ,dom har då ingen koll på att det är giftigt!! Jag får fortsätta rycka bort det jag ser för ngn hage fri från alsikeklöver finns då inte här i Sorunda.Höt vet jag inte vad man kan göra åt,be en bön kanske!!:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 175
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 386
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka