Alpen Fürst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 907
Sv: Alpen Fürst

Vem är din mamma?? Jag red Alpen i hans sista 10 år..

Vem är din mamma?? Jag red Alpen hans sista 10 år.. Men har varit i stallet i 22 lr det är nog tom lite mer så jag borde ju veta vem din mamma är??

Känner en dressyr ryttare som använder Alpen furst blodet och/eller Egerländer blodet. Oftast blir dem mycket stora. Detta dressyr ryttares hästar ligger runt 180 i mankhöjd,stadiga men endå smäckra, riktigt riktigt fina.
Nu har jag bara sett en del alpen furst av kommor, menjag tycker de är lite "korta" i sin mellan trav och ökade trav. Men har oftast bra skritt och galopp, och är jätte durkiga på piaff,passage mm, dem högre samlingarna.
Som sagt jag har sett en del på tävling en del hos denna ryttare. Men skulle vilja se flera,med annat mödre-stam.

*kl*

Bonnie på Viggbyholms ridskola är en Alpen... (vill jag minnas)...
D61020DBE6284BED86540471B1AF256B

HAde en Alpen Furst märr som favvo på Örbyhus ridskola, Minellie
Väldigt nervig hoppade som en gud och var trevlig i dressyr
tyvärr var inte alla så seriösa där o hon lånades ut o ridskolan konkade så nu är hon borta för hon var född 1977 el 1979 men hade tävlat msv hopp dock liten ca 156 cm

Hej.Var inne och läste lite om AlpenFürst och hans avkommor.
Kul läsning.Jag har själv en vallack efter honom. Han heter Anton
och är helbror med Alcon.
Anton är född 1982 , fux med bläs och två vita helstrumpor i bak
han är ca 172 cm. Han är en otroligt trevlig varelse, en riktig"gentleman".
Anton har varit ridskolehäst och när han pensionerades för sex år sedan fick jag erbjudande om att köpa honom. Han är lite sliten i sina framben, så skogspromenader är vad vi ägnar oss åt numera.

Mitt första hbl var e Alpen Furst, han var född 86 . Köpte han när han var precis inriden som 4 åring och hade han till han var 8 .
Då hade vi tävlat 120-hopp ,men tränat på 140. Hoppa var livet tyckte han och dressyr var pest .
tyvärr fick jag ta bort han som 8 åring pga diverse skador som aldrig blev bra. Men det är en häst man tänker tillbaka på ofta och saknar som bara den, då han var så himla personlig och ful i bus ....

Hade gärna viljat haft fler efter samma pappa....

Svärmor har/har haft tre Alpen avkommor. En valack f: 90 ue: Landrat. Hoppade bra, men inte så mkt till gång. Snäll och godmodig när han väl blivit tam. Två ston den ena helsyster till valacken. Pigg och ärtig men ganska mkt nerv (förmodligen fr mamman). Hoppar bra. Det andra stot är ue: Gassendi och har själv inte gjort så mkt och ser inte så mkt ut för världen men förvärver sig otroligt väl. Har flera avkommor med diplom på treårs testet!

Max:s mormor hette Dolly var f.68 och e.Dollar u.Negress 8976 ue.Celsius 301 uu.Kini 5561 uue.Gorki-Nigro 138.

På Delmar Allbreed får tyvärr vem som helst lägga in, ändra och ta bort härstamningar och andra uppgifter och det är tyvärr inte första gången det ligger fel uppgifter där....

Känner en dressyr ryttare som använder Alpen furst blodet och/eller Egerländer blodet. Oftast blir dem mycket stora. Detta dressyr ryttares hästar ligger runt 180 i mankhöjd,stadiga men endå smäckra, riktigt riktigt fina.
Nu har jag bara sett en del alpen furst av kommor, menjag tycker de är lite "korta" i sin mellan trav och ökade trav. Men har oftast bra skritt och galopp, och är jätte durkiga på piaff,passage mm, dem högre samlingarna.
Som sagt jag har sett en del på tävling en del hos denna ryttare. Men skulle vilja se flera,med annat mödre-stam.

min kille är e. egerländer-landrat-alpen furst. stämde bra tills den smäckra delen.

står ngt i nedförsbacke...
9668338.jpg

10572728.jpg

blev jättenyfiken på denna dressyrryttare som använder blodet då jag knappt sett några släktingar till widde. pm:a jättegärna! :idea:

Är din häst möjligtvis efter Landkette eller Land Mädchen???

min hästs mamma är efter alpen furst och hon lever

Vi har haft Landkette hemma på bete, måste vart -93 för Alplight var fyra år då. Vi har haft flera hästar e: Alpen. De flesta kommer i från Anders.

Har scannat in några bilder på min alpen fûrstare jag hade och en på hingsten själv i hög person som vi tog när vi var hos Anders och kollade.

Alpen FÜrst

Alpens Intermezzo (min) (tyvärr inte så bra kvalitet på dem)Har heller inte lyckats med att få några bilder från ngn tävling på oss,trots att vi tävlade så mkt...

Här är stoet jag nämde tidigare, kompisen som har fotat.

La Carola 181878 f.1981 u.Carola 10638
La_Carola.JPG

och ur våran databas

helsystern Alpen Queen f.1983, placerad MSV hoppning i Sverige, exporterad till England och sedan vidare till Italien
alpenqueen.jpg

Diamant f.1992 u.Nadia 16397
diamant_sj.jpg

*kl*

Ridskolan jag red på hade ett sto e. Alpen Fürst ue. Country Boy (morgan).
Underbar liten häst som gick lektioner tills hon var 23-24 år.

Jag red en unghäst efter Alpen ett tag, han var nog född -98 el. 99och måste vart någon av de sista avkommorna då.. Alpen Tsar hette han, en helt underbar svart häst. Bra psyke, snäll som ett lamm och duktig i både dressyr och hoppning. Tror att han såldes som fälttävlanshäst till Norge sen..
Skulle gärna ha en avkomma efter Alpen Fürst, eller någon med honom i stammen. ;)

Har en f.d sköthäst efter honom. Grov i typen, halvblod. God som guld, men hade lite " egen vilja ", eller " inte vilja " i kroppen.. Vet inget om dressyr resultat, men de var nog inte alltför goda. Hon kunde - frågan var väl om hon ville. Hade däremot löshoppat 140 tydligen. Hon själv var ca 160, och som sagt grov.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
1 163
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka